Jag har fått en faktura från ett byggföretag på UE plattsättning - tid, 1 stycken a' 20 000 kronor och UE Plattsättning - Material, 1 stycken a' 25 000 kronor... Givetvis då plus moms. Det gäller då alltså flytspackling för 37 KVM. Jag har bestridit denna faktura då den är väldigt hög enligt andra. Det är också en hel del andra konstigheter med detta företag.. Kan någon ge mig ett råd om jag är helt ute på fel väg när jag bestridit beloppet... Att tillägga så är det här den 5:e korrigerade fakturan jag får.. Hjälp!
 
Är detta en rimlig kostnad för flytspackling av 37 KVM?
 
BirgitS
Priser beror ju på så många saker att det är svårt att säga, hur mycket flytspackel behövdes, hur mycket behövde man göra med underlaget innan man började flytspackla osv.

När det gäller arbetstid så har du kanske själv någon uppfattning om hur länge plattsättaren var där.
 
Har nyligen anlitat en firma för att flyta ca 40 m2
Dom tog 22 000 för jobb och material
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Är detta en rimlig kostnad för flytspackling av 37 KVM?
Behöver inte vara orimligt. Hur tjockt ungefär och vilket fabrikat har använts? Med eller utan fall till avlopp?
Som referens fick jag offert på ca 20k för ca 7 kvm. Beräknat på 2 personer, 25-45 mm tjockt (weber) och fallbyggnad till två brunnar. Jag valde dock att göra det själv med billigare produkter för under 5k inklusive verktyg. Men poängen är att de inte var speciellt dyra på delen som gällde montering av våtrumsmatta och har bra rykte, så tror inte offerten var saltad.

Edit: korrigering från 9 till 7 kvm, kom ihåg fel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Priser beror ju på så många saker att det är svårt att säga, hur mycket flytspackel behövdes, hur mycket behövde man göra med underlaget innan man började flytspackla osv.

När det gäller arbetstid så har du kanske själv någon uppfattning om hur länge plattsättaren var där.
De gjorde det vanliga som att tejpa och fixa småspringor och var här ca sammanlagt 4 timmar.
 
B Bygg hagberg skrev:
Har nyligen anlitat en firma för att flyta ca 40 m2
Dom tog 22 000 för jobb och material
Det lät rimligare iaf. Det handlar i mitt fall inte om ett badrum. Det handlar om ett vardagsrum med öppen planlösning till kök.
 
P Per Ingemansson skrev:
Behöver inte vara orimligt. Hur tjockt ungefär och vilket fabrikat har använts? Med eller utan fall till avlopp?
Som referens fick jag offert på ca 20k för ca 7 kvm. Beräknat på 2 personer, 25-45 mm tjockt (weber) och fallbyggnad till två brunnar. Jag valde dock att göra det själv med billigare produkter för under 5k inklusive verktyg. Men poängen är att de inte var speciellt dyra på delen som gällde montering av våtrumsmatta och har bra rykte, så tror inte offerten var saltad.

Edit: korrigering från 9 till 7 kvm, kom ihåg fel.
Det här handlar inte om ett badrum utan ett vardagsrum med öppen planlösning. Så jag tycker nog att det är i dyraste laget.
 
Dom 40 m2
Dom gjorde åt mig var öppen yta inget fall
Ca 10-25 mm tjockt
2 man en förmiddag så ca 5 Tim *2
Dom kom med stor blandare med pump till
 
BirgitS
Blir väl närmare en arbetsdag när man lägger till restid och inköpstid då. Timpris bör vara i storleksordningen 600 kr/timme.
 
B Bygg hagberg skrev:
Dom 40 m2
Dom gjorde åt mig var öppen yta inget fall
Ca 10-25 mm tjockt
2 man en förmiddag så ca 5 Tim *2
Dom kom med stor blandare med pump till
Jaa, de trodde att jag var en dum brud bara och kan lura mig... Som mest behövde de på ena sidan av rummet "flyta" upp golvet 4 cm... De var förresten 2 man här också...
 
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Det här handlar inte om ett badrum utan ett vardagsrum med öppen planlösning. Så jag tycker nog att det är i dyraste laget.
Ok. Ja det är ju lite olika. Det som gjorde det lite ovanligt dyrt i mitt fall var att de ville dela upp det i tre flytningar. En grund och sedan en för respektive fall, så de hade behövt köra hit tre gånger. Antar att de gjorde ditt i ett svep.
Hade du inte ens fått en muntlig uppskattning om vad det skulle kunna tänkas kosta?
 
P Per Ingemansson skrev:
Ok. Ja det är ju lite olika. Det som gjorde det lite ovanligt dyrt i mitt fall var att de ville dela upp det i tre flytningar. En grund och sedan en för respektive fall, så de hade behövt köra hit tre gånger. Antar att de gjorde ditt i ett svep.
Hade du inte ens fått en muntlig uppskattning om vad det skulle kunna tänkas kosta?
Nää... Jag hade igång ett försäkringsärende då de upptäckte att golvet behövde bli jämnare för att kunna lägga golv... Vi var evakuerade från huset, mitt i semestertider och det var bråttom då evakueringsboendet skulle upphöra. Så de utnyttjade vår, min och barnens situation på ett väldigt fult sätt. Nu försöker de också få ut dubbla ersättning från f-bolaget... Upplyste dem om det idag! Jag har dessutom krävt före och efter bilder på allt arbeta den här firman gjort. Tyvärr lär de inte kunna få fram några då de inte finns några enligt källor...
 
B
Låter dyrt. Men vad har beställts/avtalats?
Finns offert?
Uppskattat pris? Fast pris? Helt löpande?
 
B BSOD skrev:
Låter dyrt. Men vad har beställts/avtalats?
Finns offert?
Uppskattat pris? Fast pris? Helt löpande?
Jag har fått 5 olika offerter och lika många fakturor på samma jobb. Jag har bestridit alla! Den första var på 107 000 kronor!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.