Här är fönsterbehovet, det kan diffa någon cm hit och dit, men ger en bra bild i allafall.

Utåtgående tvåluft
3 st 130*125

Inåtgående alt vrid tvåluft
95*125
2 x 75*95

Fasta fönster enluft
45*45
4 st 120*125
75*95
75*125

Fasta fönster tvåluft
135*135

Fasta fönster treluft
215*135

Fönsterdörrar
3 st 85*205
 
H Hans G2 skrev:
Självklart, detta var bara en första offert på tråkiga fönster från en stor leverantör för att få en bench innan man ger sig ut i djungeln av fönsterleverantörer. Men om priset är representativt för vanliga fönster så lägger vi hellre energin på att se över andra lösningar.
Borttaget.
 
K
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag byggde en 100kvm timmerkåk för 400k för 30 år sen, bara som jämförelse......
Ja, priserna går ju onekligen upp.. Vi gav ca 60 000 kr för alla våra fönster för 5 år sedan. 160 kvm hus.
 
  • Gilla
Fredzter
  • Laddar…
K
H Hans G2 skrev:
Här är fönsterbehovet, det kan diffa någon cm hit och dit, men ger en bra bild i allafall.

Utåtgående tvåluft
3 st 130*125

Inåtgående alt vrid tvåluft
95*125
2 x 75*95

Fasta fönster enluft
45*45
4 st 120*125
75*95
75*125

Fasta fönster tvåluft
135*135

Fasta fönster treluft
215*135

Fönsterdörrar
3 st 85*205
Plocka ihop fönstren i tex. bygghemma så får du ett bra riktpris. Du kan säkert få 5-10% ytterligare rabatt på de priserna. Sen är det bara att hitta en snickare som kan sätta in dem om du inte vill göra det själv.
 
  • Gilla
PG-son och 2 till
  • Laddar…
Kolla i priser på villafönster.se
Jag har handlat alla fönster till Attefallshuset där och de var av bra kvalitet. Alu-utsida
 
  • Gilla
TomasU
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi behöver göra något åt våra härliga 70-talsfönster och altandörrar. Grundplanen var att byta då isolerglaskasseterna är punkterade, det finns mycket röt- och torkskador, vi vill få en enhetlighet samt att det finns vädringsluckor i alla rum som kan bytas mot större fönster i och med att vi gått över till FTX.

Jag är införstådd med att fönster kostar en slant så för att ha något att utgår från tog jag in en offert från en av de större aktörerna på marknaden för deras standard treglas träfönster med U-värde 1,2. Inga spröjs, fina profiler eller liknande, dock brunlaserade utvändigt och vitmålade invändigt.

Fast enluft: 7
Fast treluft: 1
Öppningsbart enluft: 3
Öppningsbart tvåluft: 4
Altandörrar: 3
Totalt 18 enheter

I priset ingår montage ink listning, sophantering etc. En totalentreprenad till fullt färdigt resultat.

Innan rabatter och ROT landar vi på 442 000 kr
Efter rabatter och ROT landar vi på 340 000 (284 000 material / 56 000 arbete)

Eller om man så vill, ett snittpris på styvt 24 500 kr per fönster vilket låter orimligt i mina öron. Eller köper jag bara fönster för sällan för att ha koll på läget?
ROT är 30% på arbetskostnaden så du får räkna om där.
Hade någon sagt 250-300k så hade jag tyckt att det låtit rimligt. ROT-avdrag på det sen, ca 100 timmars arbete ungefär 20k ROT
 
Tvåfärgsmålning är omständigheter för fabriken.
Bättre att välja en brun aluminiumutsida o vitmålad trä inne.
Du kan klicka in tex här o få en offert.
Skulle förvåna mig om det går över 180000:-
Sedan kan du hyra två snickare som går på löpande.
Du borde kunna spara en hel del.
Betala snickarna för att de mäter upp fönsterna med dig om det känns svårt.

https://www.fonster24sju.se/
 
  • Gilla
JohanWesther
  • Laddar…
AXS
Skulle personligen köpa fönster separat och sen be en snickare installera om du inte vill göra det själv.

Köpte själv 2-glas från sparfönster grå färg som både var billiga och hyffsade på allt annat. Extremt prisvärda.

Jag jämförde total glasyta och profil, många andra har tjock karm som ingen blir glad av.
 
  • Gilla
1977bjorn och 4 till
  • Laddar…
Vet ej om din offert är särskilt billig eller dyr. Det känns ju inte direkt billig.

Jag valde 4 år sen att byta runt 10 enheter ( mellan runt 1-2 m2 storlek i snitt) och körde med en större aktör och bytte allt detta på en gång. Det blev runt kanske 170 k sek inkl arbete och en del snickeri på utsidan. Byta av panel mellan fönstrerna på gaveln och byte av foder mm. Normalt sätt ingick montering i fönsterpriset, men det är bara om de inte behöver byta nåt på uitsidan.

Då var jag ganska nybliven villaägare och utan större kunskap hur det funkar på den Svenska marknaden, så det var bara bekväm att köra med en firma som tar allt.

Som ett brev på posten blev det nog tjafs om fakturan för "extra arbete" som var i början som en ren glädjekalkyl på en bit toapapper. Men i och med att jag hade fått det bekräftat via epost och mer eller mindre förankrat med fönsterleverantören blev det nog hyfsad OK. Snickerifirman tog bort en del, då det överskred det i början meddelade beloppet med mer än 50%.

I vårat fall behövde man även räkna med några byggställningar pga höjden som tillför en del kostnader.

Även nyligen har jag märkt det går att tjäna in hyfsade pengar om man beställer själv hos större leverantörer. Någa fönster i garage som skulla faktiskt kosta skjortan på den lokala bygghandel, som jag sen beställde på Byggmax för typ hälften för samma spec. (4x9 överhängd 2 glass).

Ha sedan en snickare som installerar detta. Göra entrepenaden själv liksom. Men då behöver man även kunna stå för risker om om man beställer fel. Men där går det att skära ner kostnader.

Vill du att fönsterleverantör fixar detta, så kan det ju kosta. Och om du inte har en standardlösning som tvinger fönsterleverantör till specialarbete som de behöver ta ansvar för, så kostar det mycket mer. I mitt fall kändes det inte alls att våran hus var nåt speciellt. Men det blev ändå som ett arbete med löpande faktura med en ungefärkostnad.
 
Det måste vara en enorm vinst för fönsterbytare.
Köpte 4st 3 glas traryd 120x120 trä för under 14000.
 
För 9 år sedan sattes det in dom dyraste fönstren på marknaden i vårt hus från Velfac Klassisk serie.

11 fönster i gammal stil, helt i aluminium med insida i målat trä, 2 dörrar, 1 balkongdörr. Kostnad ex montering 190.
 
  • Gilla
Relining
  • Laddar…
Dina fönsterdörrar låter lite udda, 85x205 är det hålmåttet eller karmens mått?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den olika färgen inne och ute kan påverka en del. Välj bort argon och lågemission, det betalar sig aldrig.

Välj INTE bort argonfyllda kassetter. Det lönar sig alltid. Skillnaden är stor, inget kallras eller kondens på insidan fönster.
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.