Har någon erfarenhet av något särskilt märke som fungerat bra eller spelar det ingen som helst roll sålänge man väljer en känt märke?
Eller så har kanske vvs firman redan någon samarbetspartner dom arbetar exklusivt med.
Hörde om en annan som köpte en Baxi LVVP själv som den lokala vvsfirman sen vägrade installera då det inte var en samarbetspartner
 
Firman har troligen något fabrikat dom jobbar med. Även om det 'bara' är vanlig VVS-kunskap för att koppla in vilket fabrikat som helst så är det en fördel att köra på det som dom är vana vid och har upparbetade supportkanaler för.

Kolla vad de stora märkena har för garantier och villkor kring dom. De flesta har ganska långa garantitider på t ex kompressorn och det brukar gå att köpa till en extra försäkring som täcker värdeminskning och självrisk på hemförsäkringen om något händer. Men ofta är dessa långa garantier och försäkringar villkorade med någon regelbunden service som kan kosta olika mycket pengar.

Väljer du ett enhetsaggregat så får du göra precis allt själv förutom den elektriska anslutningen. Men det kan påverka garantierna om det inte är en av tillverkaren auktoriserad firma som gör jobbet. Det varierar också mellan olika fabrikat och är bra att kolla upp innan.
 
Uppdatering.

Fyllde i ett intresseformulär på IVT, Bosch, Mitsubishi och CTCs hemsida och fick meddelande om att jag kommer bli kontaktad inom 1-5 dagar.

IVT ringde efter 3 dagar och bokade in ett hembesök i början av veckan därpå. Under hembesöket så gjordes det ganska noggran genomgång av huset och man frågade efter information och tjocklek på isolering i vägg och tak samt typ av isolering, hur mycket ved och vilken ved jag gjorde åt på 1 år, man stegade i trädgården för att få en uppfattning om ifall berg/jordvärme var ett alternativ. Ett återbesök bokades även in exakt 1v efter första besöket.
Då fick jag följande offerter.

1.
Luftvatten värmepump IVT Air-X 413
Och med all tillhörande utrustning såsom reglercentral, styrutrustning, elpanna/varmvattenberedare IVT Airmodule E15
Rörinstallation, rörisolering kalla sidan, elinstallation, expansionskärl 18l, installation av ett fläktelement (skulle sitta i samma rum där vedpanna står i dagsläget)
Borttagning och skrotning av befintlig panna.
Installation av magnetfilter.
Pris: 170.000kr utan rot.
152.150kr med rot.
Beräknad årsförbrukning i kwh för värmepump = 11640kwh. Beräknad årskostnad för el = 15714kr baserat på elpris 1,35kr/kwh.

2.
Jordvärme.
All tillhörande utrustning, grävning, installation osv.
Pris: 221.000kr utan rot
197.795kr med rot.

3.
Bergvärme.
Samma här, all utrustning och borrning, installation osv. Ända reservationen är att foderrör för borrhålet kan tillkomma med 750kr/m för varje meter som överstiger dom 30 första meterna från markytan till berg och det är oklart hur långt ja har till berg här.
Pris: 221.000kr utan rot
197.795kr med rot.


Från Bosch ringde dom efter 5 dagar men då kunde jag inte svara. Ringde upp på eftermiddagen och då svarade en gubbe som höll på att få en vaccinationsspruta och han skulle återkomma senare.
Det gjorde han inte.

Ingen kontakt från Mitsubishi eller CTC.

