Som synes i rubriken: Själv har jag letat hus i snart tre år utan att hitta något. Det har väl inte hjälpt med pandemin som minskat utbudet i min kommun väsentligt, men nu börjar jag känna att jag är på väg att ge upp, så jag behöver lite motivation. Så hur lång tid tog det för er att hitta ett hus??
 
Två veckor från första ide att byta hus till avslut, min fru såg en annons om ett hus som jag gillade i grannskapet som hade pågående budgivning, två veckor senare var det påskrivet. Ren slump att hon såg annonsen, annars hade vi inte bytt hus då i alla fall.
 
Allt emellan ett par månader till typ 2 år. Har köpt några gånger nu, och hur långt letandet varat har berott på hur aktivt jag/vi har letat och hur snäva sökkriterierna har varit, utbudet i området, budgeten osv.
Första gången letade jag efter det Perfekta Stället, och då tog det två år trots att jag hade i princip hela kommunen som sökområde. Nu senaste gången behövde vi ha någonstans att ta vägen innan vi skulle lägga ut gården till försäljning, så då var det två frågor som gällde: 1: ligger det i skolområdet? 2: ligger priset inom budgeten? Det blev ja på bägge, så vi köpte det första huset vi tittade på.
 
Från kontakt med mäklare om att sälja våran bostadsrätt till skrivit på nya huset tog drygt 3 månader. Blev lite nojig då säljarna drog sig ur precis när vi sålt men det löste sig till slut.
 
6 år.
Och för varje år blev det dyrare och dyrare. :surprised:

Nu har det gått 3 år sen kontraktet skrevs på mitt hus. Och jag är glad jag köpte då för idag hade jag inte haft råd.

Fördelen med att låta det ta sin tid var att nu hittade jag mitt hus som jag trivs så bra i ☺️ och man lär sig ju att läsa besiktningprotokoll, vad man ska kolla på och framförallt vad man gillar.
 
  • Wow
  • Gilla
Falkberget74 och 1 till
  • Laddar…
Nyinflyttad till landets tredje största stad som ensamstående med två små var jag på ett 40tal husvisningar. Efter ett halvår fann jag ett centralt litet hus från 1925. Vårdade detta ömt i 24 år. Det var en ekonomiskt bra placering då jag sålde och kunde bygga nytt i attraktivt fiskeläge för 15 år sedan.

Bägge husen utgick från läge, läge, läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falkberget74
  • Laddar…
Jo, läget är det viktigast för mig och det är väl det som gör att det tar tid. I övrigt är mina kriterier ganska vida. Köpet bygger dock på att jag ska sälja både min lägenhet och min sommarstuga och då känner jag att det får vara ett hus jag verkligen gillar, annars kommer jag att ångra mig. Så det gör väl sitt till att det går trögt, frånsett pandemin då...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Om någon av er möjligen har undrat så kan jag berätta att nu har jag köpt ett hus. Det tog tre år, men jag är supernöjd. Och läget var precis det jag önskade mig. Slutsats: Ge aldrig upp :). Tack för inputen!
 
  • Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
Grattis.

För mitt första hus kändes det som lång tid. Jag hade gett upp när jag såg ett hus som behövde TOTALRENOVERING. Oförskämt bra läge för priset, så det slutade med att jag budade och slutligen vann.
Andra huset (jag äger och använder båda husen än idag) tog mindre än 6 månader. Fullt beboeligt men behövde närapå totalrenoveras det också.
 
De första bostäderna gick fort. Vi hade mycket låga krav. Sista gången hade vi skyhöga krav. Det var bara några enskilda vägar som var av intresse. Men vi kunde tänka oss både hus och tomt. Vi hade också en enorm insats vilket underlättade. Det tog mindre än ett år. Tredje gången vi buda gick det vägen.
 
wildeside
7 timmar från att jag såg annonsen till visning
20-22 timmar från visning till kontraktsskrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.