Hej!
Har någon erfarenhet av att bygga egna skjutdörrar avsett som innerdörr? Till vårt nybygge vill vi ha två stycken infällda med avvikande mått:
  • 150 cm x 210 cm. Mellan barnrum, tänkt som en gemensam lekyta.
  • 120 cm x 300 cm. Vi har 3,6 m i takhöjd så en för låg dörr förstör siktlinjen. Vet inte om den här storleken är öht rimlig men tar gärna input.
Planen är att bygga en egen dörr av skivor och använda en sats liknande denna.
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Hej!
Har någon erfarenhet av att bygga egna skjutdörrar avsett som innerdörr? Till vårt nybygge vill vi ha två stycken infällda med avvikande mått:
  • 150 cm x 210 cm. Mellan barnrum, tänkt som en gemensam lekyta.
  • 120 cm x 300 cm. Vi har 3,6 m i takhöjd så en för låg dörr förstör siktlinjen. Vet inte om den här storleken är öht rimlig men tar gärna input.
Planen är att bygga en egen dörr av skivor och använda en sats liknande denna.
Jag byggde en egen innerdörr till Attefallshuset. Den är ca 90*200 cm och sitter som "pocketdörr" dvs helt infälld i väggen.
Tog en mdf 12 mm och limmade Moelven rough panel på båda sidor. Helt sjukt tungt.
Skulle jag gjort om det hade jag använt 4 mm plywood och gjort en ram som jag fyllt med frigolit. Åsså limmat allt så att det blir en stabil konstruktion. Sen bredspackling och målning.
 
Det man skall tänka på är att trä gärna slår sig. Ramen som skivorna sitter på bör vara gjord av stavlimmat trä. Jag byggde en ytterdörr för några år sedan. Jag sågade till lister som jag limmade ihop till reglar. Dessa skruvades och limmades ihop till en ram som fylldes med frigolit. Därefter tunn träpanel på utsidan och 4 mm plywood på insidan. Dessa limmades mot hela frigolitytan och hela dörren lades i en vakuumsäck för att få tryck på limningen. Den hade ett fönster i sig också. I efterhand kunde jag konstatera att det blev en inte försumbar kostnad för material, glaskassett och färg. Vidare ganska mycket jobb för ett resultat som inte blev lika formstabilt som en köpt dörr.

Så svaret är att visst går det att bygga en egen dörr. Skall det dessutom vara en innerdörr sjunker kraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.