Byter nu fönster: 1 dörr 18 övriga ( olika mått, 6 öppningsbara) inkl persienner och allt jox - 140.000 ( Fönsterhuset) En del strul, men bra pris så det får man nog leva med.
 
B Björn Johannesson skrev:
Hej,
Vad ni än gör så välj inte Westcoast Windows, då de är ohederliga. De vägrar att erkänna att det är fel på fönstren som konstaterats av oberoende besiktningsman. Vi har anmält till ARN på grund av felkonstruktion som lett till kondensproblem i fönsterkarmarna. Dessutom bildas det kondens på utsidan av deras moderna isolerfönster och jag tror det finns fabrikat som löst detta. Vanliga träfönster har fungerat bra i alla tider och är mycket prisvärda samt trä leder inte värme och funkar utmärkt!
Apropå kondens på utsidan, det finns lösning på det men det kostar så klart extra...
 
Mats-S
Glöm inte en viktig sak ... begär referensjobb.
Finns ett antal klåpare i fönsterbytarbranchen, dåliga jobb med dåligt material. Kan vara värt en del extra för att få kvalitet på jobb och material :thinking:
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Vill tipsa om Doowin som jag nyss använde. Du kan själv mata in alla mått och få offert snabbt.
Vet dock inte om de har installatörer precis där du bor.
De har just nu 40% på elitfönster om man beställer så många som du skall ha.

https://doowin.se/
 
H Hans G2 skrev:
Här är fönsterbehovet, det kan diffa någon cm hit och dit, men ger en bra bild i allafall.

Utåtgående tvåluft
3 st 130*125

Inåtgående alt vrid tvåluft
95*125
2 x 75*95

Fasta fönster enluft
45*45
4 st 120*125
75*95
75*125

Fasta fönster tvåluft
135*135

Fasta fönster treluft
215*135

Fönsterdörrar
3 st 85*205
Det där är ju specialmått på fönstren, alla standard fönster idag har ju jämna dm som mått ex.vis 12x12, 10x12 osv. Så ska du ha dem i de mått som du skrivit så blir det säker dyrt.
 
Jag byggde istället om mina från 2-glas till 3-glas med dubbla isolerrutor fyllda med argon som enligt företaget skulle sänka U-värdet från 2,8 till 1,0.
Fast jag låter det vara osagt, jag har inte verifierat att det verkligen blev så.
Hur som helst blev det jättebra, energiförbrukningen sjönk, huset blev mycket tystare och jag slapp ändra på utseendet.
Det här var i och för sig 2011 och ROT var dessutom högre då men 12 fönster på cirka 7 kvm med vita distanslister gick på 12840:- efter ROT (21400:- före).
Jag har fortfarande kvar offerten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Jag har alltid varit mot plastfönster men kan inte räkna hem träfönster, helt omöjligt
 
B Björn Johannesson skrev:
Dessutom bildas det kondens på utsidan av deras moderna isolerfönster och jag tror det finns fabrikat som löst detta.
Morups har löst det och levererar det som standard.
 
Det sprider ganska mycket mellan leverantörerna i Sth.
Tog in offerter från tre olika för byte av 1 gammalt takfönster i badrummet i augusti.
STORA fönsterfirman som annonserar mycket ville ha 35k totalt för det specifika Veluxfönstret. Efter flera samtal gick dom ner till 29k.
Ringde tillsist Ryds Glas som för exakt samma fönster begärde 23k, totalentreprenad och signerat hantverksavtal Leveranstid tre dagar senare. Två man kom och sågade upp taket, 07.30 som avtalat, ock hade målat samt städat av och tagit bort alla byggsopor före 15.00. Strålande snygg och prydlig installation, jag är supernöjd!!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Vi köpte Sp fönster från Bygglagret i Mockfjärd. Bra pris. Fast då gäller det att hitta någon firma som vill montera dem.
 
Kontakta Morups Fönster för offert.
Hos oss gjorde dom bra jobb, snabbt och hade bra priser,
 
  • Gilla
Hoovers och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
H Hans G2 skrev:
Priset är efter rabatt på listpriset...
Here we go again....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Köpte 29 fönster med spröjs väldigt stora 180×100 med säkerhetsglas. Och 4 altandörrar. För 175.000kr från lyxfönster. Väldigt fina och gedigna. Sedan monteras de på 3-4t st (göra karm, smyg, fönsterbleck etc) Detta är på ett nytt hus, kanske skulle ta 2 timmar till för demontage eller om det är putsad fasad vid byte.

Så kostnaden per fönster för arbetet borde ligga på ca 3000kr/st
 
  • Två personer monterar fönster på ett nybyggt hus med synligt träarbete och skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Köper själv fönster i dagarna för ca 28000/st...i och för sig bara 2 st... men utan installation... tycker jag är galet dyrt!
 
B Bengt Svejdur skrev:
Det där är ju specialmått på fönstren, alla standard fönster idag har ju jämna dm som mått ex.vis 12x12, 10x12 osv. Så ska du ha dem i de mått som du skrivit så blir det säker dyrt.
Om du tar Nordiska fönster så tar dom inget extra för mmpassning.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.