Så ska jag välja något av dessa är det ju IVT.
Men jag tycker det är för dyrt.
Hade räknat med ca 90-130.000kr efter rot som det står på hemsidan.
Och mitt elpris låg nyss på 2,65kr per kwh!! Har bundit det 1år på vattenfall till 72 öre per kwh, ingen årsavgift och med 1 möjlighet att teckna om det vid ett senare tillfälle, t.ex i vår/sommar om elpriser sjunker så kan jag teckna om 1år till det lägre priset.
Men mitt totala elpris är ändå 1,78kr/kwh nu och det känns inte särskilt lockande att öka mina driftkostnader för värmen med 20719kr per år när jag tidigare betalat 12.000kr för 30 kubik 50cm björkved.
Köpte dessutom huset för 700.000kr för 4 år sen och har lagt 450.000kr på det i mestadels material och eget arbete och fick en värdering på 1.400.000kr så det kan inte öka mycket mer tack vare vart jag bor (mitt ute i ingenstans typ) därför känns det fel att lägga minst 150.000kr på en luftvatten som jag inte har igen vid en husförsäljning förrens om 3-5år då bostadspriserna kommit ifatt och att även öka driftkostnader med nästan 10.000kr per år kändes ju inte heller lockande.
Det ända som tilltalar är att slippa bära och elda all ved.
Så nu sitter jag här utan värmepump och utan ved för vintern.
Funderar på att sätta in en 6-7kwh luftvärmepump i vardagsrummet för ca 20.000kr och kan få tag på 15kubik 30cm björkved hemkört för 10.000kr..
Vad tycker ni?
 
Att när ditt nya system är installerat så kommer du att njuta av att slippa vedhanteringen, i cirka 10-12 år tills du behöver en ny kompressor... Jag tror värdet på ditt hus kommer öka. Men varför köper du inte en liten monoblock av känt märke och installerar så långt du kan själv. Kommer kosta mindre än 100, troligvis mindre än 75..

Ps, Bosch äger IVT så det är samma maskiner.
 
Om du inte kan räkna hem det ekonomiskt jmf. med din vedeldning så är det bara du som kan avgöra om det är värt extrakostnaden för att slippa vedhanteringen och luft-luft VP. Svårt för någon annan att värdera din situation där.
 
N Nyfiknast skrev:
Uppdatering.

Fyllde i ett intresseformulär på IVT, Bosch, Mitsubishi och CTCs hemsida och fick meddelande om att jag kommer bli kontaktad inom 1-5 dagar.

IVT ringde efter 3 dagar och bokade in ett hembesök i början av veckan därpå. Under hembesöket så gjordes det ganska noggran genomgång av huset och man frågade efter information och tjocklek på isolering i vägg och tak samt typ av isolering, hur mycket ved och vilken ved jag gjorde åt på 1 år, man stegade i trädgården för att få en uppfattning om ifall berg/jordvärme var ett alternativ. Ett återbesök bokades även in exakt 1v efter första besöket.
Då fick jag följande offerter.

1.
Luftvatten värmepump IVT Air-X 413
Och med all tillhörande utrustning såsom reglercentral, styrutrustning, elpanna/varmvattenberedare IVT Airmodule E15
Rörinstallation, rörisolering kalla sidan, elinstallation, expansionskärl 18l, installation av ett fläktelement (skulle sitta i samma rum där vedpanna står i dagsläget)
Borttagning och skrotning av befintlig panna.
Installation av magnetfilter.
Pris: 170.000kr utan rot.
152.150kr med rot.
Beräknad årsförbrukning i kwh för värmepump = 11640kwh. Beräknad årskostnad för el = 15714kr baserat på elpris 1,35kr/kwh.

2.
Jordvärme.
All tillhörande utrustning, grävning, installation osv.
Pris: 221.000kr utan rot
197.795kr med rot.

3.
Bergvärme.
Samma här, all utrustning och borrning, installation osv. Ända reservationen är att foderrör för borrhålet kan tillkomma med 750kr/m för varje meter som överstiger dom 30 första meterna från markytan till berg och det är oklart hur långt ja har till berg här.
Pris: 221.000kr utan rot
197.795kr med rot.


Från Bosch ringde dom efter 5 dagar men då kunde jag inte svara. Ringde upp på eftermiddagen och då svarade en gubbe som höll på att få en vaccinationsspruta och han skulle återkomma senare.
Det gjorde han inte.

Ingen kontakt från Mitsubishi eller CTC.

