Hej Alla kluriga.
Kanske fel tråd för det handlar om att styra värmepumpen med WiFi.
Vi har värmepump i stugan å den går bara sporadiskt korta tider några få ggr per år.
Värmepumpens WiFi behöver kontakta en router å den i sin tur behöver ett SIM kort för mobilt bredband.
Ettt abonemang kostar kanske 100:- / månad å det är mer än strömmen pumpen drar de få gånger den används.
Så det är väldigt dåligt ekonomi att skaffa ett abonemang för mobilt bredband bara för det.

Tanken kom upp att använda en äldre smartfån som router, ställer in den så den fungerar som "hotspot" eller vilket namn man nu har på det hela. Då kan värmepumpen ha kontakt med internet å saken är biff. Har ett sk kontantkort med några hundringar i kassan att surfa för. Tel måste naturligtvis vara ansluten til sin vanliga ladare.

Nu uppstår två frågor.
1 Kan laddaren stå på ansluten hela tiden? Vad kan egentligen hända?
2 Eftersom det är ingen trafik till-från värmepumpen annat än när man skall ändra/starta den så är det ingen trafik genom telefonen heller.
Men hur mycket data drar telefonen på tomgång så att säga bara genom att vara uppkopplad? Kan inte vara många "bajt" som går åt till det? Eller tickar pengarna iväg snabbt ändå?

Har ni svar på dessa frågor så berätta. Att prata med telefonbolagen, åsså via chatt, var helt lönnlöst, igen har kunnat ge ett vetttigt svar, kommer inte i kontakt med tekniker som vet, de vill bara att man tecknar ett nytt abonemang. Å värmepumpsfolket utgår från å antar man har pumpen hemma å har redan en internetuppkoppling samt WiFi i sin ev. router. Lite moment 22 alltså.

Hur gör ni andra? Har ni ett abonemang i stugan uppe i urskogen i TjottaHejti bara för att slå på värmepumpen?
 
S Skalman skrev:
Nu uppstår två frågor.
1 Kan laddaren stå på ansluten hela tiden? Vad kan egentligen hända?
2 Eftersom det är ingen trafik till-från värmepumpen annat än när man skall ändra/starta den så är det ingen trafik genom telefonen heller.
Men hur mycket data drar telefonen på tomgång så att säga bara genom att vara uppkopplad? Kan inte vara många "bajt" som går åt till det? Eller tickar pengarna iväg snabbt ändå?
Viss brandrisk får man väl ändå anse att det innebär att ha en telefon på laddning? Sätt laddaren i en enkel timer så att den laddar några timmar om dagen? Fortfarande viss brandrisk, men kanske mindre?
En smartfån som ligger med "hotspot" aktiverad bör inte generera mer datatrafik än de anslutna enheterna. Stäng av automatisk uppdatering av appar.
Men en "mobilrouter" att stoppa simkortet i istället är nog ändå att föredra, det är ingen större kostnad heller.
 
Sittställning
Prova kolla med din operatör ifall du kan lägga till ett datakort i ditt vanliga abonomang, ibland kan det kosta så lite som 19kr eller gratis ifall du står på dig.

En telefon som ligger med laddare bör duga ifall du har en, men en 4g router kostar inte många 100lappar begagnade.
 
Jag skulle aldrig låta en telefon ligga på konstant laddning utan någon som helst översyn, detta pga brandrisken när batteriet sväller eller när laddare börjar leva sitt egna liv. Har varit med om ett par mobiler som har börjat blixtra och ryka under laddning.

En enklare 4g router med kontantkort/ tvillingkort är att föredra alla dagar i veckan :).
 
Wifi 2 go med mobil eller router gör de du vill.
Avaktivera automatiska uppdateringar så ska de gå fin fint.
Mobil på laddning. Beror på hur batteriet behandlas av telefonen. Vissa klarar det galant och andra inte...
Säkrast är att mäta vilken vilospänning batteriet tillåts ha med laddare inkopplad.

Vill du mixtra lite så ersätt batteriet med en nätdelen istället.
 
Tack alla.
Följande har jag testat. Stoppat in kontantkortet för tel i en router å det funkar ej.
Funkar via den avlagda tel. som jag ställer in så den går som WiFi hotspot.
Men då var det det här med om det drar data bara för att linjen är öppen, samt laddningen.

Tack för tipset om att sätta laddaren på en timer. Varför kom jag inte på det själv?

Saken är den att värmepumpen är inte på just nånting alls men att vi vill kunna starta den någon dag före besök i stugan. Alla abonnemang jag har kollat upp är dyra å kostar billigast 99:-/månad hos Tre. Den för 19:-/ mån tycks inte existera. Dito för tvillingkort å likn. De har lärt sig ta betalt de där teleoperatörerna.

En ev lösning jag har kvar är att be låna WiFi hos en snäll granne. Känns inte helt okej trots bra relation. Signalstyrkan räcker annars till.
Tack igen.
 
För att svara på en del av din fråga har jag två avdankade Androidprylar stående på laddning hela tiden. En telefon och en platta.
Jag har installerat en klock-app så de fungerar helt enkelt som bordsur, och har inte brunnit upp på ca tre år.
Telefonen har jag dessutom installerat Alfred på. Då kan jag koppla upp mig mot den och använda dess kamera, kul eftersom den står i fritidshuset.

/Höghus
 
S Skalman skrev:
Följande har jag testat. Stoppat in kontantkortet för tel i en router å det funkar ej.
Funkar via den avlagda tel. som jag ställer in så den går som WiFi hotspot.
Det borde fungera med routern, vilket också är att föredra.

