nizzehult
Håller med om det senare. Och det gör nog försäkringsbolagen med.
Gällande din idé så tror jag ventilationen blir för bra om det finns en glipa där. Och då kyler man ut bastun. Det ska bara komma in luft strax under aggregatet, inte på andra ställen.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Håller med om det senare. Och det gör nog försäkringsbolagen med.
Gällande din idé så tror jag ventilationen blir för bra om det finns en glipa där. Och då kyler man ut bastun. Det ska bara komma in luft strax under aggregatet, inte på andra ställen.
Och där har du fel. Du kan aldrig få fr mycket luft i en bastu. Jag har byggt bastu utomhus med endast trallgolv och inte haft problem med det.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Håller med om det senare. Och det gör nog försäkringsbolagen med.
Gällande din idé så tror jag ventilationen blir för bra om det finns en glipa där. Och då kyler man ut bastun. Det ska bara komma in luft strax under aggregatet, inte på andra ställen.
Hur kan du kyla ner en bastu om luften kommer från ett uppvärmt rum bredvid? Det är heller inte viktigt att ta in luften precis intill aggregatet om det inte är vedeldat!
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jaså, men försök spela ut det kortet mot försäkringsbolaget då om du råkar ut för en vattenskada!
- Varför saknar våtrummet tätskikt runt bastun?
- Äh, det är väl onödigt för det torkar ändå så fort.
Notera att detta är ett våtrum och i ett sådant skall - inte bör - det sitta tätskikt på samtliga väggar och på golvet.
Alternativet för mig hade varit att sätta tätskikt på reglarna och sen bygga bastun på dessa, skillnaden är bara att tätskiktet i detta fall utgörs av plasten.
Blev lite paff när jag insåg att det är du som är TS.
Eftersom din plan är att kunna ta bort bastun är det ju ska du göra så att du bygger badrummet först med tätskikt överallt. Sedan sätter du in en bastu inne i det utrymmet. Jag förutsätter att du inte ska ha tvättställ och toalett i samma utrymme utan har ett badrum/WC till?

Eller missförstår jag, så att det är själva bastun som är ytan du uppgivit och det är badrum också? Oavsett det måste du ju ha tätskikt i hela rummet först, eftersom du vill ha samma golv hela vägen. Annars får du inte godkänt tätskikt i badrummet, med tanke på att väggen mot bastun enligt din plan inte ska ha tätskikt.
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
nizzehult
Anna_H Anna_H skrev:
Blev lite paff när jag insåg att det är du som är TS.
Eftersom din plan är att kunna ta bort bastun är det ju ska du göra så att du bygger badrummet först med tätskikt överallt. Sedan sätter du in en bastu inne i det utrymmet. Jag förutsätter att du inte ska ha tvättställ och toalett i samma utrymme utan har ett badrum/WC till?

Eller missförstår jag, så att det är själva bastun som är ytan du uppgivit och det är badrum också? Oavsett det måste du ju ha tätskikt i hela rummet först, eftersom du vill ha samma golv hela vägen. Annars får du inte godkänt tätskikt i badrummet, med tanke på att väggen mot bastun enligt din plan inte ska ha tätskikt.
Jo, jag ska också ha en WC och tvättställ där men jag har även ett annat badrum två dörrar bort.

Visst, jag förstår att om jag i framtiden måste plocka bort bastun helt så måste dom väggar som nu kommer att bli bastuns sidoväggar och baksida (som består av befintliga väggar i huset) då också att behöva få ett tätskikt liknande som den delen som idag inte ska bli bastu ska få, typ Kiilto.

Hade jag haft en halvmeter till att spela på så kunde jag ha byggt hela badrummet med konventionellt tätskikt och kakel på alla väggar på en gång och sen byggt en fristående bastu inne i den. Men nu har jag inte det utan bastun blir så att säga halvintegrerad i badrummet. Golvet kommer jag att lägga först och där kommer Kiiltos tätskikt att ligga på hela den ytan, uppvikt mot väggarna.
Folie på väggarna i bastun utgör tätskiket. Så var det även i mitt förra hus och det ska vara godkänt.

Det var heller inte ventilationen jag ställde frågor om i den här tråden så jag undrar varför jag får mer eller mindre kvalificerade inlägg från andra om vad som gäller den? :seenoevil: Den biten har jag ganska klar.
 
Lite märkligt att beakta försäkringsbolag och deras krav samtidigt som du förklarar att bygga totalt regelvidrigt. Dömmer inte då jag själv byggt helt regelvidrigt badrum, men drömmer inte heller om någon ersättning när fukten en vacker dag ätit sig in i väggen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nizzehult
H Harpgear skrev:
Lite märkligt att beakta försäkringsbolag och deras krav samtidigt som du förklarar att bygga totalt regelvidrigt. Dömmer inte då jag själv byggt helt regelvidrigt badrum, men drömmer inte heller om någon ersättning när fukten en vacker dag ätit sig in i väggen.
Kan du utveckla detta med regelvidrigt?
Jag tänker som så att man kan se det som två separata "rum" som delar golv och man har olika lösningar på tätskiktet. Har byggt så tidigare och det ansågs OK och föranledde heller inga anmärkningar när huset besiktades i fjol innan försäljning.

Så här står det i GVK 2021:

I våtzon 1 ska tätskikt utgöras av plastmatta, tätskiktsfolie eller skivor med
tätskikt.
Bad- och duschutrymmen ska förses med ett tätskikt på golv och väggar.
Toalettrum, tvättstuga och utrymmen för varmvattenberedare ska ha ett tätskikt på golvet med uppvik på väggen.


