T
Hur förvarar ni era tuber till fogpistoler?
Jag brukar försöka skruva ner en skruv i öppningen. Men tycker ändå att limmet/fogen/silikonet torkar i nippeln. Vilket innebär att jag får skära av mer och mer av nippeln varje gång.
Har ni något bra husmorstips? :)
Fogpistolstub med skruvad nippel ovanpå en gul skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StefanFr
  • Laddar…
LoweW
Köp lösa munstycken och byt vid behov (y)
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag förvarar tuberna mörkt, svalt och frostfritt, öppnade tuber har ju en förmåga att torka och händer det byter jag pip.
 
  • Gilla
Krigarleif och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag använder oftast pip med kork, har det ändå torkat så blir det en ny pip. Med produkter som torkar lätt så brukar jag sätta en bit plast eller folie över öppningen och skruva på pipen igen. Då håller det oftast men inte alltid.
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
Jag tejpar med pakettejp, vanlig kontorstejp eller t.ex. eltejp. Först en bit över hålet som viks ned på båda sidor som man sedan pressar ihopa. Därefter ett par varv runt pipen så att den första tejpen inte trillar av.

Skulle det trots allt bli stopp så kan man ta något spetsigt (t.ex. stort spik, blompinne) och trycka ut klumpen baklänges (efter man har skruvat av pipen förstås).

Om man har något större arbete där man använder flera tuber i sträck då brukar jag flytta över pipen från tub till tub så får jag massa extra pipar i reserv som kan vara bra att ha om det blir riktigt stopp. (Dessutom tycker jag att det inte är så miljövänligt att fylla massa pipar i onödan.)

För att det inte ska stelna så lätt i själva tuben så är det viktigt att man lagrar tuberna inte alltför varmt, t.ex. i solljus från fönster, i hylla över element etc. Detta gäller naturligtvis även färgburkar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.