Hej,

Med tanke på hur detta gick så är jag nog nöjd jag har en fungerande fläkt när jag satt den tillbaka med tanke på att det är torsdag imorgon och ifall den skulle ha dött av mitt pillande så skulle jag inte hinna få hem en ny innan tisdag nästa vecka! Vad händer om FTX ventilationen är avstängd i en vecka typ? Eller några dagar? Kommer mördar fukten direkt omvandla hela huset till en hög av mossa och mögel? :D Eller tar det längre än så.

Till saken då:

Hur f*n får man bort elektroniken så jag kommer åt kullagret på denna motor?!
Går det ens? Det roliga tog slut i bilderna nedan , när stiften verkar komma ut men sen verkar en liten koppar tråd vara kopplad till något på andra sidan. Trodde jag förstörde elektroniken men när jag satt tillbaka allt så fungerar allting som tur. Oljudet från fläkten finns kvar dock. Tanken var att kolla vilket kullager som sitter i och beställa dessa. Men fick knappt bilder på kullagret. Någon som kan lista ut vilken betäckning den har?
Oavsett så måste jag få bort elektroniken vilket jag inte lyckades med :(
 
  • Rostigt och skadat fläktmotoraxelända med en etikett som visar specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En suddig närbild av en fläktmotor med synliga elektroniska komponenter och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fläktmotor med synlig elektronik och delvis demonterade komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fläktmotor med synligt kullager och elektroniska komponenter, inklusive en kopparlindad spole.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fläktmotor omgiven av elektroniska komponenter, med fokus på ett kullager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Du behöver en låsringstång för att få bort låsringen ovanpå lagret. När ringen är borta kan du lätt läsa vilket lager det är som sitter.
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
G Golonka skrev:
Du behöver en låsringstång för att få bort låsringen ovanpå lagret. När ringen är borta kan du lätt läsa vilket lager det är som sitter.
Tack. Det är sant, ville dock inte riskera att någon bricka eller låsring hamnar där under då jag inte lyckades lyfta på elektroniken som var i vägen och första prio var att ha en fungerande fläkt när allt var tillbaka.

Hur satan lyfter man bort elektroniken?
 
Bytte lager på en annan motor, där såg man inte lagret alls.
Fick löda bort ben för ben, lödsug är ett krav. Väldigt pilligt, men det gick.
Ditt lager ser ju ut att kunna bytas genom hålet, eller är det för litet ??
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Jag misstänker att man måste löda bort stiften innan man lyfter men vilken dum design är det istället för någon typ av koppling?

Det går inte att lyfta den blåa delen MED elektronik och allt om man lossnar på låsringen tro?

Hålet är för litet för lagret men stort nog för att få ut låsringen och brickan, vilket gör att man kanske kan få bort hela delen och sedan komma åt lagret?

Mitt problem är att jag inte kan förstöra något får då har jag ingen ventilation i huset... så jag kan inte börja löda eller göra andra grova misstag.
 
Ser ju ut som det står 608 på det...
 
  • Närbild på komponent med märkningen '608' på en grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Se denna video....


Det jag gjorde fel var att ens pilla på elektroniken, jag tror man tar bort låsbrickan så kan man lyfte hela skiten av motorn.

Kolla filmen....

Jag beställer kullagren så de är hemma.
 
H Hamstraren skrev:
Bra där!

Är det denna tro?[bild]

[länk]


Någon annan rekommenderade denna som verkar ha samma mått.

[länk]
2Z, dvs dubbla plåttätningar är nog rimligt att sätta tillbaka likadana...
2RS är dubbla gummitätningar, tätar bättre men har något högre rullmotstånd om jag inte minns helt fel....
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
2Z, dvs dubbla plåttätningar är nog rimligt att sätta tillbaka likadana...
2RS är dubbla gummitätningar, tätar bättre men har något högre rullmotstånd om jag inte minns helt fel....
Enligt SKF produktblad är det samma prestanda bara att gummitätningarna är för dammiga miljöer. Finns en annan tråd där någon bytt 2Z och fick problem igen, med 2RS gummi blev det inga problem igen. Blåser ju superfint damm igenom hela denna fläkt 24/7
 
H Hamstraren skrev:
Enligt SKF produktblad är det samma prestanda bara att gummitätningarna är för dammiga miljöer. Finns en annan tråd där någon bytt 2Z och fick problem igen, med 2RS gummi blev det inga problem igen. Blåser ju superfint damm igenom hela denna fläkt 24/7
Tja, det enda som kan hända är (marginellt) högre energiförbrukning... (y)
 
Klart det ska va 2RS.

Är väl ingen som dyker i en avloppsbrunn utan gummitätning runt cyklopen.
Eller i svagt kontaminerade vattencisterner på t ex Ringhals.
 
Och vill man slippa byta lager igen kan man ju gå på keramiska lager. Dyra, men håller längre. Mycket längre.
 
H Hamstraren skrev:
Enligt SKF produktblad är det samma prestanda bara att gummitätningarna är för dammiga miljöer. Finns en annan tråd där någon bytt 2Z och fick problem igen, med 2RS gummi blev det inga problem igen. Blåser ju superfint damm igenom hela denna fläkt 24/7
Tjena,
Hur gick det med byta av kulllagret? Kunde du skippa elektroniken helt? Samt vilken fläkt mottor bytte du på då dessa har två. vart det 2RS lagret? Jag sneglar mot denna https://www.kullagret.com/product/608-2rs-c3-p6z3v3-rlq2-codex-extreme men kanske bara fance namn, SKF är SKF.
 
H Hamstraren skrev:
Jag misstänker att man måste löda bort stiften innan man lyfter men vilken dum design är det istället för någon typ av koppling?

Det går inte att lyfta den blåa delen MED elektronik och allt om man lossnar på låsringen tro?

Hålet är för litet för lagret men stort nog för att få ut låsringen och brickan, vilket gör att man kanske kan få bort hela delen och sedan komma åt lagret?

Mitt problem är att jag inte kan förstöra något får då har jag ingen ventilation i huset... så jag kan inte börja löda eller göra andra grova misstag.
Tjena, hur gick du vidare med lagetbytet? Ska göra samma lika resa här nämligen. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.