...och gäller det en fjärran stuga kan det kanske vara intressant med en eller flera dörrövervakare också?
https://shop.shelly.cloud/shelly-door-window-wifi-smart-home-automation#63

den håller koll på om dörr/fönster öppnas/stängs, vibrationer, ljus och temperatur (inte luftfuktighet dock)

det är bara temperaturen som loggas, inte de andra sensorerna – status för vibrationer och ljus syns i appen och används främst för att skapa komplicerade larmer ("skicka notis om den ser vibrationer och det är mörkt" och så vidare)

eftersom den monteras på en dörr eller fönsterkarm så blir svängningarna i temperatur större och avspeglar inte nödvändigtvis den allmänna rumstemperaturen – å andra sidan finns det annan info som kan vara av intresse

Skärmbild av Shelly-appen som visar övervakning av balkongdörr med temperaturgraf och sensorstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen! Uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara. Läste någonstans att man bara kunde se 7 dagar bakåt utan något sorts premium-abonnemang, så bra information! Kommer att skaffa ett gäng sensorer imorgon. Dörrsensorer verkar ju också väldigt intressant. Otroligt prisvärt!
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
ja, det är verkligen attraktiva priser och en drös med funktionalitet som man får för investeringen (och marginella driftkostnader – strömförsörjningen)

ett litet klargörande kring de batteridrivna sensorerna:
dom har ingen strikt tidsrapportering av mätvärdena utan rapporteringen är händelsestyrd, det vill säga den väcker upp sitt strömtörstande Wi-Fi bara när temperaturen/fukten har ändrats väsentligt sedan den senaste rapporten

vad "väsentligt" är väljer man själv – temperaturförändringen kan ställas in i steg om 0.5 grader från 0.5 till 5 grader och luftfuktigheten mellan 0.5 och 50 %RH

med ett lägre värde får man fler uppdateringar och följer utvecklingen noggrannare men får i gengäld ett lite kortare batteriliv – med högre tröskel så spar man batteri men vet inte nödvändigtvis temperaturen bättre än exempelvis inom ±4°C

om du detaljstuderat mina skärmkopior ovan så är det förklaringen till tidsstämplarna efter den lilla texten "Last report..." visar att mätdata mottagits flera timmar innan jag tog skärmkopian – gamla mätningar, men eftersom jag har angett tröskeln för mätrapporter till ±0.5°C så vet jag att temperaturen kl 22:26 fortfarande låg inom intervallet 22°-23°C, och så vidare

för Shelly Door så ger en dörröppning/-stängning en omedelbar uppdatering
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Någon som kör Ifttt.com ihop med shelly?
Jag skaffade en konto och kollade igenom alla deras alternativ på olika alarm men titta inget som verka ha med trigger att göra?
Vill alltså få notis när tempen sjunker i pannan.

Någon som kan förklara lite hur man löser detta?
 
  • Gilla
ClemensK
  • Laddar…
det korta svaret är webhooks
Webhooks-logotyp på en blå bakgrund, illustrerar konceptet som diskuteras i forumtråden.

jag skrev lite översiktligt om detta i en tidigare post #1067

det jag föreslog är att man använder Shellyns förmåga att anropa en webadress vid en larmsituation

webadressen leder till ifttt.com och där specar man en regel för webhooks, alltså att ifttt "fångar in webanropet"

man kan definiera tre regler gratis på ifttt – vill man ha fler får man betala – men om man inte vill göra något mer avancerat utöver att få en e-post när något händer så klarar man sig med en regel, ett anrop, som alla Shelly-puckarna använder sig av, typ "larm från pellets", "larm från sommarstugan", sen får man gå in i appen och luska ut vem som larmat, vad som är fel

men man kan givetvis speca regler för olika händelser "för låg temperatur", "för hög temperatur", "dörren öppnad", "fukt i krypgrund"... så ser man direkt i mailet vad som hänt
 
