Känns som du fått rätt dyr offert.
Jag har köpt 160x210 fönster från Traryd med aluminiumutsida för 10´ st.
Rimligt pris kanske är 100´ för alla.
 
För 5 år sedan köpte 14 fönster i ungefär samma storlekar som du från Knäredsfönster(Nu köpt av Kronfönster) treglas med 1.1 i uvärde. Priset var totalt 41 000kr sedan gjorde jag allt jobb själv.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Vi köpte Drutex fönster. 3 glas med plastram. Troligen en av Europas största tillverkare. Finns tror jag i olika färger. Ett standardfönster betalade vi inte mer än kanske 2500kr för.Sen går det väl alltid att anlita en lokal snickare som kan det där med fönster.
 
  • Gilla
Cmikaelericsson
  • Laddar…
Som en liten jämförelse.

Jag bytta fönsterkassetterna själv på mitt 70-talshus.
Träkvaliten som du har - om det är ok - går inte att få tag på idag

4 fönster 160x100
2 småfönster 160x30
3-glas isolerglas (tyvärr inte imfria på morgonen men 1,1 i isolervärde.
Kostnad Interglas ifrån Danmark = 4500svenska kronor med transport av glada chaufförer som hade många leveranser längs västkusten upp mot Uddevalla.

Attjämföra med svenska leverantörer på mellan 17000 och 14000.
Men då skulle frakten tillkomma.

Dessutom blev jag idiotförklarad av de svenska leverantörerna " man byter ju fan inte bara glaset, det är det ingen som gör" slut citat.

Det var 5 år sedan och fortfarande nöjd.

Interglas har numera även kontor i Hisingsbacka Göteborg.
Det bästa ör att du beställer exakt vilken storkek, mellanrum mellan glasen och typ av glas.

Jo, just det, nu sitter det även isoler och säkerhetsglas vid ytterdörren. Kostnad 1200skr.
Exempelpris för 2x "sidoljus," i sverige är väl 2x 3000 och uppåt.

Glaset är maskintillverkat och billigt.
Trät och arbetskostnaden hutlöst dyrt i sverige..

https://interglas.se/shop/frontpage.html

Och det är så mycket lättare att byta glaskasseten... precissom tjuvarna gör - skär bort salningen eller fönsterlisten och lyft bort glaset.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Beställde lite lösa SP-fönster i augusti som landar nästa vecka.. 10st vridfönster 11x13 Balans, 3-glas, svarta (och svart insida kostade 1300 extra per fönster..) och sen infälld svart spaltventil på samtliga. Detta tillsammans med en helglasad 9x21 altandörr från SP enligt samma stuk som fönstren gick totalt på 82k efter lite rabatter.
 
Vi köpte fönster i äldre stil, flaggfönster 120*160. Dvs 4 separata öppningsbara bågar per karm. 15.000 styck och det var ändå bland de billigaste. Men det är skillnad på vad tillverkarna kallar äldre stil. Vissa tycker att aluminium, spanjoletter och utanpåliggande spröjs är äldre stil. Dom vi köpte är trä, kopplade med 2+1 glas, utanpåliggande hörnbeslag, gångjärn med kon, kulturglas, klassiska hakar och olika färg på ut och insida. Dyrt, men jäklar vad det höjde utseendet på huset från de fula 60-tals som satt där från början, många grannar har sagt wow, plåtisen sa wow och undrade var vi köpt dom osv. Jag är glad att vi kostade på.

Alla behöver ju inte köpa klassiska fönster, (vårt hus är från 20-talet) men snygga fönster gör mycket för huset, så det kan vara värt att köpa det som blir snyggast till just ditt hus.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?


Låter sjukt dyrt så gå in på din lokala bygghandlare och be dem ge dig en offert på Elitfönster som är överlägset bäst i test på marknaden med äkta småländsk kvalitet och tillverkning med marknaden absolut bästa hållbarhetsindex. Alternativt kontaktar du Elitfönster på plats så löser de hela installationen åt dig.
 
