Brukar få en låda julgodis av en kund där det ingår Dumle lakrits, eftersom detta är en styggelse så agnar jag fällorna med det.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H
B Bruk skrev:
Brukar få en låda julgodis av en kund där det ingår Dumle lakrits, eftersom detta är en styggelse så agnar jag fällorna med det.
Haha... Vi agnade en fälla med lakritskola från Gysinge på jobbet en julhelg. När vi kom tillbaka från ledigheten var kolan borta från fällan och det låg en död mus mitt på golvet i fikarummet. :p:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Bruk och 2 till
  • Laddar…
N Neta58 skrev:
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad deras favoritföda är. Är så trött på gangstern som rumsterar innanför sovrumsväggen och håller mig vaken på nätterna. Tänker dock inte att ta död på den, utan får väl inhandla en fälla där jag kan åka iväg med den en bit och släppa ut den när/om den går i. Tacksam för svar
Snickers! Har fångat massor av möss med snickers, så många så jag nästan undrar om jag inte rent av lockar dit möss som annars inte varit där!
 
N Neta58 skrev:
Tänker dock inte att ta död på den, utan får väl inhandla en fälla där jag kan åka iväg med den en bit och släppa ut den när/om den går i.
Det är olagligt att fånga och flytta. Om du fångar i fälla får du döda dem.

/M
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Ahlgrens Bilar har funkat bra här. Segt och sitter kvar bra på fällan.
 
M Marcus-AA skrev:
Det är olagligt att fånga och flytta. Om du fångar i fälla får du döda dem.

/M
Vadå olagligt?
 
  • Haha
OppfinnarJocke och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vadå olagligt?
Vadå vadå, det är det helt enkelt.

”I enlighet med jaktförordningen 41 § och 12 a§ gäller följande: 41 § Vilt får inte sättas ut i frihet om inte annat följer av 12 a §. Naturvårdsverket får meddela föreskrifter eller i det enskilda fallet besluta om undantag från första stycket. 12 a § Vilt som har fångats i fångstredskap skall vid vittjningstillfället omedelbart avlivas eller återges friheten.

Det är således Naturvårdsverket som kan besluta om undantag från kravet i 12 a § om avlivning eller frisläppande direkt enligt 15 § jaktförordningen. Det är också Naturvårdsverket som beslutar om frisläppande av vilt enligt 41 § jaktförordningen. Det är däremot Jordbruksverket som hanterar frågan om transport av djur.”
 
  • Gilla
minimunk
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Vadå vadå, det är det helt enkelt.

”I enlighet med jaktförordningen 41 § och 12 a§ gäller följande: 41 § Vilt får inte sättas ut i frihet om inte annat följer av 12 a §. Naturvårdsverket får meddela föreskrifter eller i det enskilda fallet besluta om undantag från första stycket. 12 a § Vilt som har fångats i fångstredskap skall vid vittjningstillfället omedelbart avlivas eller återges friheten.

Det är således Naturvårdsverket som kan besluta om undantag från kravet i 12 a § om avlivning eller frisläppande direkt enligt 15 § jaktförordningen. Det är också Naturvårdsverket som beslutar om frisläppande av vilt enligt 41 § jaktförordningen. Det är däremot Jordbruksverket som hanterar frågan om transport av djur.”
1. Räknas skadedjur som vilt?
2. Var står det att man inte får transportera djuren en enda meter innan de släpps fria?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
1. Räknas skadedjur som vilt?
2. Var står det att man inte får transportera djuren en enda meter innan de släpps fria?
ja.

” omedelbart”

vad skulle för övrigt vara poängen att flytta dem nån meter?
 
Hur kan ni lägga prima godis i musfällorna? Lakrits ska njutas med ett glas rött.:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vadå olagligt?
Man behöver inte fråga om saker man inte vill veta
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
ja.

” omedelbart”

vad skulle för övrigt vara poängen att flytta dem nån meter?
Vad är poängen med att fånga dem?
 
K karlmb skrev:
Vad är poängen med att fånga dem?
Att bli av med dem naturligtvis.
 
N Neta58 skrev:
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad deras favoritföda är. Är så trött på gangstern som rumsterar innanför sovrumsväggen och håller mig vaken på nätterna. Tänker dock inte att ta död på den, utan får väl inhandla en fälla där jag kan åka iväg med den en bit och släppa ut den när/om den går i. Tacksam för svar

Vad är du för en blödig typ, köra bort möss och släppa ut.
Har du tänkt på hur stressad och traumatiserad den stackars musen blir, instängd i en bur och sedan kommer du, stor, väldig och något musen fruktar. Sedan blir musen utsläppt på främmande mark, utan bo och mat.
Och du låter kattorna helt enligt sin naturliga instinkt plåga livet ur möss.
Tänk även på utsläppen om du fraktar musen med bil, Greta ser dig.
Djurplågare!
Skaffa slagfällor som sekundsnabbt kortar plågan för mössen.

Se vidare i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/moessen-flyttar-in.220212/page-58#post-4462233
Det skulle bli många resor då det verkar som mössen bara gjort nya möss under sommaren.

Protte, the killer
 
Så här ska det se ut, ingen av dessa kan göra nya möss.

Fem fångade möss i olika typer av fällor på ett golv, illustrerar effektiv skadedjursbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Protte, the killer
 
  • Gilla
Bruk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.