Maskintok skrev:
vi ska inte köpa... vi ska sälja möjligtvis men det ska inte vara på bekostnad av Sveriges medborgare..

Va är det för dumheter?
Det är politiker och idioter som sett till att inte det finns el produktion söderöver, viss vindkraft men det är inte tillräckligt..

med kärnkraften kvar och utbyggd så hade detta varit minne blott..

att tro att sälja och köpa el är en lösning är bara dumt..

inte sitter Ryssland och köper gas för marknadspris...
Inte köper Norge olja för marknadspris heller.. Då finns ingen vinst..
Trodde jag alla förstod..
Eftersom vi har klart bättre reglermöjligheter än tex Danmark är det bättre att vi köper billig vindkraft när det blåser och sparar på vattnet för att sedan sälja dem dyr kraft när det inte blåser. Det skulle vara riktigt korkat att stoppa den importen.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A
Guzzi Guzzi skrev:
Jag kan hålla med dig i synsättet. Jag är också för att samhällskritisk infrastruktur och produktion på det här viset ska vara underställd något annat styre än marknadskrafterna. Men nu har vi återkommande röstat för en marknadsanpassning av olika samhällsfunktioner, så då är det väl bara för oss som befinner oss i minoritet att ta skeden i vacker hand?

Samtidigt, som sagt, så finns det effektförluster att spara in på att skicka el från Danmark till Malmö istället för att ta den från norra Sverige. Så det finns fler faktorer att ta hänsyn till.

Sådana totalitära rödgardister som du och jag får väl trösta oss med att vi i alla fall är nettoexportörer när det gäller elmarknaden :)
samarbete är en sak, men det behöver inte innebära att elen ska kosta som exportpris...
utan det kan räcka med byteshandel med inhemskt pris dvs produktionspris..

Men att straffa landets medborgare med att sälja el till Tyskland för att gynna andra och skinna medborgare i produktionslandet är idioti... Och det är så den sittande röda makten har alltid fungerat...
folket får betala för dess regerings inkompetens..
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vad är produktionspris? Långa perioder har vi elpriser som ligger under vad som är lönsamt för producenterna. Ska olika producenter få olika mycket betalt för samma vara beroende på hur stora kostnader de har?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Vad är produktionspris? Långa perioder har vi elpriser som ligger under vad som är lönsamt för producenterna. Ska olika producenter få olika mycket betalt för samma vara beroende på hur stora kostnader de har?
Nej precis den kostnad som det kostar att producera el..
kostar det noll med vattenkraft då är det det som gäller... kostar det 5 öre med vind så är det 5 öre som gäller.
Det ska inte vara olika till olika producenter.. det är staten som ska betala och äga detta.
dvs staten skall se till aktivt att produktionskostnaderna för medborgarna aldrig blir högre än 15 öre..
Vad sedan den köpande parten som andra länder får betala skiter jag fullkomligt i..
huvudsaken är att all el är så billig som den ska vara i det land som producerat och betalat för näten som man använder sig av..

Vill de hämta hem en vinst med att sälja så får de ta ut det på utländska kunder..
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Okej, ett statligt monopol på marknaden. Privata solceller och liknande ska bort att kraftverk förstatligas. Äganderätt och sådant som är så viktigt för dig annars kvittar i det här fallet.

Generellt sett brukar inte statliga monopol bli billigare och bättre än en marknad. De bör begränsas till områden där vettig konkurrens inte kan uppstå.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag kan hålla med dig i synsättet. Jag är också för att samhällskritisk infrastruktur och produktion på det här viset ska vara underställd något annat styre än marknadskrafterna. Men nu har vi återkommande röstat för en marknadsanpassning av olika samhällsfunktioner, så då är det väl bara för oss som befinner oss i minoritet att ta skeden i vacker hand?

Samtidigt, som sagt, så finns det effektförluster att spara in på att skicka el från Danmark till Malmö istället för att ta den från norra Sverige. Så det finns fler faktorer att ta hänsyn till.

