Är det någon som vet vart man ska koppla in jorden i en relativt ny ikea lampa med deras dcl- propp?
Känns inte helt tydligt på beskrivningen .
 
  • Hand håller en DCL-kontakt nära en öppen Ikea lampa som visar elkabeln och terminalblocket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en elektrisk DCL-kontakt med oanslutna ledningar, där den gula/gröna jordningen är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad som visar hur man kopplar jorden till en lampa med gröngul, blå och brun ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Armaturen är dubbelisolerad, syns på dubbelkvadratsymbolen på typskylten och ska och kan ej anslutas till jord.
Klipp bort jordledaren eller köp en ny kabel utan jordledare.

[länk] - Shopping - Belysning & Hemelektronik&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=EAIaIQobChMIpbH0gZj-8wIVhADmCh1-SgfAEAQYAiABEgKgjvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Varför inte bara lämna den oinkopplad? Kanske vill han byta armatur någon gång till något jordat, och onödigt att förstört kontakten då.
 
Ok, trodde Ikeas lampor skulle passa till dcl eftersom de säljer nya anslutningskabeln.
Då var jag inte helt fel ute som inte hittade någon utmärkning för jord.
Försöker nog hålla mig till jordat så får hitta en annan armatur.
Jag tackar ödmjukast för svar.
 
Det är inget fel att det inte finns någon plint för jord. Ett av få tillfällen jag tycker det är tip top med en liten flärp eltejp. Din lampa fungerar efter samma princip som din elvisp eller stavmixer till exempel. Dubbelisolerat och jordat fungerar utmärkt tillsammans..
 
  • Gilla
Joh1273
  • Laddar…
Varför vill du ha en jordad lampa?
 
F Fröken Krittz skrev:
Ok, trodde Ikeas lampor skulle passa till dcl eftersom de säljer nya anslutningskabeln.
Då var jag inte helt fel ute som inte hittade någon utmärkning för jord.
Försöker nog hålla mig till jordat så får hitta en annan armatur.
Jag tackar ödmjukast för svar.
De flesta elprodukter som säljs idag använder inte jordledare som skydd mot elchock utan är byggd på principen med två skyddsbarriärer mellan strömförande ledare och beröringsbar yta.

Skulle vilja säga att det ger en bättre säkerhet än grejor som kräver jordanslutning.

Undantaget är prylar som genererar värme/kyla, ex brödrostar, spisar, vattenkokare och kyl/frys. Här används jord som skydd mot ex. värmetrådar i produkterna.
 
E etompau skrev:
Armaturen är dubbelisolerad, syns på dubbelkvadratsymbolen på typskylten
Vilka falkögon du har. (y) Jag ifrågasatte aldrig att du hade rätt men fattade inte vart du såg dubbelkvadraten. :thinking: Men trots TS försök att dölja den finns den ju där. :crysmile:

Närbild på del av föremål med dubbelkvadrat-symbol, suddigt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


F Fröken Krittz skrev:
Försöker nog hålla mig till jordat så får hitta en annan armatur.
Nej varför då? Det är absolut inget fel med dubbelisolerade "prylar" även i en jordad miljö. Klipp/isolera bara jordsladden från stickproppen så blir det bra.

Välkommen hit!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det kanske inte äns finns armaturer som är jordade.
Det här är nytt för mig så får fundera vidare kring att hoppa över jordningen.
Känns bara konstigt när elektrikern monterat lamputtag med 3 stift och att man hoppar över att koppla in alla tåtar.
Dumt att tro det ska va enkelt .
Men det är det roliga med hus, man lär sig nya saker hela tiden.
 
Du har snöat in på jordning. Syftet är att det ska fungera som ett skydd. Det finns andra typer av skydd, som att man sänker spänningen med en transformator, att rummet i sig är utfört på ett speciellt sätt (detta finns bara i äldre hus) eller att antalet lager isolerande material är på ett sådant sätt att det klassas som ett skydd.

Din lampa har ett av dessa skydd. Den är dubbelisolerad. Att din elektriker monterat uttag med tre stift är rätt och riktigt, och skulle du använda dig av en jordad armatur så används stift nummer tre.
 
F Fröken Krittz skrev:
Känns bara konstigt när elektrikern monterat lamputtag med 3 stift och att man hoppar över att koppla in alla tåtar.
Vid nyinstallation/nybyggnation eller vid större renoveringar ska samtliga uttag i ett rum vara skyddsjordade, även lamputtaget. Prylarna som du ansluter till uttagen är dock numera sällan skyddsjordade utan oftast i stället dubbelisolerade.

Jag sätter en femma på att exempelvis mobilladdare, elvisp och dammsugare är prylar som du regelbundet stoppar in i skyddsjordade uttag trots att dessa prylar (sannolikt/troligen) inte har någon koppling till skyddsjord i stickproppen.

F Fröken Krittz skrev:
Dumt att tro det ska va enkelt.
Fast just detta är enkelt. Lampan är dubbelisolerad och ska/får ej anslutas till skyddsjord.

Så här skriver Elsäkerhetsverket om dubbelisolerade taklampor:

Skärmklipp av en diskussion om ojordade taklampor från ett byggnadsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vid nyinstallation/nybyggnation eller vid större renoveringar ska samtliga uttag i ett rum vara skyddsjordade, även lamputtaget. Prylarna som du ansluter till uttagen är dock numera sällan skyddsjordade utan oftast i stället dubbelisolerade.

Jag sätter en femma på att exempelvis mobilladdare, elvisp och dammsugare är prylar som du regelbundet stoppar in i skyddsjordade uttag trots att dessa prylar (sannolikt/troligen) inte har någon koppling till skyddsjord i stickproppen.

Fast just detta är enkelt. Lampan är dubbelisolerad och ska/får ej anslutas till skyddsjord.

Så här skriver Elsäkerhetsverket om dubbelisolerade taklampor:

[bild]
Tack för bra info, nu förstår jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.