Hej!
Jag och min sambo är i valet och kvalet att köpa ett hus där det finns svartmögel på råsponten till taket. Då vi redan innan detta framkom (under besiktningen) bestämt oss för att vi vill riva ut hela ovanvåningen och isolera om samt installera luft-luft känns det som att problemet borde gå att åtgärda på följande vis:
1) Säkra nedanvåningen, plasta in vid trappa osv och använda luftrenare
2) Riv bort alla innerväggar och kasta (dra ut genom balkongen för att inte dra det genom huset)
3) Anlita firma för att kolsyreblästra samt använda fungicid på råsponten (som enligt vår besiktningsman i övrigt är i väldigt fint skick, ingen röta förekommer)
4) Isolera med heatlok soy (som ska verka som ång- och luftbarriär)
5) Rengöra ordentligt
6) Sätta upp innerväggar

Tillägg i tråden
 
Redigerat:
Vår besiktningsman, som dessutom är en vän till familjen var säkert på att vi skulle få bort/döda ALLT mögel på detta vis. Och när vi åtgärdar problemet med ventilationen var han säker på att möglet inte skulle komma tillbaka igen. Möglet i sin tur beror på avsaknaden av ventilation på ovanvåningen och utgår från kallvinden. Möglet har inte heller spritt sig någonstans till nedanvåningen eller dylikt.

Vi tänker också att dessa åtgärder vidtas innan vi flyttar in i huset. Vi älskar huset i sig och det vore olyckligt om vi skulle få backa ur köpet. Säljaren kan gå med på att sänka priset med 100.000 kr och det täcker en stor del av kostnaderna för åtgärderna. I övrigt är det ett väldigt fint hus.

Så, till min fråga. Vad tror ni om åtgärderna? Är det säkert att kolsyreblästringen räcker för att ”döda” möglet som sitter på råsponten? Nästa alternativ är att även byta ut hela taket, vilket känns onödigt att göra direkt om det inte verkligen behövs (de pengarna lägger vi initialt hellre på annat). Är det något mer vi borde tänka på?

Vi har små barn som vi sedan tänkte ha ovanvåningen till och det får inte finnas någon risk att det finns mögelrester kvar. Deras säkerhet och hälsa är A och O.

Om mindre än en vecka går vår besiktningsklausul ut så vill gärna ha svar så snart som möjligt. Stort tack!
Vänligen Sofie
 
Redigerat:
A
Blästringen gör att ytligt mögel lossar från träet.
Så all isolering som finns på kallvinden måste bort innan blästringen så att vinden kan dammsugas noga. Sedan finns ett antal olika produkter som kan sprayas eller målas på för att tränga in i träet och döda möglet. Nackdelen med kolsyreblästring kan vara att det stänger träet och gör det svårare för produkten att sugas in.


Personligen är jag emot polyuretan produkter på trä.. om fukten kommer in i träet från boendemiljön kan den inte vandra vidare uppåt då övriga sidor av träet är täckt av polyuretan. Om detta bara är ett problem i mitt huvud får jag låta vara osagt…


Det finns fler sätt att hålla koll på vindsfukten, det går att installera en avfuktare som säkerställer att luftfuktigheten inte går över 70% på vinden. Detta kan göras efter att vinden sanerats men innan man lägger tillbaka isoleringen. Man ska nämligen täta vinden så att luftväxlingen med uteluften (och huset) minimeras så att avfuktaren kan jobba med en begränsad volym att avfukta. Kostnad ca 15-20 000 i installation sedan är det elen som tillkommer.

Sedan skulle jag valt lösull istället
 
Är det mögel på vinden,hur mycket.
 
A
Gällande ventilation så är inte en luft-luft ett ventilationsaggregat utan ett värmeaggregat.

Behovet av ventilation är till för att minska mängden fuktig luft på ovanvåningen som vandrar vidare upp genom innertaket och ut på vinden.


I ett nybyggt hus vill man ha 0,35 liter/sekund i luftomväxling per m2 golvyta. Så ett hus på 100 kvadrat ska ha en luftomsättning på 35 liter/sekund. Det betyder att luften i huset ska bytas ut mot ny frisk luft utifrån.

Detta ska ventilationssystemet lösa genom:
- Mekanisk frånluft
- Mekanisk till och frånluft
- Mekanisk till och frånluft med återvinning (FTX)

Mekanisk frånluft betyder att det sitter fläktar i badrum, i ventilationsrör eller på taket som suger ut den använda luften. Tilluften kommer från små ventiler vid fönsterna i sovrum och vardagsrum.

Mekanisk från och tilluft betyder att det finns en fläkt som även blåser in luft i sovrum och vrum genom don istället för små ventiler vid fönster. Fördelen är att det går att sätta filter på inkommande luft och få bättre luft.

FTX betyder att systemet återvinner värmen i luften som är på väg ut och gör att luften in i huset är varmare. Sparar energi och det känns mindre kallt när den fräscha luften blåses in. Även här finns det filter…


Ett FTX system är att föredra då det går att skapa undertryck i huset som minskar risken att fukt kommer upp på vinden och det är fantastiskt mycket trevligare innemiljö.
 
