Vi har en jättegammal Kockumsspis, förmodligen 60-tal, med såna där plattor som är som en spiral. En av plattorna blir plötsligt inte ordentligt varm, det tar evigheter att få nåt att börja koka.
Jag kan absolut ingenting om spisar, men älskar verkligen den här och undrar därför om det finns nåt man kan göra för att fixa den?
 
A
K Kirre2 skrev:
Vi har en jättegammal Kockumsspis, förmodligen 60-tal, med såna där plattor som är som en spiral. En av plattorna blir plötsligt inte ordentligt varm, det tar evigheter att få nåt att börja koka.
Jag kan absolut ingenting om spisar, men älskar verkligen den här och undrar därför om det finns nåt man kan göra för att fixa den?
Troligtvis regulatorn
 
electroluxaren skrev:
Troligtvis regulatorn
Ok, är det nåt man kan åtgärda?
 
A
K Kirre2 skrev:
Ok, är det nåt man kan åtgärda?
Det är ju frågan. Har man tur så finns det något som passar i dag
 
electroluxaren skrev:
Det är ju frågan. Har man tur så finns det något som passar i dag
Ja, det är ju inte precis så att det är nån garanti kvar... Ska man försöka hitta en intresserad elektriker, eller vart vänder man sig?
 
A
K Kirre2 skrev:
Ja, det är ju inte precis så att det är nån garanti kvar... Ska man försöka hitta en intresserad elektriker, eller vart vänder man sig?
Någon intresserad ja
Öppna och titta vad det är för regulator bakom vredet
 
electroluxaren skrev:
Någon intresserad ja
Öppna och titta vad det är för regulator bakom vredet
Ja, det var ju det, att hitta nån intresserad. De elektriker jag haft att göra med tidigare har bara varit intresserade av så snabbt och enkelt som möjligt, tex inte att montera gamla men oanvända strömbrytare. Men vet att firman jag brukar anlita har en kille som gått i pension men fortfarande jobbar extra. Han borde ju i alla fall ha kunskapen, om än inte viljan kanske.
 
Stäng av strömmen lätta på locket ,brukar vara 2 skruvar fram och 2 bak, blir som gångjärn i bak, foto brytaren och lägg upp så det syns hur den ser ut.
 
J jonaserik skrev:
Stäng av strömmen lätta på locket ,brukar vara 2 skruvar fram och 2 bak, blir som gångjärn i bak, foto brytaren och lägg upp så det syns hur den ser ut.
Menar du locket över vreden? Ska kolla på det när jag kommer hem!
 
Blir till att se hur du kan komma åt brytare/reglage , ska inte behövas kalkullera en månresa för det
 
J jonaserik skrev:
Blir till att se hur du kan komma åt brytare/reglage , ska inte behövas kalkullera en månresa för det
Nej, jag hittade två skruvar som håller plåten över vreden. Så den ska jag nog kunna titta bakom i alla fall!
I värsta fall får jag försöka intressera min bättre och mer tekniska hälft för problemet. Men han vill nog gärna ha en ny spis är jag rädd, även om det är jag som använder den till 97%.
 
Den spis du har nu är riktigt riktigt gammal och fanns nästan som standard på 60 talet fram till 70. Blir lite svårt att hitta som reservdel, kan vara vredet med, ni får kolla. Annars så löser ni på skylten bak på spisen vad det står för spänning 380 V , 380V-N . detta för att se vad för ny spis ni ska köpa och samtidigt se hur kabeln till spisen är kopplad. Med kabeln direkt in i en dosa eller med en större stickpropp. Skulle säga att en ny spis är något att tänka på, då den passerat bäst före datum för lääänge sedan.
 
A
K Kirre2 skrev:
Nej, jag hittade två skruvar som håller plåten över vreden. Så den ska jag nog kunna titta bakom i alla fall!
I värsta fall får jag försöka intressera min bättre och mer tekniska hälft för problemet. Men han vill nog gärna ha en ny spis är jag rädd, även om det är jag som använder den till 97%.
Har du den med två ugnsluckor och löstagbar vägg mellan?
 
J jonaserik skrev:
Den spis du har nu är riktigt riktigt gammal och fanns nästan som standard på 60 talet fram till 70. Blir lite svårt att hitta som reservdel, kan vara vredet med, ni får kolla. Annars så löser ni på skylten bak på spisen vad det står för spänning 380 V , 380V-N . detta för att se vad för ny spis ni ska köpa och samtidigt se hur kabeln till spisen är kopplad. Med kabeln direkt in i en dosa eller med en större stickpropp. Skulle säga att en ny spis är något att tänka på, då den passerat bäst före datum för lääänge sedan.
När vi flyttade hit sa tanten vi köpte av att det är en jättebra spis. Jag tänkte att den där ska vi byta ut snarast. Men efter att jag började använda den upptäckte jag att det är en helt fantastisk spis!
Plattorna blir snabbt varma och svalnar snabbt, den är lätt att göra ren, ugnen blir ordentligt varm, ända upp till 350°, i alla fall enligt reglagen. Den är rejäl och stabil och inte alls som de moderna spisar vi haft innan som dessutom höll kanske fem år. Så jag vill absolut inte byta.
Dessutom är det en smalspis så utbudet är inte jättestort.
 
electroluxaren skrev:
Har du den med två ugnsluckor och löstagbar vägg mellan?
Nej, det är en smalspis.
 
  • Vit smalspis med fyra spishällar och ugn i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.