Så ska jag välja något av dessa är det ju IVT.
Men jag tycker det är för dyrt.
Hade räknat med ca 90-130.000kr efter rot som det står på hemsidan.
Och mitt elpris låg nyss på 2,65kr per kwh!! Har bundit det 1år på vattenfall till 72 öre per kwh, ingen årsavgift och med 1 möjlighet att teckna om det vid ett senare tillfälle, t.ex i vår/sommar om elpriser sjunker så kan jag teckna om 1år till det lägre priset.
Men mitt totala elpris är ändå 1,78kr/kwh nu och det känns inte särskilt lockande att öka mina driftkostnader för värmen med 20719kr per år när jag tidigare betalat 12.000kr för 30 kubik 50cm björkved.
Köpte dessutom huset för 700.000kr för 4 år sen och har lagt 450.000kr på det i mestadels material och eget arbete och fick en värdering på 1.400.000kr så det kan inte öka mycket mer tack vare vart jag bor (mitt ute i ingenstans typ) därför känns det fel att lägga minst 150.000kr på en luftvatten som jag inte har igen vid en husförsäljning förrens om 3-5år då bostadspriserna kommit ifatt och att även öka driftkostnader med nästan 10.000kr per år kändes ju inte heller lockande.
Det ända som tilltalar är att slippa bära och elda all ved.
Så nu sitter jag här utan värmepump och utan ved för vintern.
Funderar på att sätta in en 6-7kwh luftvärmepump i vardagsrummet för ca 20.000kr och kan få tag på 15kubik 30cm björkved hemkört för 10.000kr..
Vad tycker ni?
Tycker att du ska köra allt eller inget.
Byt hela systemet eller fortsätt med ved.
Inga halvmesyrer med luftluft som värmer delar av ert stora hus men inte badvattnet.

Köp några kubik och boka in för installation av luftvatten pumpen
 
Men 1.78kr/kWh kan ju inte vara marginalkostnaden om du har ett fast pris på 72öre/kWh från elhandelsbolaget.
Du ska ju bara räkna på elpris (ink påslag) + överföring + skatt.
Alla fasta kostnader har du ju ändå, så de ska ju inte med i kalkylen för värmepumpen.
 
B BrokenArrow skrev:
Men 1.78kr/kWh kan ju inte vara marginalkostnaden om du har ett fast pris på 72öre/kWh från elhandelsbolaget.
Du ska ju bara räkna på elpris (ink påslag) + överföring + skatt.
Alla fasta kostnader har du ju ändå, så de ska ju inte med i kalkylen för värmepumpen.
Osäker på vad du menar men såhär ser det ut för mig.
Elöverföring 62,40 öre
Energiskatt 44,50 öre
= 106,90 öre
Elpris 71,62 öre
106,90 + 71,62 = 178,52 öre
Detta är per kwh.
Har en vedpanna idag som har en 80w fläkt samt en laddomat som drar några watt så jag tänker att skaffar jag en luftvatten värmepump som uppskattas dra 11640kwh så blir driftkostnaden för den 11640x 1,78 = 20.719kr
Elnätsabonnemang månadsavgift är ej medräknat (151,25kr) och inte heller elavtalets årsavgift (0kr)
 
B
Ivt pumpen hade ju r410a som köldmedium, det är ju på väg ut. R32 är vettigare, även om man får lägga på lite mer pengar.

En luft luft VP för 20 sparar mycket ved, vilket förlänger intervall mellan eldningar, om du har inomhustempstyrning på värmesystemet idag kanske du kan få systemen att lira ihop ganska bra. Men varmvattnet kvarstår.

Om du ska göra en snållösning så satsa på monoblock istället. Panasonic har monoblock i j generationen med r32, och daikin finns med r32 i deras atherma 3m.
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-vatten-värmepump/daikin-altherma-3-m.html
 
N Nyfiknast skrev:
Elöverföring 62,40 öre
Ouch :surprised:
Mer än det dubbla jämfört med vad jag har.
Billig fast nätkostnad dock.
 