Tack men verkar sjukt krångligt.
Jag som tycker bilarnas el i verkstaden börjar bli krånglig.
Men internet är fan svårare. Och kan man inte engelska blir det inte lättare
 
ifttt-siten är lite stökig – kanske för att dom supportar otroligt många system och tjänster – så även för mig som behärskar engelska var flödet för att lägga till min första applet inte alltid uppenbar...

så ett försök till att guida igenom inställningarna:
Skärmdumpar som visar steg-för-steg guidning för att skapa en IFTTT-regel på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg-för-steg guide för att skapa en IFTTT-applet med Webhooks tjänsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbilder som visar processen att skapa en IFTTT applet med val av tjänster och handlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdumpar som visar steg för att skapa en IFTTT applet, inkluderar e-postinställningar och flödeskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdumpar som visar steg för att konfigurera en IFTTT-applet, inklusive webhooks och API-nycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och upplagt på det viset så blir ju varje steg ganska uppenbart ;)
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
Fan du är sjuk. Att du orkar hjälpa till så mycket som du gör.
I shelly väljer man sen?
Vill att "larmet" kommer under en viss temp

Skärmdump av Shelly-appen med menyn för I/O URL Actions och olika konfigurerbara URL-händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Kan inte en moderator skapa separata trådar för dessa tips så man hittar tillbaka? ;)

Har ju tänkt göra exakt detta då jag har en Shelly jag försöker övervaka en pump med.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Nollade allt nu såg det "riktigt ut" fick upp om jag ville ansluta till molnet mm
Nu verkar det funka.
Funkar nu styrningen av pannan efter att du bytte ut mottagaren? Den stänger inte av efter 15 minuter?
 
E etompau skrev:
Funkar nu styrningen av pannan efter att du bytte ut mottagaren? Den stänger inte av efter 15 minuter?
Japp. Har nu funkat några dagar. Hoppas det fortsätter.
Har också lyckas få fram temp på pannan och ute temp. Roligt när det är en gammal brännare utan display eller något sen lyckas få massa roliga saker
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Fan du är sjuk. Att du orkar hjälpa till så mycket som du gör.
I shelly väljer man sen?
Vill att "larmet" kommer under en viss temp
jo, det ligger nå't i din diagnos utav mig :p

sorry – det blev fel instruktion i steg 19 ovan – inställningen ligger inte under "I/O URL Actions" utan under fliken bredvid, "Sensor URL Actions"

Skärmdump av en enhetsinställningsmeny för "Sensor URL Actions" med alternativ för temperatursensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag är inte helt på det klara med vad som utgör skillnaden mellan one time och repeatedly
 
harka harka skrev:
jo, det ligger nå't i din diagnos utav mig :p

sorry – det blev fel instruktion i steg 19 ovan – inställningen ligger inte under "I/O URL Actions" utan under fliken bredvid, "Sensor URL Actions"

[bild]

jag är inte helt på det klara med vad som utgör skillnaden mellan one time och repeatedly
Hitta inte den i min "lista"
Skärmdump av temperaturstatistik med max/min-temperatur på en mobil enhet och appinställningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
knepigt... den finns i mina, de är i och för sig Shelly 1PM (alltså den med 230V ut från reläet och effektmätning av lasten), men det borde inte spela någon som helst roll för detta

i brist på bättre uppslag skulle jag pröva att boota om Shellyn, utifall den inte helt har tagit till sig att den numera har en temperaturmodul ansluten som den måste ta hand om

Skärmdump av Shelly app med öppna inställningsmenyer för temperaturmodul och enhetsomstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: snygg temperaturgraf du hade där för övrigt :)
 
harka harka skrev:
knepigt... den finns i mina, de är i och för sig Shelly 1PM (alltså den med 230V ut från reläet och effektmätning av lasten), men det borde inte spela någon som helst roll för detta

i brist på bättre uppslag skulle jag pröva att boota om Shellyn, utifall den inte helt har tagit till sig att den numera har en temperaturmodul ansluten som den måste ta hand om

[bild]

edit: snygg temperaturgraf du hade där för övrigt :)
Konstigt
Är det bara en restart? I så fall startade jag om den manuellt med strömmen tidigare idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.