Efter att ha sonderat marknaden på "färdiga paket" av skjutdörrar, som inte helt eller delvis erbjuder det jag önskar vad gäller mått och smak, så funderar jag på att själv göra ordning ett par dörrar som motsvarar det jag önskar.

Bredden på utrymmet där jag önskar skjutdörrar är 3050 mm
Höjden är 2200 mm

Min första tanke är att montera en dubbelskena i taket
Den är 3000 mm lång och 30 mm hög

Sidorna läggs en 25 mm sockellist/ motsvarande.

Väggbredd då totalt 3000 mm som ska täckas av skjutdörrar.

4 st dörrar; de 2 främre monteras i den främre skenan - och de 2 bakre i den bakre skenan.
Mått på dörrarna; bredd 750 mm och höjd ca 2155 mm (av med 30 mm uppe och 15 mm nedkant för golvspår)
Får då en öppning på 1,5 m som max i samtliga delar av utrymmet, vilket är riktigt bra och OK :)

MEN; Vilket material skall man använda som dörrar? MDF skiva?

Finns en äldre tråd om detta, men den verkar vara död sedan länge.

Min tanke är att använda 19 mm MDF skiva.

Är det något annat i ovan som jag måste beakta?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Är inte riktigt på det klara vad du är ute efter. Är det en dörrvägg eller skall det gå in i en annan vägg? En katmlösning eller fribärande?
När det kommer till skrivmaterial så är plywood betydligt roligare att arbeta med men det handlar lite om vilken funktion och utseende man vill ha.
Det finns mängder med inspiration på Youtube som tex
.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Är inte riktigt på det klara vad du är ute efter. Är det en dörrvägg eller skall det gå in i en annan vägg? En katmlösning eller fribärande?
När det kommer till skrivmaterial så är plywood betydligt roligare att arbeta med men det handlar lite om vilken funktion och utseende man vill ha.
Det finns mängder med inspiration på Youtube som tex [media].
Tack
Det jag menar är att bygga en garderob, där skjutdörrarna är framsidan av den med skjutdörrskena dold i taket.

Materialet till dörrarna är det jag haft lite funderingar på vad som blir bäst. De måste minst vara 19 mm för att kunna fästa beslagen - som hjulen sitter på och går i skenan i taket.
 
Vilka beslag är det tänkt att användas.
 
Jag gjorde en rätt liknande lösning. 256 cm öppning och 4 dörrar i två spår. Jag valde att inte köra dörrarna ända ut (vilket kräver extremt raka väggar) utan körde en ram på sidorna som dörrarna går bakom. Dörrarna gjorde jag av lackade täcksidor från IKEA. Ska se om jag kan ordna någon bild
 
  • Gilla
Missad och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Jag gjorde en rätt liknande lösning. 256 cm öppning och 4 dörrar i två spår. Jag valde att inte köra dörrarna ända ut (vilket kräver extremt raka väggar) utan körde en ram på sidorna som dörrarna går bakom. Dörrarna gjorde jag av lackade täcksidor från IKEA. Ska se om jag kan ordna någon bild
Vore kul att de dina bilder på din lösning :)

Funderade på att göra en ram, men det stjäl öppning..
Tänkt att bakom har jag en garderob med ståhöjd ca 65 cm in, sen går snedtaket ner. Isolerad den delen av kattvinden och lagt golv ända in (där jag byggt "vagn" på hjul som dras ut - snedkapade sidor så de går utmed kattvindens snedtak.

Köpte först Habos beslag, men tyckte att de inte passar att sätta exakt ovanpå en dörr - hittade då Julas - som monteras direkt på dörrens ovansida. För stabilitet har jag tänkt att lägga två tunna lister på golvet där styrskenan på dörren kan löpa i.
 
Så några bilder och lite förklaring, ursäkta dåligt ljus.

I mitt fall utgick jag från ett Habo K-50 system och anledningen till att jag valde just detta var att min öppning är 256cm bred och detta var det systemet jag hittade med längst obryten skena på 250cm lång. I mitt fall ville jag även ha ett system där det är en minimal skena på golvet där dörrarna står på hjul med styrning i sidled i överkanten. Eftersom jag absolut ville ha målade (ej folie) så körde jag IKEA täcksidor i olika mått för att bygga både ram och dörrar. Dessa var på gränsen till för tunna (om jag minns rätt 16mm) för att skjutdörrsbeslaget i underkant skulle gå att försänka. Om jag minns rätt så skulle beslaget lämna endast 1-2 mm material kvar så jag ordnade en jigg och fräste ner beslaget så långt jag vågade med fräsen. Om jag minns rätt så fick jag sätta någon bricka mellan beslaget och dörren för att inte få slut på material i dörren innan jag "bottnade" beslaget

En komplicerande faktor för mig var att jag har en ventilationskanal med ett tilluftsdon längs taket så i mitt fall fick jag pendla ner från taket så ramen som skenan som styr överkanten på garderobsdörrarna för att släppa igenom kanalen.

