Alfredo Alfredo skrev:
Vad är luftfuktigheten i huset utanför badrummet. Alltså vilken fuktighet har den tilluft som kommer till badrummet?
Borde bara ha påverkan på kondenseringen om den tillförda luften är varmare än badrummet. Och så brukar det inte vara i ett normalt hem.
 
Här är en skiss över badrummet. Den skarpsinnade räknar snabbt ut att badrummet är 3 kvm. Inte 6 som jag av okänd anledning fick för mig i första inlägget. Så frågan om badrummet är för litet för att kunna hantera fukten kanske ändå är intressant.

Hela det rosa området är en nisch-dusch med duschdörrar. Och fläkten är ju faktiskt placerad någon dm innanför duschdörrarna. Inte utanför som jag skrev tidigare. Kan den vara felplacerad? Känns spontant som att den borde fånga fukten tidigare där den sitter nu, jämfört med om den skulle sitta utanför duschdörrarna.
 
  • Ritad skiss av ett badrum med mått, en markerad fläkt, duschmunstycke samt duschutrymme och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det skapligt utrymme ovanför duschdörrarna så borde det inte spela någon roll att den sitter där.
Vårt minsta badrum är ca 4kvm. Inget problem att ventilera.
 
H hempularen skrev:
Finns det skapligt utrymme ovanför duschdörrarna så borde det inte spela någon roll att den sitter där.
Vårt minsta badrum är ca 4kvm. Inget problem att ventilera.
B bjoma skrev:
Japp, är helt med på tänket. Grundflöde har vi och fläkten är inställd på högst känslighet.
Vi har även testat att ersätta PAX-fläkten med en rejäl kanalfläkt nära ytterväggen som suger ut luften istället. Blev ingen skillnad då heller trots att man med handen mot frånluftsdonet kände att kapaciteten var bra mycket högre än PAX-fläktens.

Vi har tänkt sätta in fler friskluftsventiler eftersom vi vet att vi har för få. Men jag tycker det borde bli någon form av förbättring med kondensen om vi så länge duschar med fönster på glänt. Tilluft som tilluft? Jag upplever ingen skillnad alls oavsett om vi har fönster öppet eller ej. Så det känns inte som fler tilluftsventiler kommer lösa problemet.
B bjoma skrev:
I vårt hus med självdrag har vi precis byggt klart ett nytt badrum. I taket sitter en fuktstyrd PAX-fläkt som via en 4m horisontell kanal trycker ut luften genom närmsta yttervägg. Badrummet ligger mitt i huset och har ingen egen yttervägg eller fönster.
H hempularen skrev:
Finns det skapligt utrymmduschdörrarna så borde det inte spela någon roll att den sitter där.
Vårt minsta badrum är ca 4kvm. Inget problem att vent
Badrummet är 6 kvm och halvkaklat (förutom i duschen som är helkaklad).
När man duschar bildas kondens och vattendroppar som hänger i taket och rinner på de okaklade väggarna. Det räcker med 5 min och ganska svalt vatten för att det ska ske.

Vi hade ventilationsfirma på besök som mätte flödet på fläkten till 17 l/s. Det var de nöjda med. Däremot sa de att vi hade för lite tilluft i huset. Så vi provade att duscha med fönster i vardagsrummet öppet och badrumsdörren på glänt (har även provat med dörren stängd mot den ventilerade tröskeln). Det gjorde ingen skillnad. Så det känns inte som tilluftsventiler kommer lösa problemet.

Det nya badrummet ligger på bottenplan. Vi har sedan tidigare en dusch på ovanvåningen och där har aldrig varit några problem med fukt eller kondens. Inte ens när andra i familjen kör sina långduschar och värmepannan får gå på högvarv.

Om både till- och frånluft är tillräcklig, vad kan det då vara som gör att det bildas kondens i badrummet?
Får man helt enkelt räkna med att det blir så när badrummet är litet? Känns spontant inte helt ok.
Kan de okaklade väggarna vara ytterväggar och svalare? Fukt fälls ut när luften blir mättad och ju svalare luften är tex vid fönster som är kallare blir det ofta kondens då ytorna är svalare och inte klarar av att bära lika hög luftfuktighet som resten av rummet? Ett alternativ kan ev vara att öka temperaturen på golvvärmen lite till och se om det hjälper. Man kan ju ha något svalare i övriga rum för kompensation.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En möjlighet är också att det uppmätta värdet på 17 l/s inte stämmer. Det borde räcka långt om det är korrekt men vid mätningar kan mycket gå fel.

Vet ni vilken fläkt det är? I så fall kan man få ett hum om det är rimligt eller inte.
 
