Hej allihopa
Hur blir det om jag har bygglov för huset 120 kvm ( byggyta) utanför d-planen. Och till slutet nu jag ser att det ” huset hade vuxit ” till 133 kvm, hade byggt upp den själv ( lösvirkes ) men gjorde lite fel , räknat mig borta ( den är inte vanligt 4-kant ) hur ska jag lösa detta på bästa möjliga sätt nu?
Hur blir det till kommunen och slutbesked ?
 
Redigerat av moderator:
I min kommun är det är för stor avvikelse från det ursprungliga bygglovet för att godkännas som relation. Här skulle du får söka nytt lov för ”ändring av tidigare bygglov”. Du får kontakta din kommun och höra hur de ställer sig till avvikelsen. Det är inte bra att vid ett slutsamråd stå med ett för stort hus som inte följer givet bygglov utan att ha diskuterat med inspektören innan. Du bor utanför DP så det bör inte vara krångel att få nytt beslut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så du hade bygglov för 120 m² men råkade i stället bygga 133 m²?

Hur gick det till egentligen? Hade inte kommunen satt ut huset åt dig innan du började?

Ibland gör de en kontrollmätning vid slutbesiktningen. Då, om inte förr kommer de att märka att du inte följt bygglovet. Kanske det bästa är att kontakta kommunen och försöka få till en ändring av bygglovet? Jag har gjort det, fast då var det ett mindre fel, det var läget på en gäststuga som inte stämde. Då var det bara att rita om bygglovshandlingen. Det kostade inte ens något. Förvånad blev jag.

Men å andra sidan vet jag en som byggde med en annan takvinkel än vad som var angivet. Han fick riva taket och börja om.
 
Fråga kommunen hur du gör för att uppdatera bygglovet. Du är 10% över så det kan eventuellt gå att få igenom som mindre avvikelse.

För att bygga 13kvadratmeter extra måste du ha frångått ritningarna en hel del. Har du lämnat in konstruktionsritningar så kanske de inte heller stämmer längre.
 
Sök lov i efterhand om de upptäcker det på eventuell besiktning.
 
  • Gilla
Repris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.