Thomas1963 Thomas1963 skrev:
Svindyrt. Ni blir rejält uppskörtade. Jag köpte 12 enheter varav 2 helglas altandörrar för ca 55 Tsek och bytte själv. Tog 2 till 3 dagar. Inte speciellt svårt.
Trots årets allmänna prisuppgångar på allt så känns det som en rimlig slutsats
 
H Hans G2 skrev:
Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Jag hade anlitat en annan firma, det där är ju otroligt dyrt!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej,
Vad ni än gör så välj inte Westcoast Windows, då de är ohederliga. De vägrar att erkänna att det är fel på fönstren som konstaterats av oberoende besiktningsman. Vi har anmält till ARN på grund av felkonstruktion som lett till kondensproblem i fönsterkarmarna. Dessutom bildas det kondens på utsidan av deras moderna isolerfönster och jag tror det finns fabrikat som löst detta. Vanliga träfönster har fungerat bra i alla tider och är mycket prisvärda samt trä leder inte värme och funkar utmärkt!
 
  • Arg
Hans G2
  • Laddar…
R RiMaX skrev:
Jag hade anlitat en annan firma, det där är ju otroligt dyrt!
Ärligt skulle jag bli riktigt arg om jag fick en sådan offert. Du kan lätt genom att fråga fler halvera den kostnaden. Att byta ett fönster inkl listarbete tar ca 4 timmar om ens det för en normalhändig person. Man behöver möjligtvis vara 2 för att lyfta det på plats men installerar man det lätt själv.
 
  • Gilla
Boken64
  • Laddar…
Oj vilka priser, sjukt att det ens finns tillverkare i Sverige när man är minst 50% dyrare än resten av Europa
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Har precis fått hem SB stabil, 9st fönster + en dörr med halvglas.
6 st 11x14 varav 3 är vrid och 3 fasta.
1 st 16x14 vrid.
2 st 11x12 fasta.
Dörren 100x 215cm har för mig att det var tilllägg på specialmått.
Alla med lös spröjs och 2 st med solskyddsglas.

ca 61k fraktfritt men fick hämta själv hos snickeriet jag beställde genom. Beställde i augusti, tror dom pratade om att det blev 12% prishöjning 1 sep och ytterligare höjningar framöver.
 
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Vi köpte 18 enheter 3-glas, varav två runda, två balkongdörrar för knappt 90000,- via Bygghemma när vi byggde nytt förra året. Borde vara billigare att själv köpa in fönstren, därefter hyra in en snickerifirma med goda referenser. Vi satte in dem själva.
 
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Be om offert gällande alu utsida i önskad kulör.
Då man laserar på trä ren yta och insidan grundmålas 2ggr och 1lager Top lack.
Alltså mycket jobb innan detaljerna är redo för att bli ett fönster.

Intressant även hur förutsättningarna för snickarna är? 1plans villa tex?

Ta hand om skräpet själva då privatpersoner slänger gratis på tippen. Företagare brukar få betala en duktig slant enbart för att köra in på tippen. + timpenning per gubbe + bil kostnaden.. finns pengar att spara med andra ord.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Glöm inte bort att få vädringsventiler monterade!!
Se till att din byggare själv mäter och beställer fönstren så du inte får problem med måtten om du inte är proffs själv! Och slipper ansvaret!
 
Redigerat:
Vi har just bytt fönster.
13 vridfönster och 3 altandörrar. H-fönster med trä på insidan och aluminiumprofiler på utsidan. 4 persienner. Alla måttbeställda.

165’ minus ROT, 143’ efter.

Jobbet tog två dagar, med plåt och några nya foder.
 
K Kallebo skrev:
Plocka ihop fönstren i tex. bygghemma så får du ett bra riktpris. Du kan säkert få 5-10% ytterligare rabatt på de priserna. Sen är det bara att hitta en snickare som kan sätta in dem om du inte vill göra det själv.
Japp jag har beställt alla fönster därifrån. Om man ringer in och får hjälp av en säljare att plocka ihop varukorgen så brukar de kunna lägga till 5 procent rabatt, antar att de har provision.

Har väl köpt 12 fönster i olika omgångar och monterat hälften själv och hantverkare resten. Även installerat 3 entrédörrar själv. Är ingen raketforskning på något sätt.

Har nog betalat 3000-4000 per fönster och nån tusenlapp för montering men då utan plåt eller målning av foder.
 
Vi glasade in verandan nu. Enkelglas.
Fyra stycken femluftare 110 x 325 cm
Således 20 öppningsbara fönster med spröjs, diamant, glasade kittade målade med alla beslag.
Byggnadsvårdsprojekt så hög kvalitet virke.
Pris 64000;- plus moms.
3200 per luft.

Vi tog in en offert till och den låg på 132000+
Finns ju mängder av erbjudanden på nätet typ
https://www.nordiskafonster.se/
https://www.kronfonster.se/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!
H Hans G2 skrev:
Hej!


Hej!
Instämmer. Låter mkt dyrt. Har själv köpt fyra fönster typ 125x135, 3-glas, spröjs med dyraste varianten, hakar enl gammal modell etc. Med leverans och installation och rubbet med det kostar det 47.000 kr. Inväntar leverans. Träfönster med aluminium på utsidan.


Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
För detta fönster betalade jag 4058,80 SEK inklusive transport.
Men det var ett fönster så transporten kostade 535 SEK även om jag hade beställt 20 fönster så hade transporten varit totalt 535 SEK. Jag monterar fönster själv då det är väldigt enkelt.
Jag bytte alla andra fönster och altan dörrar 2015 utom detta fönster som jag beställde i somras.
Och är jätte nöjd med resultatet. Då dom gamla fönsterna var så fula och ifrån 1973. Och inte för att spara ström.
Vridfönster 1 rutaArt.nr: SV0101
5421,23 SEK
3523,80 SEK
Bredd: 108
Höjd: 108
Materialtyp: Trä
Plattform: Vridfönster
Glass: 3 glas Super lågenergiglas
Glas design: Klart glas 0,00 SEK
Specialglas: Ingen specialglas 0,00 SEK
Färg insida: Standard - Färg vit ral 9010 0,00 SEK
Färg utsida: Standard - Färg vit ral 9010 0,00 SEK
Profil: Softline 0,00 SEK
Not: Inget salningsspår 0,00 SEK
Dropplist: Alu-list färganpassad 0,00 SEK
Stängningstyp: Spanjolett handtag 0,00 SEK
Ventil: Ingen Ventil 0,00 SEK
Spår til fönsterbleck: Fräsning utvändigt för fönsterbleck 10x17mm 0,00 SEK
Adjufix: Ingen Adjufix 0,00 SEK
Pris 5421,23 SEK
Nätrabatt −1897,43 SEK
Frakt & hantering 535,00 SEK
Totalsumma inkl. moms 4058,80 SEK
Moms 811,76 SEK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.