B BrokenArrow skrev:
Ouch :surprised:
Mer än det dubbla jämfört med vad jag har.
Billig fast nätkostnad dock.
Det beror på att jag kunde välja ett högre pris för elöverföring i utbyte mot lägre månadsavgift. Har 16A huvudsäkring.
Brytgränsen för när det inte längre är lönsamt är vid 8000kwh/år. Har hittils legat på 4148kwh - 2018 , 5618kwh - 2019, 6465kwh - 2020
 
Om du har en hyffsat modern vedpanna, har du inte funderat på pellets? Gick över från ved till pellets för ca 8år sedan och det är det bästa jag gjort. Räknade då efter något år och merkostnaden mot köpeved var ca 1000:-/år. Finns fortfarande gott om bra begagnad utrustning att köpa för småpengar, så investeringskostnaden blir låg. Arbetsinsatsen är dock mycket lägre. Största fördelen tycker dock jag är att den sköter sig helt själv , man är inte tvungen att planera in eldandet.
 
dof dof skrev:
Om du har en hyffsat modern vedpanna, har du inte funderat på pellets? Gick över från ved till pellets för ca 8år sedan och det är det bästa jag gjort. Räknade då efter något år och merkostnaden mot köpeved var ca 1000:-/år. Finns fortfarande gott om bra begagnad utrustning att köpa för småpengar, så investeringskostnaden blir låg. Arbetsinsatsen är dock mycket lägre. Största fördelen tycker dock jag är att den sköter sig helt själv , man är inte tvungen att planera in eldandet.
Har en baxi solo plus 30kw från -97.
Säg en årsförbrukning om 30 kbm stjälpt björkved med ca energiinnehåll om 900 kwh/kbm vilket blir 27.000kwh. Och ett ton pellets innehåller ca 4900 kwh så ca 5,5 ton pellet och 1 ton hittar jag för ca 2650kr så 14.525kr ex ev frakt. Helt okej pris ändå.
Vad går utrustning loss på och vad behöver man?
Har för mig att jag läst att matarskruven kan fastna och att man kan ha problem med brännaren och att man kan få olika bra batcher när man beställer? Är helt okunnig inom pellets så upplys mig gärna.
 
Pellets kan faktiskt vara ett riktigt bra alternativ till dig.
Jag konverterade en olje & vedpanna till pellets i ett av husen jag har haft.

Bolaget jag köpte pelletsbrännaren av komme och modifierade oljeluckan så att pelletsbrännaren passade.
Sen var det bara att bygga ett pelletsförråd i närheten av pannan för matarskruven. Nu byggde jag bara ett litet enkelt förråd som klarade bara 7dar.

Skulle jag bygga ett pelletsförråd idag skulle jag nog se till att jag dels byggde ett som har galler/raster med rensningslucka under så att bås & skräp åker ned där och det är enkelt att rensa en/två ggr per år. Samt att det ska klara en 2-3 veckor minst innan påfyllning (men det beror ju på hur stort utrymme man har att ha förrådet på. Jag hade aldrig problem med matarskruven iaf.

Vet inte hur det är med problem med brännaren nuförtiden då det var en 10-13 år sen jag hade det huset
Det var en del problem då men just min brännare, men min far har kört med pellets senaste 20 åren och han har inte haft många problem med sin brännare så det är nog beroende på modell. Och dagens modeller borde ju ha löst det mesta med problemen som kan finnas kan man tycka.
 
Brännare hittar du på blocket. Själv är jag förtjust i janfire. Deras flex-a med nya boxen brukar säljas för 4-5000 på blocket inkl skruv. Detta är en mycket driftsäker och bra brännare. Sedan behöver du en tempstyrning och förråd. Hur mycket plats har du i pannrummet? Har du tillgång till traktor för pallhantering eller ska du bära säckar? Eller ska du köra bulkpellets? Brukar gå att få lite bättre pris på säckad pellets (konstigt nog) däremot mindre jobb med bulk. Jag har kört småsäck i alla år ,men nu i sommar satte jag upp ett mafa villa utomhusförråd istället. Köpte ett begagnat på blocket för 5k. Så här långt är jag väldigt nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.