Det är ingen egentlig skillnad på om sim-kortet sitter i en mobiltelefon eller en router. I bägge fallen är det ett modem för mobildata. Även sim-kort är lika. Det som skiljer är abonnemangen och vad du betalar för data-trafiken. Hitta ett billigt mobilabonnemang där du har en liten "pott" data per månad. Exempelvis Hallon eller liknande.

Anledningen till att det inte fungerade direkt tror jag är en av följande:

  • Inställningar avseende APN. Dessa kan ha gjorts automatiskt i mobilen medans det kan krävas manuell inställning i routern.
  • Operatören/sim-kortet stödjer inte den standard som routerns modem har. 3G-modem med 4G-simkort. (vet inte om det finns operatörer som endast levererar 4G men det är tänkbart)
  • Sämre täckning med routern. Kanske kräver extern antenn.

Mest troligt det första alternativet
 
Det har löst sig. Fick tag på en beg. router med SIMkorthållare å så var saken klar.
Nästan!
Jag kör, som kanske bekant, Linux sedan många många år å det ville inte funka.
En "expert" tillkallades å det visade sig att jag glömde fylla i operatörens namn i en ruta. Det var allt.
Själva styrprogrammet via internet å via "molnet" funkar lika bra från iPhone som från Linux datorn.
Nu står värmen på +10 grader så det blir varmt till nästa besök å inga vattenrör fryser på toan å i köket.
Tack alla.
 
S Skalman skrev:
Tack alla.
Följande har jag testat. Stoppat in kontantkortet för tel i en router å det funkar ej.
Funkar via den avlagda tel. som jag ställer in så den går som WiFi hotspot.
Men då var det det här med om det drar data bara för att linjen är öppen, samt laddningen.

Tack för tipset om att sätta laddaren på en timer. Varför kom jag inte på det själv?

Saken är den att värmepumpen är inte på just nånting alls men att vi vill kunna starta den någon dag före besök i stugan. Alla abonnemang jag har kollat upp är dyra å kostar billigast 99:-/månad hos Tre. Den för 19:-/ mån tycks inte existera. Dito för tvillingkort å likn. De har lärt sig ta betalt de där teleoperatörerna.

En ev lösning jag har kvar är att be låna WiFi hos en snäll granne. Känns inte helt okej trots bra relation. Signalstyrkan räcker annars till.
Tack igen.
Kolla hallon.se så tror jag du kan ha ett extra sim kort
 
S Skalman skrev:
Det har löst sig. Fick tag på en beg. router med SIMkorthållare å så var saken klar.
Nästan!
Jag kör, som kanske bekant, Linux sedan många många år å det ville inte funka.
En "expert" tillkallades å det visade sig att jag glömde fylla i operatörens namn i en ruta. Det var allt.
Själva styrprogrammet via internet å via "molnet" funkar lika bra från iPhone som från Linux datorn.
Nu står värmen på +10 grader så det blir varmt till nästa besök å inga vattenrör fryser på toan å i köket.
Tack alla.
Bra att det löste sig. (y)

När det gäller abonnemang så har jag ett tips

Jag råkade på, och bytt till, 3Bredband Flex. Månadskostnaden med det abonnemanget är varierande i 4 steg beroende på hur mycket det nyttjas under en kalendermånad.

Om du förbrukar mindre än 100MB på en månad så kostar det bara 19kr. Nästa kostnadssteg är 99kr om förbrukningen är under 5GB.

Har du bara en enhet (värmepumpen) som ska styras så är det möjligt att hamna under 100MB/månad vilket gör det till ett trevligt alternativ. Kolla loggarna i routern eller nuvarande operatörs förbrukningsloggar vad du förbrukar när du inte är där och se om det är ett rimligt alternativ.
 
B
S Skalman skrev:
Hej Alla kluriga.
Kanske fel tråd för det handlar om att styra värmepumpen med WiFi.
Vi har värmepump i stugan å den går bara sporadiskt korta tider några få ggr per år.
Värmepumpens WiFi behöver kontakta en router å den i sin tur behöver ett SIM kort för mobilt bredband.
Ettt abonemang kostar kanske 100:- / månad å det är mer än strömmen pumpen drar de få gånger den används.
Så det är väldigt dåligt ekonomi att skaffa ett abonemang för mobilt bredband bara för det.

Tanken kom upp att använda en äldre smartfån som router, ställer in den så den fungerar som "hotspot" eller vilket namn man nu har på det hela. Då kan värmepumpen ha kontakt med internet å saken är biff. Har ett sk kontantkort med några hundringar i kassan att surfa för. Tel måste naturligtvis vara ansluten til sin vanliga ladare.

Nu uppstår två frågor.
1 Kan laddaren stå på ansluten hela tiden? Vad kan egentligen hända?
2 Eftersom det är ingen trafik till-från värmepumpen annat än när man skall ändra/starta den så är det ingen trafik genom telefonen heller.
Men hur mycket data drar telefonen på tomgång så att säga bara genom att vara uppkopplad? Kan inte vara många "bajt" som går åt till det? Eller tickar pengarna iväg snabbt ändå?

Har ni svar på dessa frågor så berätta. Att prata med telefonbolagen, åsså via chatt, var helt lönnlöst, igen har kunnat ge ett vetttigt svar, kommer inte i kontakt med tekniker som vet, de vill bara att man tecknar ett nytt abonemang. Å värmepumpsfolket utgår från å antar man har pumpen hemma å har redan en internetuppkoppling samt WiFi i sin ev. router. Lite moment 22 alltså.

Hur gör ni andra? Har ni ett abonemang i stugan uppe i urskogen i TjottaHejti bara för att slå på värmepumpen?
kolla in Karma mobil, de har mobilt 19kr/mån Max 0,5 gb

https://karmamobil.se/offer/bredband-flex/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.