Jag har hört rykten om att mineralull ska vara livsfarligt vid upphettning.

Redan vid så låga temperaturer 50 grader ska den börja släppa ifrån sig farliga gaser.

Detta är ju ganska oroväckande med tanke på att mineral ull finns överallt i huset bla spisen.
 
  • Gilla
Richard Lindgren
  • Laddar…
Snailman
beträffande spisen så står det ju i bruksanvisningen att man ska bränna av ugnen innan man använder den första gången, exempel nedan:

Innan du använder ugnen för första gången, måste
bränna av den. Gör så här:
Sätt på över/undervärme samt maximal temperatur. Ugnsluckan ska vara stängd.
Vädra i köket. Stäng av ugnen när lukt och
rökutveckling upphört.
Torka av ugn, lucka och stegar med varmt
[vatten och handdiskmedel. Torka torrt.[
 
Mineralull görs, som namnet antyder, av sten.
Ofta är det diabas.
Prova och elda på en sten och kolla om det kommer några gaser!
 
Varför tror du att man inte kan slänga på mineral ull på majbrasan?

Jag vet att det är av sten men det är ju något som binder det samman. Där är det farliga.

Och du testa du att elda upp mineral ulls skivor och stå precis brevid.
 
juvefarmer skrev:
Varför tror du att man inte kan slänga på mineral ull på majbrasan?

Jag vet att det är av sten men det är ju något som binder det samman. Där är det farliga.

Och du testa du att elda upp mineral ulls skivor och stå precis brevid.
Här är Paroc:s Säkerhetsdatablad för skivor och mattor av stenull:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/SDS_Paroc_stenull.doc

"Produkterna är kemiskt stabila och saknar reaktivitet. Vid temperaturer över ca 190 °C påbörjas nedbrytning av bakeliten (bindemedlet). Första gången stenullsprodukter upphettas till dessa temperaturer kan därför hälsoskadliga gaser utvecklas. Emissionen är dock kortvarig. Sörj för god ventilation så länge lukt förekommer och undvik att vistas i obehaglig rök. Om detta är nödvändigt, använd personlig skyddsutrustning, se punkt 8."

Anledningen till att du inte får slänga mineralull på majbrasan är rimligen för att den inte brinner och används vanligen till brandisolering.

När du eldar upp mineralullsskivorna vad använder du då?

"Smältpunkt
Vid temperaturer över ca 1 000 °C mjuknar och smälter glaset i stenullen. Egentlig smältpunkt saknas."

Mineralull är det sista jag skulle oroa mig för vad gäller hälsovådliga gaser vid upphettning betydligt större risk med färger, limer och plast som används överallt.

/Patrik
 
Jag har precis läst ett intressant dokument om det farliga med mineral ull från en professor som jobbar med arbetsmiljö.

Tyvärr kan jag inte lägga upp det här ännu.

Men tro mig något är riktigt skumt här!

Jag kommer att lägga upp det när jag får.
 
Ska bli mycket intressant att läsa detta dokument även om jag personligen tror att det är ytterligare ett "akrylamidlarm" där det visar sig att visst, det är onyttigt med upphettad mineralull, om man andas in gaser från motsvarande 40kg eldad ull per dag.

Men jag kan ha fel. Denna professorn är kanske något stort på spåren.
 
juvefarmer skrev:
Jag har hört rykten om att mineralull ska vara livsfarligt vid upphettning.

Redan vid så låga temperaturer 50 grader ska den börja släppa ifrån sig farliga gaser.

Detta är ju ganska oroväckande med tanke på att mineral ull finns överallt i huset bla spisen.
känns som akrylamidlarmet...

är det luktlösa gaser eller stinkisar... och är de farliga över tid eller är det en gas som tar livet av dig i för stor koncentration direkt etc...

om min mineralull brinner så tänker jag inte vistas i mitt hus ändå
 
Vid upphettning av mineralull har det länge varit kännt att det uppstår monoisocyanater.
Monoisocyanater anses vara irriterande på slemhinnor i ögon och
luftvägar men inte allvarligt toxiska.
Fenol-formaldehydharts som används som bindemedel i mineralull behöver temperaturer över 190° för att frytas ned och bilda monoisocyanater.


