harry73 harry73 skrev:
Här har du missförstått något. Gränsen är inte 15 kvm men 15,0 kvm. Så din utbyggnad är officiellt inte en bygglovsbefriad attefallsbyggnad, men en lovpliktig utbyggnad.

Nu har kommunen godkänt din bygganmälan och get dig startbesked och slutbesked, så kommunen kommer säkert inte självmant klaga, men skulle en granne anmäla din utbyggnad som svartbygge, vet jag inte vad som händer. Här finns det inget lagligt utrymme för mindre avvikelser
Den är godkänd då den lämnades in med exakta mått och är byggd efter den ritningen men man avrundar alltid neråt
 
H hempularen skrev:
Jag tror att det blivit ovanligare att fuska med bygglovet. Efter senaste uppdateringen av PBL, så har påföljden för svartbygge blivit mycket hårdare. Om vi bortser från risken att få rivningsföreläggande, alltså en tillbyggnad som inte går att få bygglov för. Så riskerade man tidigare i värsta fall böter på 10 - 20 000. Om risken att bli påkommen är relativt liten, kan många ta den risken för att slippa betala 5 - 10 000 för ett bygglov, plus en massa arbete för att få igenom ansökan.

Idag kan även en mindre tillbyggnad kosta bortåt 200 000 i byggsanktionsavgift om man svartbygger. Och det är svårare att undkomma sanktionsavgiften. Det räcker inte att söka och få bygglov i efterhand. Därför tror jag att färre chansar, vilket väl var syftet med skärpningen av sanktionssystemet.
Gammal tråd men jag undrar om du vet (eller kan dirigera mig var man kan hitta svar på) om det funnits en ladugård som är nedtagen sedan länge, kan man då bygga upp en liknande byggnad för ungefär samma ändamål, (alltså inte bostadsdel för människor men vill gärna ha anslutning till bostaden så man kan gå in i från bostaden) utan en massa krångel med bygglov och sånt då bygglov borde finnas för den gamla ladugården eller av hävd eller liknande?
 
P Pippi Viktualia skrev:
Gammal tråd men jag undrar om du vet (eller kan dirigera mig var man kan hitta svar på) om det funnits en ladugård som är nedtagen sedan länge, kan man då bygga upp en liknande byggnad för ungefär samma ändamål, (alltså inte bostadsdel för människor men vill gärna ha anslutning till bostaden så man kan gå in i från bostaden) utan en massa krångel med bygglov och sånt då bygglov borde finnas för den gamla ladugården eller av hävd eller liknande?
Nä mig veterligen är ända gången det funkar om byggnaden precis brunnit och du ska återställa den till ursprung. Även i detta fall kan det finnas undantag som om detaljplan tillkommit sedan uppförandet mm. Normalt om man river något krävs det även ett rivningslov så även borttagandet är nog registrerat. Ett bygglov är väl för övrigt bara giltigt i två år? Är man inte klar innan får man söka nytt så att det skulle finnas kvar efter att en byggnad sedan länge försvunnit känns inte troligt.
 
  • Ledsen
Pippi Viktualia
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nä mig veterligen är ända gången det funkar om byggnaden precis brunnit och du ska återställa den till ursprung. Även i detta fall kan det finnas undantag som om detaljplan tillkommit sedan uppförandet mm. Normalt om man river något krävs det även ett rivningslov så även borttagandet är nog registrerat. Ett bygglov är väl för övrigt bara giltigt i två år? Är man inte klar innan får man söka nytt så att det skulle finnas kvar efter att en byggnad sedan länge försvunnit känns inte troligt.
Nu är detta utanför detaljplan närmaste grannfastighet är 600 meter bort från huset. Här har funnits två stora växthus (kommersiella) och två ladugårdar....
 
P Pippi Viktualia skrev:
Gammal tråd men jag undrar om du vet (eller kan dirigera mig var man kan hitta svar på) om det funnits en ladugård som är nedtagen sedan länge, kan man då bygga upp en liknande byggnad för ungefär samma ändamål, (alltså inte bostadsdel för människor men vill gärna ha anslutning till bostaden så man kan gå in i från bostaden) utan en massa krångel med bygglov och sånt då bygglov borde finnas för den gamla ladugården eller av hävd eller liknande?
Är fastigheten taxerad som bebyggd lantbruksenhet (eller obebyggd, men det verkar som att du bor där) får du bygga ekonomibyggnader till ditt jord- eller skogsbruk utan krav på bygglov. Ska du ha djur i lagården kan du behöva göra förprövning hos din länsstyrelse.
Är det taxerat som småhus lär det krävas bygganmälan eftersom du bor utanför detaljplan.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är fastigheten taxerad som bebyggd lantbruksenhet (eller obebyggd, men det verkar som att du bor där) får du bygga ekonomibyggnader till ditt jord- eller skogsbruk utan krav på bygglov. Ska du ha djur i lagården kan du behöva göra förprövning hos din länsstyrelse.
Är det taxerat som småhus lär det krävas bygganmälan eftersom du bor utanför detaljplan.
Nej jag köpte det för några år sedan. Den är taxerad som lantbruk. Haft det som sommarställe men funderar på att sälja gården jag bor på (taxerad som småhus med lantbruksdel) och flytta till den andra som har mer ostört läge.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Jag vet att många men inte hur många som fuskar med bygglovet för tillbyggnad. Ta chansen skulle jag nog inte vi har ju köpt nytt och skulle behöva en tillbyggnad och tänkte just på det här med att söka byggtillstånd för tillbyggnad. Kommer söka vanliga vägen om det blir aktuellt för oss här hemma men ändå intressant fråga.

Hur många tror ni struntar i bygglovet?
Problemet är att har man byggt svart så kan man aldrig få det vitt igen. Det är närmast omöjligt att få bygglov i framtiden och om man vill sälja så blir det betydlig svårare.
 
P Pagno skrev:
Jag bor på landet!
För att vara allvarlig, bor utanför stadsplanerat område, vi behöver inget bygglov, det vet jag med 100% säkerhet.

Har arbetat på tekniska kontoret i närliggande kommun.

Sökte dessvärre bygglov när vi köpte huset, betalade snällt, fick reda på av grannen att vi inte behöver betala det vi redan gjort... Inga pengar tillbaka, att söka bygglov kostar, även om man inte behöver ha det.

Mvh P-A
Solcellsanläggningar på tak som följer taklutningen är normalt bygglovsbefriade i min kommun utanför detaljplanelagt område och de får i vilket fall inte ta ut nån avgift. Jag ringde för säkerhets skull Plan- o Byggnämnden som sa att jag skulle skicka in en ansökan för säkerhets skull och tjänstepersonen sa att det kostar inget. Så skickade in en ansökan och fick svar att jag inte behövde bygglov och att de skulle skicka faktura på tiden de spenderat på min ansökan: 1,5 tim. Ändrade sig dock när jag meddelade vad den första tjänstepersonen sagt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.