Vi har fått kontrollplan från vår KA, och jag blir förundrad över kontrollerna. Jag ser pengar rassla, men är mest förvånad över omfattningen av kontrollerna och att det inte är några egenkontroller eller KA-input (jag fattar inte vad KA ska göra alls, måste jag erkänna).
Vi ska bygga ut strax under 40 kvm, blir tvättstuga/badrum/sovrum/tv-rum.

Den här fastnade jag på och försökte googla:
- OVK-besiktning ska utföras av särskilt anlitad certifierad sakkunnig

Hur görs den? Vi har ett oisolerat gammalt timmerhus med självdrag, går det att göra OVK på bara utbyggnaden?
Gör alla hus OVK-besiktning?

Vi ska bara ha typ ”paxfläkt” i tvättstuga och badrum, och friskluftsintag i tv-rum och sovrum.
Jag skulle gärna se att övriga huset hade bra ventilation, utbyggnaden oroar mig minst, men jag hittar inget om att vanliga villor ska ovk-besiktigas (tvärtom att de inte behöver).
Så vad behövs i ovk-besiktningen för att få godkänd slutbesiktning av kommunen?
 

Bästa svaret

Enligt PBL så är det din, byggherrens, kontrollplan så du ska ju ha varit med och tagit fram den eller iaf förstå hur den fungerar eftersom du är ansvarig för den.

Du får helt enkelt fråga KA vad kontrollen innebär och hur ni ska lösa det.

OVK kan du göra men helt onödigt för två PAX-fläktar. Jag brukar rekommendera att läsa i manualen för fläkten och ställa in ett flöde som motsvarar 0.35 l/s/m2 så signerar du i kontrollplanen att flödet är OK. Behöver inte vara krångligare vid en tillbyggnad.
 
  • Gilla
nagrom00 och 2 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Enligt PBL så är det din, byggherrens, kontrollplan så du ska ju ha varit med och tagit fram den eller iaf förstå hur den fungerar eftersom du är ansvarig för den.
Tack, den meningen behövde jag.
Jag känner ju att jag har kontroll på bygget (även 0.35 l/s/m2, jag gillar ventilation), men kontrollplanen gick helt förbi mig. Nu tar jag tillbaka kontrollen med stöd av ovan nämnda mening, så stort tack!
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Kolla med din KA ifall du kan ersätta OVK med ett luftflödesprotokoll istället. Det räckte för mig som har i princip samma tillbyggnad på gammalt torp med självdrag.

Redovisa på protokollet vilket luftflöde huset bör ha. Kvadratmeter x 0.35l/s. Sen redovisar du på ritning var du har tilluftsventiler och frånluftsfläktar som sväljer det kravet.

Ex. 200kvm x 0.35l = 70l/s. Det innebär ca 8 st tilluftsventiler på 8-9 l/s i kapacitet. En paxfläkt ligger väl runt 30l/s och då behöver du således minst 2 st iaf. Borde även kunna redovisa visst självdrag och ta med det i beräkningen.
 
  • Gilla
Bor i trähus från 1920
  • Laddar…
Inget krav på ovk på en bostadshus med självdrag eller endast mekanisk till- eller frånluft. Ovk krav endast då FTX installeras.
Stäm av med KA och känner du inget förtroende så byt.

Anders
Kontrollansvarig behörig K
 
  • Gilla
Bor i trähus från 1920 och 3 till
  • Laddar…
Vissa KA har en tendens till att göra det mer byråkratiskt än vad det är.

Vi byggde till 63kvm med bland annat badrum. För just ventilationsdelen skrev vi ventilation enligt kraven i BBR 6.2 samt bfs 2012:7. Sedan satte jag mig själv som ansvarig och skrev en kråka i protokollet då vi gjorde Byggnationen själva.

Det är dumt att skriva ex. att badrummet ska utföras enligt Säker vatten. Då är det bättre att skriva "enligt gällande branschstandard".
 
  • Gilla
Bor i trähus från 1920 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.