Sådana totalitära rödgardister som du och jag får väl trösta oss med att vi i alla fall är nettoexportörer när det gäller elmarknaden :)
Nigeria är också nettoexportörer av olja och bensin. Många utländska företag som skär guld där och mkt lite går tillbaka till medborgarna. Men de har iaf ett lågt pris på mackarna.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Okej, ett statligt monopol på marknaden. Privata solceller och liknande ska bort att kraftverk förstatligas. Äganderätt och sådant som är så viktigt för dig annars kvittar i det här fallet.

Generellt sett brukar inte statliga monopol bli billigare och bättre än en marknad. De bör begränsas till områden där vettig konkurrens inte kan uppstå.
dags att vakna, det är redan ett statligt monopol.. ;)
Den enda som verkligen vinner på detta är staten, men förlorar direkt när man ser till de som inte kan betala som staten får hjälpa...
Nä bättre med billigare det vinner alla på och staten slipper betala...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nigeria är också nettoexportörer av olja och bensin. Många utländska företag som skär guld där och mkt lite går tillbaka till medborgarna. Men de har iaf ett lågt pris på mackarna.
Tja, undrar du min egentliga uppfattning i ämnet så tycker jag att privat ägande där det inte finns konkurrens är sällan någon bra idé. Är det monopol tycker jag att vi ska äga det gemensamt. Annars är marknaden fantastisk på att hitta nya vägar och lösningar.

Vad det gäller elpriset så kanske det blir ändring på det nu när marknaden svänger uppåt. Men som vi använder el i dag så tolkar jag det som att elen ännu inte nått sitt rätta värde.
Men vi kanske har känt på föraningen nu av vad som ska komma?
 
Maskintok skrev:
dags att vakna, det är redan ett statligt monopol.. ;)
Den enda som verkligen vinner på detta är staten, men förlorar direkt när man ser till de som inte kan betala som staten får hjälpa...
Nä bättre med billigare det vinner alla på och staten slipper betala...
Nej, det är inte ett monopol. Det finns en massa privata aktörer, både små och stora. Marknaden är dessutom större än bara Sverige.

Näten där det är monopol, borde däremot inte vara i privat ägo.
 
T
"Vattenkraftverk stängs – för att värna miljön
Skellefteå vattenkraft väljer att stänga tre av sina vattenkraftverk, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

– Sverige behöver mer energi men vi behöver också tänka oss för var vi gör satsningarna någonstans, säger affärschef Susanne Öhrwall till radion.

De kommande åren kommer omkring 2000 anläggningar behöva söka ansöka om nytt miljötillstånd. Fiskars livsmiljöer ska vägas mot behöver av ny elproduktion.

– Ibland kommer det vara så att miljönyttan av att inte köra kraftverken vidare kommer överväga, säger miljöminister Per Bohlund, till SR. "

Inte undra på att MP vill sänka åldern för att få rösta till 16.. dom har inte många kvar över 18 som kommer lägga en röst på dom nu.
 
  • Gilla
Bassesme
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
samarbete är en sak, men det behöver inte innebära att elen ska kosta som exportpris...
utan det kan räcka med byteshandel med inhemskt pris dvs produktionspris..

Men att straffa landets medborgare med att sälja el till Tyskland för att gynna andra och skinna medborgare i produktionslandet är idioti... Och det är så den sittande röda makten har alltid fungerat...
folket får betala för dess regerings inkompetens..
Men det är ju det system ni valt, så varför gnälla? Ni vill ju ha "fri marknad". En reglerad marknad leder ju till Sovjet, Gulag och är "planekonomi". :crysmile:
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Men det är ju det system ni valt, så varför gnälla? Ni vill ju ha "fri marknad". En reglerad marknad leder ju till Sovjet, Gulag och är "planekonomi". :crysmile:
Vilka är ni?
 
T
K karlmb skrev:
Vilka är ni?
Ni som röstar på politiker.
 
A
T tobiast skrev:
Men det är ju det system ni valt, så varför gnälla? Ni vill ju ha "fri marknad". En reglerad marknad leder ju till Sovjet, Gulag och är "planekonomi". :crysmile:
ni har valt... :thinking:
regeringen har valt..
stor skillnad..
 
T tobiast skrev:
Ni som röstar på politiker.
Du har rätt, tacka vet jag den kollektiva intelligensen. Www.direktdemokraterna.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.