Är det någon som vet namnet på detta verktyg, eller vart det går att få tag på. Skulle behöva ett.
 
  • Person använder en boghyvel för att forma trä på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av olika byggverktyg, förfrågan om identifiering och inköpsställen.
Någon form av dragkniv, bandkniv.
 
Coopers drawknife?
 
Verktyget på fotografiet i första inlägget påminner mycket om ett verktyg jag använt för att forma undersidan av stockar vid bygge av timmerhus. Tror vi kallade verktyget dragjärn då. Om det var hemsmitt eller kom från Svante Djärv verktyg vet jag inte.

Verktyget i den tecknade bilden påminner mycket om ett verktyg jag själv smitt för att forma insidan på träkajaker. Den kallar jag för kajakbandkniv. Men jag har ingen aning om vad det heter egentligen.

Jag skulle hur som helst kolla med Svante Djärv verktyg om du inte är sugen på att smida själv.

Bandknivar är annars lämpliga övningsobjekt för den som vill lära sig smide.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Hittade de jag var ute efter nu. Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Hittade de jag var ute efter nu. Tack för hjälpen.
En sån cliff-hanger kan du ju inte lämna oss med!
Nu vill vi ha bilder och länkar. :D

/Höghus
 
Den här är ett tunnbindarverktyg. Krokkniv är ett namn jag har hört.

En norsk "medragskniv" är annorlunda. Den har mycket tvärare böj och kortare egg och används för att finputsa draget då man timrar. Här öster om fjällen använder vi yxa att finputsa draget med så har finns inga medragskniver
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hur tänker du?

Skall du barka stockar utan att fördärva handlederna och axlarna så skall det vara en barkkniv av ungefär den här typen:
https://www.gransforsbruk.com/produkt/gransfors-bandkniv/
Med den kan du barka omväxlande skjutande och dragande för att spara på axlarna och så får du en helt annan kraft i tagen då handtagen är svängda rätt väg för handen. Å andra sidan får du bättre noggrannhet med de vinklade handtagen som du länkade till men ingen människa klarar av att barka stockar med vinklade handtag utan att slita ut sig.
 
Barkspade funkar också, jag barkade också en del med yxan då det var lite väl många kvistar på stockarna jag jobbade med i somras. Det gick ganska OK efter lite träning.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Barkspade funkar också, jag barkade också en del med yxan då det var lite väl många kvistar på stockarna jag jobbade med i somras. Det gick ganska OK efter lite träning.
Barkspade fungerar på årstider när barken löper. Inte vintertid.
Då barken löper som bäst på försommaren går det fantastiskt snabbt att barka med yxa men andra årstider är det drygt.
Det brukar gå fortast att gå över stocken med yxa och hugga bort kvistögonen innan man börjar barka så hugger inte barkkniven eller barkspaden i varenda kvist.
 
H heimlaga skrev:
Hur tänker du?

Skall du barka stockar utan att fördärva handlederna och axlarna så skall det vara en barkkniv av ungefär den här typen:
[länk]
Med den kan du barka omväxlande skjutande och dragande för att spara på axlarna och så får du en helt annan kraft i tagen då handtagen är svängda rätt väg för handen. Å andra sidan får du bättre noggrannhet med de vinklade handtagen som du länkade till men ingen människa klarar av att barka stockar med vinklade handtag utan att slita ut sig.
En sådan bandkniv har jag men annat märke bara. Men undersidan av stockarna gick inte att använda den till. En helt rak bandkniv och barkjärn gick nästan. Jag borde ha ordna det på dom stockar jag bytte ut innan jag satt dit dom. Tur så är det bara 5 st.
 
  • Obehandlade trätimmerstockar monterade i tak, synliga barkrester och ojämn yta observeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillö det där skulle jag föreslå en skrapa eller en skrubbhyvel. Det är nästan omöjligt att arbeta på en flatsida med bandkniv. I synnerhet uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.