Jag är helt ny på att äga hus. Fick nycklarna igår till mitt allra första hus. Så, helt nollställd har jag beslutat mig att låta hantverkare göra det mesta av jobbet.

Hoppas jag kan få lite stöd på det här forumet i min inlärningsprocess.

Vi har ett företag som kommer väl-refererade från vänner. Vi vill riva 2 väggar, båda bärande.
jobbet innefattar rivningen, införandet av stål balkar som stödjer där väggarna stod, omdragning av el och borförsel av allt.

väggarna är ca 2.5 och 2 meter breda. Båda väggar har ytrumme vid sidorna om dem (som dörrar och gång-väg)

pris ska bli 150 Kkr. Är det resonabelt?
 
Vad är väggarna gjorda i? Hur många våningar är huset.

Låter dyrt.
 
  • Gilla
Baumeister Bubb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du fått en bygganmälan för ingrepp i den bärande konstruktionen godkänd?
Blir lite undrande när du just har fått tillträde och det brukar ta åtskilliga veckor innan du får besked från kommunen.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 2 till
  • Laddar…
Vi rev en liten vägg själva för några månader sedan. Den var knappt 2m, i tegel, inte bärande, och det var bara en liten elkabel som behövdes tas bort. Byggbolagen som vi frågade ville ha 50,000kr för det jobbet och vi bor i Tyskland, där hantverkare är snäppet billigare. I mina öron låter det således rimligt.
Det krävdes också ett intyg från en byggnadsingenjör - om väggen är bärande behöver de dessutom räkna ut hur mycket stöttning man behöver för att det ska va fullt säkert.

Jävla massa jobb, det kan jag lova. :D
Lycka till!
 
  • Nedriven vägg med tegelstenar och grus på golvet i ett halvrenoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som sagt dyrt. Men vi vet inget om förutsättningarna. Vad har du för konstruktionsunderlag för ändringen (måste finnas om du skall få grönt ljus från kommunen).

Du behöver tydligen två stålbalkar på ca 2 resp 2,5m. Det handlar om någon tusenlapp i material.
Men det kan behövas pelare att lägga upp balkarna på. Det kan behöva förstärkas i grunden där stolparna står osv.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Svårt att bedöma utan mer info tycker jag. Kan det vara så att beräkningar och framtagande av konstruktionsmaterial också ingår? Även "omdragning av el" är väldigt ospecifikt - gäller det några enstaka uttag eller (värsta scenariet) sitter elcentralen på en av väggarna som ska bort?
 
Som andra redan skrivit.
Betong, tegel eller en lätt vägg med ett par reglar och lite gips.
Är det en lätt vägg så är det riktigt dyrt sen hur mycket ska återställas.
Spacklas, målas ingår det??
Öppnar man upp mellan rum ska det läggas golv??
 
Tack alla för tipsen och stödet. Vilket forum! Vet inte bästa stället att svara på alla följdfrågor, så gör det i det här svaret:

hus: Mockfjärdshus, byggår 1968, 2 våningshus, kedje hus, 143 m², stomme och bjälklag är trä.

Jag har fått det förklarat för mig att alla väggar är bärande väggar i dessa väldigt speciella hus.
Även fått det förklarat för mig att i Göteborgs kommun behöver man inte tillstånd för att riva bärande väggar, men man behöver informera kommunen.

Väggarna är på nedre plan, och långa stål-balkar kommer behöva läggas in,med nya förstärkta punkter som håller uppe balkarna (nya stolpar där väggarna en gång stått). Stöd behövs runtom kring under arbetets gång.

i priset 150 Kkr ingår allt, även att fixa golvet (parkett) så att det blir utan skarvar där väggarna stod. För att endast ta bort en vägg, Utan att fixa allt omkring, sa företaget att det tar 35-40 Kkr.

Ursäkta de säkert många oriktiga beskrivningarna, men verkar det hela vettigt nu?
 
C Cardboard House Builder skrev:
Även fått det förklarat för mig att i Göteborgs kommun behöver man inte tillstånd för att riva bärande väggar, men man behöver informera kommunen
Det låter som bygganmälan. Vilket är det som gäller i alla kommuner. Men en bygganmälan är inte bara en information. Kommunen kommer att kräva en kontrollplan, konstruktionshandlingar osv. Och du får inte påbörja arbetet innan du får ett startbesked från kommunen (byggsanktiosnavgift på drygt 20 000 om man bryter mot det, och ytterligare 20 000 om du flyttar in i "ändringen" innan slutbevis utfärdats).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ska dom fixa allt och är duktiga så är 150k rimligt. Det kan gå ganska mycket timmar för att fixa tak, vägg, golv, eventuellt foder och snickerier etc. Balk ska kläs in spacklas och målas. Bla bla. Inte billigt, men inte otroligt dyrt om allt i går och det blir bra.

Men, lite tveksamt till hur seriöst bolaget är om de inte bryr sig om en korrekt bygganmälan. I de fall då jag varit i kontakt med seriösa firmor för jobb som kräver bygglov eller bygganmälan så har dom vägrat att starta innan allt är OK.
 
Tack alla igen. Jag tog upp frågan med företaget. Dom försäkrade mig om att bygganmälan sker, och att med de certifikat och dyl, så sker det snabbt och smärtfritt. De vet vilken slags information som skall skickas in och till vem. Jag ville ha det i skrift, så dom uppdaterar offert att inkludera detta explicit.

Låter det vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.