Snailman
Provar i Värmepumpstråden...

Tänker bygga nytt, vet inte om det kan bli på tomt med krav på fjärrvärme, men ganska troligt. Vill ha ftx ventilation, och jag vill kunna kyla under varma sommardagar.

Har idag luft/luftvärmepump för värme/kyla, men jag är inte så förtjust att ha utedelen åtkomlig nära marken (för barn att stoppa käppar i etc.) (sitter på balkongen idag, men tänker bygga 1-plans om möjligt)

1. Med fjärrvärme. Hur kyla?

a. med fjärrvärme för uppvärmningen. Hur fixa kyla?
b. fjärrvärme ej huvudvärmekälla. Annan lämplig källa för värme/kyla?

2. Utan fjärrvärme.- bergvärme, huvudalternativet, med frikyla, finns andra alternativ?

Finns det markvärme utan en frånluftsdel?
 
bergvärme ger ju billig kyla, men det koster ju en slant att instalera, så annat alternativ kan ju vara intresant.

Fjärrvärme för varmvatten & Brgvärme för kyla & värme i huset, bygger du nytt kan du ju bygga ett ordentligt kylsystem som kyler alla rum & då kanske bergvärme är rätt grej, men det är ju inte gratis
 
Har ni bestämt er för FTX och inte vill ta initialkostnaden för bergvärmen så skulle kanske en luftvärmepump med en r407-slinga på tilluften på FTX-aggregatet vara en lösning. Då får ni kyla i huset och en bättre inomhuslösning än en LLVP med en bullrig inomhusdel som bara värmer ett rum.

Borrrar ni efter bergvärme ser jag ingen anledning att blanda in dyrköpt fjärrvärme. Fjärrvärme är kanske ett vettigt komplement för varmvatten till en LLVP och för värme om det är smällkallt ute. Problemet med fjärrvärme är att det på många ställen inte står elen långt efter i pris.
 
Snailman
Jag vill absolut ha golvvärme, vattenburen, jag har idag luftvärme som kommer in i taket, så jag vill absolut ha motsatsen = golvvärme, men för att slippa släppa in uteluften direkt med ev kallras så vill jag ha ftx (som jag har idag)

så ev värmepumpar, ska helst ge sin värme via golvvärme/varmvatten
 
Tror inte att luft/vattenvärmepumpar kan användas för kyla åtminstone inte enkelt, så då återstår två alternativ som jag ser det:

1) Bergvärme eller ev. jordvärme.
+ Ger i princip gratis kyla via FTX. Låg driftskostnad för värmen.
- Kostar väldigt mycket. Tämligen blygsam kyleffekt.

2) LLVP för kyla och värme, FV för stödvärme och varmvatten.
+ Kostar lite. Bra kyleffekt, dock med begränsad spridning.
- Hög driftskostnad för fjärrvärmen. Inte varmt på golvet jämt.

Bygger du inte stort kommer du få en lång pay-offtid på bergvärme jämfört med fjärrvärme. Ett nytt hus är välisolerat och FTX-aggregatet kommer att spara dig en hel del uppvärmning.

För övrigt har jag för mig att åtminstone vissa kommuner förbjuder installation av bergvärme om fjärrvärme finns som alternativ.
 
Karl_Malmqvist skrev:
Tror inte att luft/vattenvärmepumpar kan användas för kyla åtminstone inte enkelt, så då återstår två alternativ som jag ser det:

1) Bergvärme eller ev. jordvärme.
+ Ger i princip gratis kyla via FTX. Låg driftskostnad för värmen.
- Kostar väldigt mycket. Tämligen blygsam kyleffekt.

2) LLVP för kyla och värme, FV för stödvärme och varmvatten.
+ Kostar lite. Bra kyleffekt, dock med begränsad spridning.
- Hög driftskostnad för fjärrvärmen. Inte varmt på golvet jämt.

Bygger du inte stort kommer du få en lång pay-offtid på bergvärme jämfört med fjärrvärme. Ett nytt hus är välisolerat och FTX-aggregatet kommer att spara dig en hel del uppvärmning.

För övrigt har jag för mig att åtminstone vissa kommuner förbjuder installation av bergvärme om fjärrvärme finns som alternativ.

en llvp kostar väldigt mycke i drift, när man kör den som kylagrigat. den kan dra 5kW utan att orka kyla mer än 2 rum, medans en bergväme pump, med frikyla gör samma jobb för 0,5 kW
 
CarMan skrev:
en llvp kostar väldigt mycke i drift, när man kör den som kylagrigat. den kan dra 5kW utan att orka kyla mer än 2 rum, medans en bergväme pump, med frikyla gör samma jobb för 0,5 kW
Det stämmer inte, min 5kW luftvärmepump drar som mest 1100W i kylläge, och det fungerar väldigt bra. Under normala kyldrift ligger den och drar 300-500W, det för att kyla 86m2 bottenvåning.
 
det hela beror ju gevetvis på hur kraftig pump man har & hur stort kylbehov huset har = varierar kraftigt från hus til hus. men oavsett så är frikyla till bergvärme alltid markent mycke billigere i drift. där är det ju bara en cirkulationspump som behöver arbeta + fläkten i konvektorn.

fläckten i konvektorn motsvarar ju fläkten i luftvärmepumpen, så där drar dom lika, men luft värmepumpen ska dra en fläkt till på ute delen & senska kompressorn dras & den drar mycke ström! ca 10ggr mer än vad cirkulations pumpen på frikylan lär dra.

frykylan går ju att bygga ut med felera agrigat på ett enkelt sätt, o även denna går ju att termostat styra så cirkulationspump & konvektorfläckt stannar eller ändrar hastighet, för att nå minsta förbrukning.

det är ialla fall ingen tvekan om att en sådan anläggning är extremt mycke billigare i drift, när det gäller kylning!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.