Har monterat en diskmaskin i vårt sommarhus hur gör jag med diskmaskinen vid kallställning den är inte enkel att tömma på vatten eller kan jag ställa in en frostvakt i maskinen
 
Åsa Lund
Vi kopplar loss vår diskmaskin varje år och ställer in i ett frostfritt rum
Omständigt ja, men funkar
 
Jag har inte hittat någon diskmaskin som tål minusgrader, inte ens om man tömmer den så mycket det går. Finns ofta nån magnetventil som det blir kvar vatten i likt förbaskat och fryser då itu. Maskinen måste stå varmt, det är vad jag tror efter att ha förstört två diskmaskiner… Jag tror inte det räcker med en frostvakt på insidan eftersom det inte är där ventilen sitter.
 
Koppla bort slangarna och låt rinna ut, slå en skvätt propylenglykol (giftfri) i bottensumpen, då har du en bra början, tyvärr ingen garanti, men plastdetaljer klarar sig ofta då många kan expandera lite.
 
Vänd den upp-och-ner några gånger så att ev vatten i kanalsystemet (som brukar finnas i en plastprofil på sidan) rinner ut så gott det går.
Sen tycker inte jag att man helt ska "kallställa" sommarhus ö h t men det är väl en annan tråd.
 
Brukar det inte (ibland) kunna finnas någon form av "vattenbehållare" internt i maskinen som ställer till det lite extra när man pratar kallställning?
 
Åsa Lund
Vi har råkat ut för att nån backventil i plast hållit kvar vatten trots att vi vänt uppochner på maskinen. Den frös givetvis sönder :sweat:
 
Det är väl i pumpen det mästa vattnet samlas så som plutus säger så borde det funka med lite glykol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.