Tänkte bygga mig ett vedskjul då vi håller på att ta ner en del skog på vår tomt.
Åkte förbi en rastplats häromdagen där det fanns ett vindskydd med intilliggande vedskjul (se bild). Tyckte det såg sjysst ut och tänkte därför bygga ett liknande fast större. Tänkte köra 6 stolpar istället för 4 och kanske lite djupare. Har en granne som har ett sågverk där jag kan plocka från spillet och har varit och hämtat 6 stycken stora 3.5m stockar som jag tänkte använda som bas och sen jacka ur och köpa reglar och bygga stommen med så det blir lätt att få ok rakt, sen kör jag glesspikat spillvirke runtom. Vet inte om jag ska bygga ett golv en bit upp också, eller ifall jag bara kör på lastpallar då jag har ett överflöd av dem just nu.
Nu till mitt problem som jag undrar ifall någon kan hjälpa mig med. Funderar kring stockarna och hur jag ska sätta ner dem i marken. Tänkte köra ett jordborr och gräva ur ner till ca. 50 cm och sen smacka ner dem. Men funkar detta? Tjälfritt djup häromkring verkar ligga på 1.6m och det finns det inte en chans att jag kan borra ner till för senast jag skulle ner med en stock till en pergola så stötte jag på grundvatten efter ca. 1 m. Är fuktigt på vissa ställen på vår tomt och grundvattnet verkar ligga ganska ytligt i en del sänkor. Där jag tänkt bygga skjulet är inte så speciellt blött men gräver verkligen folk ner till 1.6m, och speciellt för ett vedskjul? Går det att isolera i hålet innan jag slänger i stockarna på något sätt så jag slipper borra så djupt? Eller är det någon som har någon annan bra idé?
 
  • Ett träfärgat vedskjul bredvid ett grått vindskydd med öppna sidor synligt i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett liknande vedskjul sedan 10år. Där står stolparna på trädgårdsplattor och det verkar hålla bra.
 
Ja det kanske skulle va ett alternativ. Antar att du förberrede marken före, eller la du plattorna rakt på gräs? Tänkte jag skulle slippa fixa en ojämn mark, men ska jag lägga lastpallar så behövs det ju ändå. Är lite orolig för att vinden ska ta tag i det ifall det står på bara plattor dock, inget som du haft problem med antar jag?
 
Plattor direkt på ojämn mark och olika längd på stolparna. Så här i efterhand hade det varit bättre att lägga olika många plattor eller jämna till marken för det blir svårare att flytta det till annan plats som jag är sugen på.
Byggde även ett litet nu i sommar vid grillplatsen i skogen. Där har jag lagt ut skogsstenar och dragit i franska träskruv undersidan och använt dessa för att få det rakt.
Som golv kör jag takläkt typ 28x35 stående på högkant så bös kan trilla i mellan.
 
  • Vedskjul och inhägnad i snöigt skogslandskap med ojämna stolpar och rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten träkonstruktion med oregelbunden form, täckt av ojämnt lagda tegelpannor, placerad på ojämn mark i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enkelt träskydd byggt på ojämn skogsmark med stolpar av olika längd och synliga plattor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev till slut stockar rakt ner i grävda hål i backen och lastpallar som golv. Håller nog i ett gäng år i varje fall.
Trädgårdsskjul byggt av stockar och lastpallar med vedstapel på skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cavg och 6 till
  • Laddar…
maphoto maphoto skrev:
Blev till slut stockar rakt ner i grävda hål i backen och lastpallar som golv. Håller nog i ett gäng år i varje fall.
[bild]
Snyggt. Jag vill bygga ett liknande.
Är tryckimpregnerat att föredra eller bör det undvikas? Jag vill ej måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.