Detta finns att läsa på arbetsmiljöverket:

http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_200.pdf

"Monoisocyanater är vid rumstemperatur flyktiga vätskor eller gaser.
Vätskan avger gasformiga ångor vid rumstemperatur. Vid högre
temperaturer är de helt gasformiga. Monoisocyanater används inte i
svensk industri. De uppkommer endast som luftföroreningar vid upphettning.
Monoisocyanater kan uppstå när polyuretaner sönderdelas genom
kraftig upphettning och även vid kraftig upphettning av vissa andra
material och materialkombinationer bl.a. fenol-formaldehydharts som
används som bindemedel i mineralull."

"Monoisocyanaterna är irriterande på slemhinnor i ögon och
luftvägar. Nuvarande forskning har inte visat att de kan ge allergi."

"Utsätts man enbart för monoisocyanater som bildas vid termisk
nedbrytning av fenol-formaldehydhartser behöver man bara
genomgå en grundläggande undersökning."


Det fullkomligen haglar larmrapporter om olika giftiga och farliga ämnen från olika professorer och institut det ena giftigare än det andra.
Dessa rapporter eller rykten om rapporter har inget större värde före den dag arbetsmiljöverket eller kemikalieinspektionen lämnar rapport om att det verkligen är skadligt.

/patrik
 
Gaser har jag inte funderat på men varje gång om jag "lekt" med isolering med klåda och irritation i luftvägarna och hals så sänder jag en tanke till asbets och funderar på hur kroppen bryter ner tex glaspulver och då hur "nyttigt" isolering kan vara :S
 
Linnex skrev:
Gaser har jag inte funderat på men varje gång om jag "lekt" med isolering med klåda och irritation i luftvägarna och hals så sänder jag en tanke till asbets och funderar på hur kroppen bryter ner tex glaspulver och då hur "nyttigt" isolering kan vara :S
Mineralulls fibrerna ber irritation på hud ohslemhinnor men är inte cancerogent vid inandning.
Skillnaden mot asbest är att asbestfigern är mindre och har en struktur som gör att dom fastnar nästan som hullingar, asbestfibern ger då en permanent irritation som kan leda till cancer.


/Patrik
 
Men det är ändå klokt att använda filtermask när man hanterar mineralull. Det känns lite som en självklarhet att ha det, i mitt tycke.
 
Kul att se vad alla tycker.

Jag håller med om att det kan inte vara bra. Jag har precis rensat gammal isolering i mitt hus. Efter första dan började jag använda mask.

Jag återkommer när jag kan berätta mer om vilka gifter det är.

Om det fanns något annat att isolera med som är lite dyrare men som isolerar minst lika bra skulle ni då välja detta?
 
Om det fanns belägg för att mineralull var skadligt, ja. Annars kan jag inte se något skäl att välja något dyrare.
 
Mikael_L
juvefarmer skrev:
Om det fanns något annat att isolera med som är lite dyrare men som isolerar minst lika bra skulle ni då välja detta?
Om det av tekniska skäl var befogat, t.ex. inte kan bli fuktigt eller var lättare att få på plats utan att glipor uppstod.
Systemen med cellplast på taket för att undvika mögelvindar är t.ex. intressant, jag är mer rädd för mögel än stenull vad det gäller min hälsa! :surprised:

Jag skulle tom kunna tänka mig något som var billigare samt isolerade lite sämre för att fylla de sista 45mm mellan diff-spärren och innerväggskivorna. Utrymmet jag planerar främst för eldragning, tråkigt att ha stenull där, rent hanteringsmässigt!

Som du hör känner jag mig inte direkt oroad.

"Klintberg och råttan i pizzan" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.