I princip dock så har jag en täcksida i överkant som täcker nerpendlingen och skenan. Denna livar med täcksidor på sidorna som ordnar både så att dörrarna kan glida ut en aning bakom denna, döljer att väggarna inte är helt lodräta samt kompenserar att öppningen är 6cm större än skenan är lång.
Två skjutdörrar av IKEA täcksidor i garderob med överskenssystem, minimal golvskena och kläder synliga till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutdörrar under en pendlat ner skensystem nära taket, med ventilationskanal och täcksidor som skapar en integrerad utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skenan i överkant för två spår, här ser man även beslagen medhjulen på respektive sida. Om det är något jag ska klaga på är det att dessa beslag "vobblar" lite i spåret då hjulen inte pressar ut mot respektive sida i spåret.
Skjutdörrsskena i övre delen av en garderob med synliga hjulbeslag och täcksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beslaget i underkant samt golvskenan som i mitt fall endast ligger på parketten fäst i respektive ände och fixerad med någon bit dubbelhäftande tejp i mitten.
Beslag för skjutdörr monterat på minimal golvskena på parkettgolv med en del av dörrens undre kant synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Jättesnyggt myrstack!

Fick lite idéer från dina bilder - kanske klart snyggare att bygga en ram / jag hade tänkt att det endast blir 2,5 cm "täckregel" på sidorna.
Funderade inte så mycket på själva skenan i taket - då dessa fanns på 2 m - och jag behöver 3 m - så den ena kapas. Har testat lite utan belastning och hjulen rullar på bra även i en skarv = 4 hjul per beslag = 8 hjul per dörr.
Enda kruxet jag har är hur jag löser skenan på golvet;

1. Fräser ut ett spår i tilltänkt dörr och köper en T profil på Bauhaus som sticker upp 15 mm. Tillräckligt för att styra dörren
2. Använder medföljande "golvskena" = en liten plastbit, ser ut som en T list - men bara 4 cm lång. Skruvas fast under dörren. Finns dock inget färdig skena den ska löpa i, så jag får montera dit en egentillverkad skena som plastbiten löper i.

Funderar fortfarande på vad jag ska köpa för dörrmaterial. Funnit att det finns 19 mm tjock MDF (ca 20 kg för en 1220x2440)
Jag behöver måttet 750x2100 - och funderar på att limma fast beslaget till hjulen istället för att skruva o då riskera att det spricker. Har ett sjukt bra lim som jag använt i tjänsten för att limma plast mot plast på vibrerande maskiner = håller till 99,9%. Tänker då att det måste ju kunna hålla dörrarna.
Alternativt en trälist som skruvas baktill där sedan beslagen skruvas fast i - får dock lite överhäng då, men det gör inget.

16mm - det är tunt det! Letat efter andra täcksidor men hittar inte tjockare än 16mm.

MDF skivan är då 19mm, som räcker bra. Eller vad tror du?
 
Har dock fastnat i frågan gällande vad jag ska göra dörrarna av...

MDF? Men då måste det vara en tjocklek på minst 19 mm annars får jag inte dit beslagen.
Spånskiva; dock blir den rätt tung
Täcksida: Blir alldeles för tunn.

Bifogar en bild på hur beslagen ser ut;

Överst hjulen som går i takskenan
Mitten beslaget som skruvas i dörrens överkant och skruvas fast i hjulbeslaget (17mm brett)
Nederst golvskenan som skruvas/ limmas fast i dörren (därav tänkte jag lägga två "spår" med tunna lister i golvet som denna leder dörren i. (24 mm brett) (Här ställer ju bredden till det - men, tänkt att jag limmar den med någon mm som sticker ut på varje sida om en 19 mm tjock skiva används.

Har jag tänkt rätt?

Dörrarna skall vara 75cmx210cm och minst 19 mm tjocka. Hjulbeslag för takskena, överkantsbeslag och vit golvskena för skjutdörr monterade bredvid en tumstock på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
D
Hur gick det?
 
Ser att jag missade dina inlägg @MiWass men jag hoppas du är klar sen länge nu
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur gick det?
Det gick riktigt bra!
Svåraste var nog att få till ”golvskenan” där dörrarna glider, men löste det genom att använda restskivor av clickgolvet.
Sågade flera tunna (RAKA) kanter och med dem limmade ihop dem så de bildade spår. Det var ett evigt limmande, men snyggt blev det då golvskenan smälter in i golvet.

kan ta lite bilder sen.

gjorde en liknande lösning i lilla wc:rummet, där det inte fanns plats för dörrar.

köpte Ikeas pax skena, kapade den för att få skena uppe och nere.
Hyllplan sågades till så de gick in i skenan.
Spärrar = lång skruv på vardera sida så inte skivan kan glida ut helt. Fick en öppning på totalt 85 cm som räcker bra- samt vid stängt är allt stängt
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Ser att jag missade dina inlägg @MiWass men jag hoppas du är klar sen länge nu
jodå, det har varit klart ett bra tag nu
Och det funkar riktigt bra, även om allt är hemmagjort så blev det snyggt. Lika snyggt som att jag skulle köpt svindyra färdiga skjutdörrar..

kunde kanske ha lagt några kronor mer på att köpa HABO beslag, men funkar ju finfint med julas Hamron beslag och ”rullskor”
kostnad per dörr blev ca 300:-, totalt ca 1700:-
Så jag är nöjd med 4m skjutdörrar.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
D
Kanon, tack för info!

vad byggde du dörrarna av tillslut?
 
Bild på slutresultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.