När jag skulle byta samtliga fönster hör hemma till 3-glas trä/ALU så tog jag nog in 22 offerter.
Ett hederligt gammalt trävaruhus kunde erbjuda bästa priset och till slut var jag nere på halva priset från första offerten.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Plocka ihop fönstren i tex. bygghemma så får du ett bra riktpris. Du kan säkert få 5-10% ytterligare rabatt på de priserna. Sen är det bara att hitta en snickare som kan sätta in dem om du inte vill göra det själv.
Nej! Prata med en säljare i nån av Bygghemmas showrooms.
Om man pratar mer en säljare så kan de i sin tur ta in en offert från vald leverantör, beställa från den offerten och sen ge ett bättre pris.
 
Bytt 21 st fönster och 2 ytterdörrar, elitfönsterpåplats Malmö gjorde det hos oss installerat och klart, enplansvilla.
260t efter rot.

Mvh
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Dina fönsterdörrar låter lite udda, 85x205 är det hålmåttet eller karmens mått?
Jag skulle gissa att faktiskt mått är närmaste tiotal upp, jag har mätt invändigt mellan salningen vilket inte är helt rätt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den olika färgen inne och ute kan påverka en del. Välj bort argon och lågemission, det betalar sig aldrig.
Argon gas är den billiga varianten av gaser som bör stoppas i glas kassetten.
Lågemission är inte heller dyrt gentemot ett vanligt float. Trådskaparen har ett snittpriset på 24500 dina tips sparar honom vad, 50kr per fönster och ger ett sämre u-värde.
Jag är rätt säker på att du inte vet vad du snackar om.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 2 till
  • Laddar…
Har precis fått bytt alla fönster och dörrar från 60-70 tal i vårt 20-tals hus. Valde Elit retro då vi ville ha moderna fönster med gammaldags tunn karm. Totalt 12 fönster och 2 altandörrar, flera med specialmått. Betalade ca 180.000kr allt inkluderat, tog två snickare en vecka.
 
  • Gilla
Ulrika Lembke och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
Svindyrt. Ni blir rejält uppskörtade. Jag köpte 12 enheter varav 2 helglas altandörrar för ca 55 Tsek och bytte själv. Tog 2 till 3 dagar. Inte speciellt svårt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M molndal skrev:
Som en liten jämförelse.

Jag bytta fönsterkassetterna själv på mitt 70-talshus.
Träkvaliten som du har - om det är ok - går inte att få tag på idag

4 fönster 160x100
2 småfönster 160x30
3-glas isolerglas (tyvärr inte imfria på morgonen men 1,1 i isolervärde.
Kostnad Interglas ifrån Danmark = 4500svenska kronor med transport av glada chaufförer som hade många leveranser längs västkusten upp mot Uddevalla.

Attjämföra med svenska leverantörer på mellan 17000 och 14000.
Men då skulle frakten tillkomma.

Dessutom blev jag idiotförklarad av de svenska leverantörerna " man byter ju fan inte bara glaset, det är det ingen som gör" slut citat.

Det var 5 år sedan och fortfarande nöjd.

Interglas har numera även kontor i Hisingsbacka Göteborg.
Det bästa ör att du beställer exakt vilken storkek, mellanrum mellan glasen och typ av glas.

Jo, just det, nu sitter det även isoler och säkerhetsglas vid ytterdörren. Kostnad 1200skr.
Exempelpris för 2x "sidoljus," i sverige är väl 2x 3000 och uppåt.

Glaset är maskintillverkat och billigt.
Trät och arbetskostnaden hutlöst dyrt i sverige..

[länk]

Och det är så mycket lättare att byta glaskasseten... precissom tjuvarna gör - skär bort salningen eller fönsterlisten och lyft bort glaset.
Jag har varit inne på det här spåret men det som lockar med bytet är större fönster då alla rum utom ett idag har vädringsluckor som inte fyller någon funktion samt att befintliga fönster är i lite olika utförande och årgång samt slitna. Men estetik och ljusinsläpp har såklart ett maxpris :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.