H Hammarenmittitummen skrev:
Kan de okaklade väggarna vara ytterväggar och svalare? Fukt fälls ut när luften blir mättad och ju svalare luften är tex vid fönster som är kallare blir det ofta kondens då ytorna är svalare och inte klarar av att bära lika hög luftfuktighet som resten av rummet? Ett alternativ kan ev vara att öka temperaturen på golvvärmen lite till och se om det hjälper. Man kan ju ha något svalare i övriga rum för kompensation.
Badrummet ligger verkligen mitt i huset. Omringat av innerväggar. Så inga kalla fönster eller väggar. Men ska ändå testa att höja golvvärmen lite för att se om det hjälper
 
Ulltand Ulltand skrev:
En möjlighet är också att det uppmätta värdet på 17 l/s inte stämmer. Det borde räcka långt om det är korrekt men vid mätningar kan mycket gå fel.

Vet ni vilken fläkt det är? I så fall kan man få ett hum om det är rimligt eller inte.
Det är en Pax Calima (110m3/h på pappret). Har testat att ersätta den med kanalfläkt som på pappret klarar 184m3/h utan någon märkbar förbättring (så vi satte tillbaka Pax:en för den har inbyggt grundflöde och fuktsensor)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mätte fukt (med en billig och säkert inte helt korrekt) fuktsensor. Den säger 45-50% utanför badrum och i badrum. Det känns rimligt och ok.

När duschen är igång och man mäter en bit upp mot taket så är det 80% (då är fläkten igång sedan länge). Men bevisligen, eftersom fukten kondenseras, så är det ju över 100% åtminstone vid takytan
 
Antingen är taket kallt, dvs det läcker in kall uteluft i bjälklaget, eller så kanske luftströmmen går så att taket inte ventileras särskilt väl. Det går att testa hur luften rör sig med ngn form av liten "rökgenerator".

Om jag kommer ihåg rätt så var beskrivningen att det bildas kondens i taket. I taket i hela badrummet eller bara ovanför duschutrymmet? Tänker att en rejäl duschnisch och gissningsvis tillhörande rejält flödande dusch helt enkelt genererar så mkt fukt att ingen fläkt i världen mäktar med att hålla fritt?

Hur lång tid efter duschen tar det innan fukten har torkat ut?

I vårt badrum om 2,5 m2 (2,0 m takhöjd) så bildas lite imma på spegeln och fönstret som försvinner inom 5-10 min om dörren är stängd, och efter 1-2 min med öppen dörr. Utsug i taket ovan duschutrymmet med flöde om 10 l/s.
Om man inte torkar/skrapar väggar och golv efter duschen så tar det kanske 0,5-2 timmar innan fukten har torkat upp (grov gissning).
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Antingen är taket kallt, dvs det läcker in kall uteluft i bjälklaget, eller så kanske luftströmmen går så att taket inte ventileras särskilt väl. Det går att testa hur luften rör sig med ngn form av liten "rökgenerator".
.
Ja man skulle vilja mäta takets yttemperatur tex genom att termografera det.

Några skott från höften.

-Testa att ställa in en fläkt som rör om luften i rummet.

-Annat duschmunstycke som inte finfördelar vattnet lika mycket.

-Öka temperaturen i badrummet ett par grader.
 
  • Gilla
Scootersvempa
  • Laddar…
Man kan ju prova att mäta ytorna med en ir-termometer om det finns tillgängligt, lite osäker på hur bra det blir
 
Många bra tips! Ska pröva dem så fort jag hinner. Så länge kommer här en bild på hur väggarna ser ut när man duschat. Väggen på bilden är alltså utanför duschdörrarna och inget vatten har duschats på väggen

Vägg med kondens och fuktspår efter att ha duschat, utanför duschområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bjoma skrev:
Många bra tips! Ska pröva dem så fort jag hinner. Så länge kommer här en bild på hur väggarna ser ut när man duschat. Väggen på bilden är alltså utanför duschdörrarna och inget vatten har duschats på väggen

[bild]
Är det en yttervägg?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Är det en yttervägg?
Nej, alla väggar och tak i badrummet är innerväggar/innertak. Finns inga kända köldbryggor som skulle kunna kyla väggarna. Och i golvet finns golvvärme som är inställd på 23 grader. Och det är ca 23 grader om man mäter tempen i själva badrummet också.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Märklig historia det här :)

Som någon skrev kunde vara intressant att med rök se hur luften rör sig i rummet.

Funderar på om färgen kan påverka hur vatten kondenserar ut på väggen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.