Hej på er!

Kommande vecka ska jag gjuta plattan till det blivande attefallshuset. Kul, förstås! Dock stötte jag på ett litet problem som orsakats av min egen klantighet - WC-röret kom upp 165 mm från yttervägg till rörets c/c. Tänkte då lösa detta men en 40 mm excentrisk WC-anslutning. Frågan jag ställer nu är:

Ska den excentriska anslutningen gjutas in eller ska den sättas dit när plattan är gjuten?

Tänkte först att det kanske blir problem att sätta dit WC-stolen om hela excenter-anslutningen kommer över färdigt golv. Är relativt novis när det kommer till VVS och vore extremt tacksam för svar!

Mvh
Billy
 
T
Fixa röret innan gjutning istället?
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Fixa röret innan gjutning istället?
Är inte jättesugen på att klippa upp armering och såga bort friggen för 4 cm om det går att lösa på annat sätt. Gjuter jag in excenterkopplingen så kommer den i bra höjd. Undrar bara om det är "godkänt".

Mvh
Billy
 
T
B Billybtg skrev:
Är inte jättesugen på att klippa upp armering och såga bort friggen för 4 cm om det går att lösa på annat sätt. Gjuter jag in excenterkopplingen så kommer den i bra höjd. Undrar bara om det är "godkänt".

Mvh
Billy
Visst är det godkänt annars hade dom ju inte sålts men räkna med att ringa en spolfirma då och då i framtiden för det excentern stryper utloppet ganska rejält.
 
T tank77 skrev:
Visst är det godkänt annars hade dom ju inte sålts men räkna med att ringa en spolfirma då och då i framtiden för det excentern stryper utloppet ganska rejält.
Excenter till toa stryper inget man behöver oroa sig för. Har haft i 20 år utan att spola.
Men håller med om att man borde spola kök, toa mm vart 10 år i villa.

Spola = spola med högtryck
 
Excentriska anslutningar riskerar alltid ställa till framtida problem och 40mm skulle jag aldrig vilja ha.

Har du möjligheten att lägga lite tid på att ändra innan gjutning så hade jag gjort det alla dagar i veckan.

Min rörläggare sträcker sig helst som max till denna som ger 12mm och denna är smidig.
Då fuktskyddar man mot det uppstickande avloppsröret och när plattsättningen är klar så sågar man av det ovan klinkern och så trycker man bara ner denna i avloppet... klart. :)

https://www.dahl.se/store/dahl/sani...utningar-faluplast-vvs-190378-46?itemId=22526

WC-anslutning lämplig för 12mm avstånd, rekommenderad av rörläggare för sin smidighet och fuktskyddsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Excenter till toa stryper inget man behöver oroa sig för. Har haft i 20 år utan att spola.
Men håller med om att man borde spola kök, toa mm vart 10 år i villa.

Spola = spola med högtryck
Beror ju verkligen på hur mycket excenter också... 40mm är myyycket och kan verkligen ställa till problem speciellt om man har barn som kanske använder lite väl mycket papper t.ex.

Har man möjlighet att ändra och slippa excenter så är det bara lathet att låta bli och det kommer man med största sannolikhet få ångra. ;)
Det är skillnad om man vid renovering inte har något vettigt alternativ.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Beror ju verkligen på hur mycket excenter också... 40mm är myyycket och kan verkligen ställa till problem speciellt om man har barn som kanske använder lite väl mycket papper t.ex.

Har man möjlighet att ändra och slippa excenter så är det bara lathet att låta bli och det kommer man med största sannolikhet få ångra. ;)
Det är skillnad om man vid renovering inte har något vettigt alternativ.
Jag har haft Gelias excenter i 18 år innan jag bytte toaletter och satte dit nya excenter.
Alla hus här har samma, typ 47 st 2-plans A-Hus och inte ett problem någonstans.
Har någon problem så beror det inte på excentern. Nästan alla problem med avlopp är lutningen på rören ut till brunnarna, rötter som växer in i rören eller någon som spolar ner typ sump och frityrolja i vasken.
Kollade med en släkting som jobbar med VVS och han är av samma åsikt.
Det är inte trängre i en excenter än kröken i en toastol. Passerar det toan så passerar det excentern.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag har haft Gelias excenter i 18 år innan jag bytte toaletter och satte dit nya excenter.
Alla hus här har samma, typ 47 st 2-plans A-Hus och inte ett problem någonstans.
Har någon problem så beror det inte på excentern. Nästan alla problem med avlopp är lutningen på rören ut till brunnarna, rötter som växer in i rören eller någon som spolar ner typ sump och frityrolja i vasken.
Kollade med en släkting som jobbar med VVS och han är av samma åsikt.
Det är inte trängre i en excenter än kröken i en toastol. Passerar det toan så passerar det excentern.
Ja men det är ju bra för er i så fall. (y)

Jag relaterar bara vad två olika rörläggare jag jobbar med är av för åsikt och jag vidhåller att om det är så pass enkelt som i detta fallet, att ändra innan gjutning, då hade jag gjort det alla dagar i veckan oavsett. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.