  • Gilla
Dykrt
  • Laddar…
Tack! Vi har också funderat på ett FTX-system och rent ekonomiskt bör det gynna oss bra i längden trots relativt höga installationskostnader.

Angående att städa ur vinden så kommer vi att riva ut hela vinden och öppna till nock innan blästringen (alltså kommer enbart råsponten finnas kvar, det är där som själva möglet sitter) och efter sanering och städning sedan isolera och sätta innertak och väggar. Då blir väl en fuktmätare sedan övertalig? Förutsatt att man vidtagit åtgärder för att förbättra ventilationen då.

Vår oro var väl egentligen om det var säkert att vi får bort allt mögel om vi river ut allt och sedan blästrar sponten. Och det är beskedet från besiktningsmannen och alla företag vi kontaktat och frågat. Så nu känner vi oss trygga i det! Man har hört så många historier om folk som tagit bort mögel som kommer tillbaka igen, men då måste det bero på att de inte åtgärdar problemet med varför möglet uppstår från början.

Stort tack för ett utförligt svar!


mathiash77 skrev:
Blästringen gör att ytligt mögel lossar från träet.
Så all isolering som finns på kallvinden måste bort innan blästringen så att vinden kan dammsugas noga. Sedan finns ett antal olika produkter som kan sprayas eller målas på för att tränga in i träet och döda möglet. Nackdelen med kolsyreblästring kan vara att det stänger träet och gör det svårare för produkten att sugas in.


Personligen är jag emot polyuretan produkter på trä.. om fukten kommer in i träet från boendemiljön kan den inte vandra vidare uppåt då övriga sidor av träet är täckt av polyuretan. Om detta bara är ett problem i mitt huvud får jag låta vara osagt…


Det finns fler sätt att hålla koll på vindsfukten, det går att installera en avfuktare som säkerställer att luftfuktigheten inte går över 70% på vinden. Detta kan göras efter att vinden sanerats men innan man lägger tillbaka isoleringen. Man ska nämligen täta vinden så att luftväxlingen med uteluften (och huset) minimeras så att avfuktaren kan jobba med en begränsad volym att avfukta. Kostnad ca 15-20 000 i installation sedan är det elen som tillkommer.

Sedan skulle jag valt lösull istället
mathiash77 skrev:
Gällande ventilation så är inte en luft-luft ett ventilationsaggregat utan ett värmeaggregat.

Behovet av ventilation är till för att minska mängden fuktig luft på ovanvåningen som vandrar vidare upp genom innertaket och ut på vinden.


I ett nybyggt hus vill man ha 0,35 liter/sekund i luftomväxling per m2 golvyta. Så ett hus på 100 kvadrat ska ha en luftomsättning på 35 liter/sekund. Det betyder att luften i huset ska bytas ut mot ny frisk luft utifrån.

Detta ska ventilationssystemet lösa genom:
- Mekanisk frånluft
- Mekanisk till och frånluft
- Mekanisk till och frånluft med återvinning (FTX)

Mekanisk frånluft betyder att det sitter fläktar i badrum, i ventilationsrör eller på taket som suger ut den använda luften. Tilluften kommer från små ventiler vid fönsterna i sovrum och vardagsrum.

Mekanisk från och tilluft betyder att det finns en fläkt som även blåser in luft i sovrum och vrum genom don istället för små ventiler vid fönster. Fördelen är att det går att sätta filter på inkommande luft och få bättre luft.

FTX betyder att systemet återvinner värmen i luften som är på väg ut och gör att luften in i huset är varmare. Sparar energi och det känns mindre kallt när den fräscha luften blåses in. Även här finns det filter…


Ett FTX system är att föredra då det går att skapa undertryck i huset som minskar risken att fukt kommer upp på vinden och det är fantastiskt mycket trevligare innemiljö.
mathiash77 skrev:
Blästringen gör att ytligt mögel lossar från träet.
Så all isolering som finns på kallvinden måste bort innan blästringen så att vinden kan dammsugas noga. Sedan finns ett antal olika produkter som kan sprayas eller målas på för att tränga in i träet och döda möglet. Nackdelen med kolsyreblästring kan vara att det stänger träet och gör det svårare för produkten att sugas in.


Personligen är jag emot polyuretan produkter på trä.. om fukten kommer in i träet från boendemiljön kan den inte vandra vidare uppåt då övriga sidor av träet är täckt av polyuretan. Om detta bara är ett problem i mitt huvud får jag låta vara osagt…


Det finns fler sätt att hålla koll på vindsfukten, det går att installera en avfuktare som säkerställer att luftfuktigheten inte går över 70% på vinden. Detta kan göras efter att vinden sanerats men innan man lägger tillbaka isoleringen. Man ska nämligen täta vinden så att luftväxlingen med uteluften (och huset) minimeras så att avfuktaren kan jobba med en begränsad volym att avfukta. Kostnad ca 15-20 000 i installation sedan är det elen som tillkommer.

