Vi står inför att bygga sluttningsvilla. Vi vill ha ett hus i funkisstil på ca 180 kvm + garage (inbyggt eller vidbyggt).
Vi har haft kontakt med Götenehus och Trivselhus. De har fina hus i det övre prissegmentet. Vilka övriga husfabrikanter borde vi prata med för att hitta prisvärda alternativ?
Det kanske skall vara ett stenhus?
 
LB-hus har några fina funkis-sluttningshus. Är dock osäker på om de är prisvärda eller inte...
 
Hej Magjac,

Det är inte allt för många som levererar sluttningshus, många levererar ett enplanshus som ställs på något uppmurat fundament, om jag tillåts att raljera något. Finns det möjlighet att slippa motfylla, genom att exempelvis bygga en trätrall mellan marken och huset på den marknivå som anges i bygglovet, så kan ni ju titta på tvåvåningshus istället. Husleverantören levererar då hela huset över bottenplattan istället för ett enplanshus på en murad bottenvånging. Genast blir ni mer intressanta som presumtiva kunder.

Jag skulle tro att det är klokt att utreda ett arkitektritat alternativ paralellt med de vanliga husleverantörerna, det måste inte bli speciellt mycket dyrare. Du nämner funkisstil, så fort du har ett önskemål som inte finns i katalogen så uppstår kostnader man trodde inte fanns. Vi hamnade i den situationen efter ett långt letande och funderande. Vi kontaktade slutligen en arkitekt som kom med ett husförslag som både motsvarade våra behov och som passade på tomten. Arkitekten tog dessutom diskussionen med stadsbyggnadskontoret så att tvåvåningshuset slutligen blev ett sluttningshus sett ur deras perspektiv.

Var har ni tomten ?

Lycka till
/MF
 
Kolla med Vallsjöhus beroende på vart du bor! Vi byggde en soutterrängare med dem och fick precis som vi ville ha det.

Kolla vår hemsida om du är intresserad av hela bygget!
 
Passar på att höra om någon av er här på forumet har sett till något som liknar huset på skissen (en grovt tillyxad principskiss) nedan hos någon hustillverkare. Hittar bara sluttningshus som lutar åt "fel" håll... Även om ni sett exempel med samma form men med andra mått så vore det bra som inspiration.
 
  • Principskiss.jpg
Vill du ha ett smalt hus i tomtens lutning eller vad menar du??
 
Precis. Framgick inte det av min oerhört detaljrika paintskiss? ;)
 
Varken eller. Gatan går längs med långsidan på huset, och på andra långsidan finns tomten. Gavlarna är upp och ner mot grannarna. Skulle gärna ha entré från övre gaveln, men de allra flesta smala hus verkar ha ingången mitt på.

Stilen på huset spelar inte så stor roll (just nu) utan jag är mer intresserad av att få idéer om bra planlösning. Förhoppningsvis kan man sedan "paketera" den på ett snyggt sätt. Men visst, funkis och modernt ligger närmare till hands än det klassiska...
 
Rita ett eget som du skulle vilja ha det och skicka det till ett par olika husleverantörer så får du se vad det skulle kunna kosta! Kan rekommendera Vallsjöhus som vi använde. Bästa priset och en pålitlig och engagerad säljare!
 
Hej,

Myresjöhus har flera sluttningshus av den typ som du efterfrågar.

Lycka till!
Mvh Anna
 
vi har precis ritat vår egna hus som vi spränger in bakdelen i berget och motfyller. vi var ute efter just ett hus med specifika önskemål då vi inte ville ha ett klassikskt sluttningshus med kök på övervåningen (som många har). vi fick napp hos värsårsvillan som kunde bygga efter våra önskemål. nordiska kvalitethus gör likaså som vi även var i kontakt med. kanske kan vara värt att kolla upp om ni vill rita själva.

besök gärna min sida dreamhouse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.