Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Framför vår bilparkering så har vi en slänt. Vi vill bygga en carport där och vill då bygga bort slänten så att inte jord eller snö sen far in under carporten.

Slänten är 6 meter bred. Det är 2 meter högt till den platta gräsmattan ovanför. Slänten är 3 meter djup.

Vi var först inne på att låta bygga en mur med typ keystone men blev lite avskräckta av priset! Egentligen behöver inte muren vara så himla snygg, den kommer ju knappt synas eftersom carporten och bilarna kommer dölja den.

Finns det något annat allternativ? Hur stort blir jordtrycket? Kan man borra ner betongplintar i asfalten och sen bygga ett plank? Vore tacksam för förslag!

mvh
 
Kan du ta en bild så bllir det lättare.

Alternativen till keystone och dylikt är konstruktionsellement som L eller T element men de kostar rätt ordentligt de med. 2 meter höga skulle jag gissa hamnar någonstans runt 2000kr/m.

Ett annat alternativ är ju en rejäl trave sprängsten
 
Försöker...

slnt1.jpg

slnt2.jpg

Drömmen är ju att bygga en carport, bygga en mur/plank framför samt att kunna ha en helt platt gräsmatta/några bärbuskar där ovanpå.
 
Tror på L eller T element i det här fallet för att få en lodrät kant så att ni kan utnyttja utrymment maximalt
 
Ok. Hmmm, kan du förklara för en novis hur dessa element ser ut, försökte leta lite på nätet men blev inte så klok på hur dessa skulle användas i vår slänt.

Finns det inte någon annan som har några fler förslag på vad och hur vi ska göra med vår slänt!?!

mvh
 
Både L och T-element används som murar.

Ett L element vänder man så att man får bottenplattan på insidan. På så sätt låser fyllningsmassorna fast elementet och förhindrar att det välter utåt.

Ett T-element fungerar som ett upp och nedvänt T. Funktionsprincipne är den samma men man få även ett stöd på utsidan om muren.
Med tanke på vilken storlek det handlar om i ert fall så bör ni ta hjälp av ett proffs. L-element i den där storlekn väger en bra bit över ett ton och T-elementet är troligen tyngre så underarbetet kräver en del jobb och sen behövs det definitivt lyfthjälp
 
Du kan ju också göra en form och gjuta balken borde bli billigare kanske lite mer jobb
 
Frågan är bara vad formen skulle kosta till något såpass stort. Kan man återanvända matrialet efteråt så kan det vara ett alternativ
 
Tack för svaren! Enda haken är väl att vi just nu är ganska less (och panka) efter en stor källarrenovering. Men visst borde man bygga bort slänten innan man bygger en carport? Det känns bara så attans stort och dyrt att mura eller gjuta som ni föreslår! Finns det ingen enkel men bra väg att gå?
 
Den enklaste är nog en kortare slänt i form av ett stenparti. Du kan troligen "branta" den en del genom att bara gräva om den också.

Jag hadde tolkat dig som om du ville ha carporten fär slänten är nu men du kanske menade att du ska ha carporten på parkeringen och bara vill ha bort/minska nedflödet av snö och vatten?
 
Aha, jag var luddig där! Nej, vi vill ha carporten framför nuvarande rabatt/slänt, dvs på nuvarnade parkeing.

Det verkar bara inte så smart med en slänt precis framför bilarna, det lär ju åka in en del snö och vatten misstänker jag. Fast när man sätter det i relatition till offerten vi fick för att mura upp en keystonemur så kanske man kan leva med det ... ;-)
 
Får man fråga vad den offerten låg på? Jag är i en liknande situation med markhöjning och jag har inte kommit så långt som att begära in offert.
 
Vi har två offerter, de ligger på 92 000 respektive 98 000 :- plus moms
 
Kan ni inte göra en sutteräng carport, där främre väggen i carporten fungerar som stödmur ?

/Abbe
 
Höjer ni marknivån framför carporten med en mur så är det väl större risk att snö blåser in på fönstren på bilarna än om ni har kvar slänten då vinden följer marken och drar med sig snön/löv under bilarna? Smält- och regnvatten leder du lätt av med en markränna typ Plastmo eller liknande.

Om du vill känna dig lite bättre så kan du vara glad att du inte har den här slänten att ta hänsyn till!

http://www.villabroden.se/uploads/pics/huset230.jpg

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.