Sedan skulle jag valt lösull istället
 
H hushem skrev:
Är det mögel på vinden,hur mycket.
Möglet sitter på råsponten och det finns en del men det är absolut inte helt svart. Det finns förmodligen mer på norrsidan där det finns kattvindar, där undersökte inte besiktningsmannen.
 
Som sagt, hur ser det ut? Att det finns svartmögel betyder inte att det är livsfarligt eller ovillkorligen måste bort. Är det konstant fuktigt eller kan man kanske anta att möglet växt och torkat en speciellt fuktig period?
Många företag som pysslar med sånt här skrämmer nog upp folk helt i onödan. Det är ändå skillnad på ett livskraftigt angrepp och nåt som hänt för tio år sen.
 
S Stefan1972 skrev:
Som sagt, hur ser det ut? Att det finns svartmögel betyder inte att det är livsfarligt eller ovillkorligen måste bort. Är det konstant fuktigt eller kan man kanske anta att möglet växt och torkat en speciellt fuktig period?
Många företag som pysslar med sånt här skrämmer nog upp folk helt i onödan. Det är ändå skillnad på ett livskraftigt angrepp och nåt som hänt för tio år sen.
Svartmöglet beror på bristfällig ventilation. Den har inte förbättrats sen huset byggdes, -72. Vi tänkte ändå riva ut på ovanvåningen för att förbättra isoleringen (och minska uppvärmningskostnaderna av huset) men nu tar vi bort kattvindarna och kallvinden med. Jag har förstått att många inte tycker att det är särskilt farligt med ”lite svartmögel” men med tanke på alla gifter som det släpper ut är det inte något vi vill ha i vårt hem, eller framförallt, i närheten av våra barn.

För vår del är det självklart att ta bort/döda allt mögel och åtgärda problemen som gör att möglet uppstått från första början.
 
R Rompompom skrev:
Svartmöglet beror på bristfällig ventilation. Den har inte förbättrats sen huset byggdes, -72. Vi tänkte ändå riva ut på ovanvåningen för att förbättra isoleringen (och minska uppvärmningskostnaderna av huset) men nu tar vi bort kattvindarna och kallvinden med. Jag har förstått att många inte tycker att det är särskilt farligt med ”lite svartmögel” men med tanke på alla gifter som det släpper ut är det inte något vi vill ha i vårt hem, eller framförallt, i närheten av våra barn.

För vår del är det självklart att ta bort/döda allt mögel och åtgärda problemen som gör att möglet uppstått från första början.
jo men du missförstår mig nog.........Är moglet livskraftig pga så stora problem borde det vara så lurvigt däruppe att man troligen inte ens kommer in på vinden. Att det är svart betyder ingenting på det viset. Svart kan virket ha blivit under byggtiden också. Kanske var det väldigt fuktigt 1983 och det växte lite och dog sedan ut och det svarta blir kvar. Det påverkar ingenting eftersom det är dött och det är inte mer "mögel" iallafall än vad som finns omkring oss i luften 24/7. Dessa sporer väntar bara på rätt förutsättningar för att gro precis vart som helst.
Så min poäng är att bara för att det kanske är lite svart under nå bräder så betyder inte det att man måste utrota och sanera. Allt beror ju på hur det ser ut och vilken omfattning det är och om det är livskraftigt så man kan säga att det växer nu.
Problemet är ju att många saneringsföretag utnyttjar okunskapen och säger att det måste bort, tänk på barnen.
 
S Stefan1972 skrev:
jo men du missförstår mig nog.........Är moglet livskraftig pga så stora problem borde det vara så lurvigt däruppe att man troligen inte ens kommer in på vinden. Att det är svart betyder ingenting på det viset. Svart kan virket ha blivit under byggtiden också. Kanske var det väldigt fuktigt 1983 och det växte lite och dog sedan ut och det svarta blir kvar. Det påverkar ingenting eftersom det är dött och det är inte mer "mögel" iallafall än vad som finns omkring oss i luften 24/7. Dessa sporer väntar bara på rätt förutsättningar för att gro precis vart som helst.
Så min poäng är att bara för att det kanske är lite svart under nå bräder så betyder inte det att man måste utrota och sanera. Allt beror ju på hur det ser ut och vilken omfattning det är och om det är livskraftigt så man kan säga att det växer nu.
Problemet är ju att många saneringsföretag utnyttjar okunskapen och säger att det måste bort, tänk på barnen.
Jaha, då missförstod jag dig. Så pass mycket var det inte att det var lurvigt som du säger, men säljaren har öppnat fönstret på kallvinden för att ”lufta” och på så sätt dragit in kalluft som sedan kondenserat. Om möglet nu är dött eller inte vågar jag inte svära på, men eftersom vi ska riva ut och bygga om hela ovanvåningen känns det dumt att inte göra det med. Vi lägger hellre de extra pengarna på att känna oss trygga och veta att där inte finns något bakom de väggar som vi sätter upp. Det kanske inte är något att oroa sig för, men det finns så många skräckexempel som gör att jag blir lite extra nojig. Och vi vet för lite om det (därav tråden) för att våga utesluta något. Tack för förklaringen!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.