Har en bilfråga som kanske (troligen) inte alls hör hit. I så fall får ni väl bläddra till nåt roligare eller be admin plocka bort det.

Annars tar jag gärna emot input på följande (dåliga svar funkar också... jag är less på att grubbla runt i cirklar och har inte tillgång till bil att testa med):

Jag har ingen bil och vill inte ha någon. Dock har jag ett stort musikinstrument som kräver bil för förflyttning. Det smidigaste då är att hyra en kombi på lämpligt ställe, med baksätet nerfällt får instrumentet lagom plats. Jag har börjat fundera på det där med lastsäkring. Bakåt och åt sidorna kommer det ingen vart och vid normal körning ligger det still. Men om olyckan är framme så vill jag helst slippa att massa kilo trä och plåt kommer flygande framåt...

Så vad kan forumet komma med för idéer ang fastspänning/lastsäkring INNE i en bil...?
...som dessutom funkar typ oavsett vilken bil det är och är lätt att ta bort och sätta dit??

Total vikt på åbäket ca 100 kilo. Flyttas nerpackat i sju väskor i varierande storlekar.
(Jag vill helst försöka vara lite anonym här så vill helst inte namnge instrumentet om ni kan stå ut med ovissheten)
 
Kanske använda ett lastnät som en ”påse” och fästa den i två eller fler lastöglor längst bak i bilen?
 
S Steppen skrev:
Kanske använda ett lastnät som en ”påse” och fästa den i två eller fler lastöglor längst bak i bilen?
Låter klokt. Jag tänkte också i banor lastnät, men tänkte aldrig så långt som att "kaplsa in" som en påse. Bör även gå hålla ner i framkant om det fyller någon funktion. Ofta finns ju öglor på rälsen för framstolarna alternativt går det ofta komma åt att dra en rem runt själva skenan. Många bilbarnstolar sitter ju fast på så vis.
 
Jo, det är lite så jag har tänkt med. Men det är knöligt att få över lastnätet, bagageutrymmet blir fullt upp till taket, och det jag provade med för några år sen var både för stort och elastiskt...
men tack för svaren så här långt!

Brukar det finnas lastöglor i bagaget på bilar? Eller är det sånt som finns ibland?
 
M morr skrev:
Jo, det är lite så jag har tänkt med. Men det är knöligt att få över lastnätet, bagageutrymmet blir fullt upp till taket, och det jag provade med för några år sen var både för stort och elastiskt...
men tack för svaren så här långt!

Brukar det finnas lastöglor i bagaget på bilar? Eller är det sånt som finns ibland?
Vet inte hur det brukar vara, men i vår ford galaxy från 2016 finns det uppfällbara lastöglor. Om vi fäller alla 5 säten där bak (är 7 totalt) så får vi enkelt in en stor kyl/frys liggande. Sedan kan vi spänna ett kryss med spännband genom att fästa dem i öglorna diagonalt.

Edit: om det finns handtag på lådorna/väskorna kan du ju dra banden genom dem. Kanske kan du även spänna ihop flera tillsammans och på så vis säkra dem i varandra. Spännband är billigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.