Jag jämställer detta rum med ett toalettrum, inget bad- eller duschutrymme då det enda strömmande vatten som finns är det som går till handfatet och till WC:n.
Våtzon 1 är golvet, inget annat och där kommer konventionellt tätskikt att läggas med uppvik.

Bastun är alltså ett annat utrymme anser jag som egentligen är avskilt från övriga delen och jag tar gärna emot synpunkter på detta.
 
Du kan inte bygga ett golv till två rum och blanda tätskikt, om du gör två rum även golv, med obrutna tätskikt enligt vedertagna normer så är du hemma. Själv skulle jag göra som du själv pratar om, men med hela rummet som våtrum och balka av med en skärmvägg löst stående på golv.
 
Ja, finns bara toa så kanske det finns möjlighet, har inte någon kunskap i regler kring själva bastuutrymmet.
 
Bastu utan dusch alltså?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
nizzehult
Anna_H Anna_H skrev:
Bastu utan dusch alltså?
Ja tyvärr. En dusch ryms helt enkelt inte men finns två dörrar bort så det blir den kompromiss man får leva med.
 
nizzehult
GoForIt GoForIt skrev:
Jag står inför ett något liknande projekt, med en minimal bastu i en kombinerad tvättstuga/bad/dusch i källarplan.
För de fristående väggarna har jag tänkt lägga en lös träregel försedd med två kraftiga gummilister under, mot befintligt klinkergolv. På både in- och utsida kommer det finnas en golvsockel av klinker.
OK, ja det skulle nog kunna funka men hur hög hade du tänkt göra den i så fall? Den känns som den bör vara minst någon cm och då kanske en kompositregel fyller samma funktion? Ett annat problem kan vara att gummit vill missfärga klinkern och det kan vara lögn att få bort om den ska väck någon gång i framtiden.

Efter att ha kollat priser och börjat sätta mig in i olika glasinfästningar så har jag kommit fram till att detta torde vara den billigaste lösningen men den bli kanske inte lika smal eller elegant som en måttbeställd 8mm glasvägg:
En ram av regelvirke 45x45 byggs på båda sidor där dörren ska sitta. Den del som vilar mot golvet är av komposit.
Ramen spikas mot vägg och tak och limmas med silikon mot golv.
En vanlig bastudörr i glas med karm (ev med alukarm) sätts mellan ramarna.
En smal list ca 15mm som fungerar som fals spikas fast på inre delen av hela ramen, alt så fräser man upp detta redan innan reglerna görs.
Två måttbeställda 8mm härdade glas sätts mot denna list och en kvartlist på 20 mm som löper runt fönstren på framsidan skruvas fast och fungerar som lås och håller dem på plats. Det behöver inte vara slipade kanter på glaset utan det räcker med avdragna (35% billigare). Ev måste man ha en gummilist på den inre sidan för att leda bort vattnet när ångan träffar glaset.

Hela denna lösning kostar någonstans mellan 4-5000,-.
Svårigheten är dock att få tag på en dörr där karmen bara är 45mm djup, har bara hittat 70mm hittills...
 
Redigerat:
nizzehult nizzehult skrev:
OK, ja det skulle nog kunna funka men hur hög hade du tänkt göra den i så fall? Den känns som den bör vara minst någon cm och då kanske en kompositregel fyller samma funktion? Ett annat problem kan vara att gummit vill missfärga klinkern och det kan vara lögn att få bort om den ska väck någon gång i framtiden.

Efter att ha kollat priser och börjat sätta mig in i olika glasinfästningar så har jag kommit fram till att detta torde vara den billigaste lösningen men den bli kanske inte lika smal eller elegant som en måttbeställd 8mm glasvägg:
En ram av regelvirke 45x45 byggs på båda sidor där dörren ska sitta. Den del som vilar mot golvet är av komposit.
Ramen spikas mot vägg och tak och limmas med silikon mot golv.
En vanlig bastudörr i glas med karm (ev med alukarm) sätts mellan ramarna.
En smal list ca 15mm som fungerar som fals spikas fast på inre delen av hela ramen, alt så fräser man upp detta redan innan reglerna görs.
Två måttbeställda 8mm härdade glas sätts mot denna list och en kvartlist på 20 mm som löper runt fönstren på framsidan skruvas fast och fungerar som lås och håller dem på plats. Det behöver inte vara slipade kanter på glaset utan det räcker med avdragna (35% billigare). Ev måste man ha en gummilist på den inre sidan för att leda bort vattnet när ångan träffar glaset.

Hela denna lösning kostar någonstans mellan 4-5000,-.
Svårigheten är dock att få tag på en dörr där karmen bara är 45mm djup, har bara hittat 70mm hittills...
Alltid svårt att helt se hur någon annan tänker..
Jag ska regla upp en helt vanlig vägg med 70mm reglar. Panel på båda sidor. Enda skillnaden är att jag inte tänker fästa golvregeln i golvet utan spänna fast den mellan golv och tak, och få hjälp med fixeringen av gummilisterna (två kraftigare i E-profil t.ex.). Känner inget problem i att använda en vanlig träregel.

Sedan har jag klinker (10x10) över som jag tänkt sätta som en golvsockel på båda sidor och hårdfoga i vinkeln. Fästa den med silikon som du beskriver fungerar också (dock blir silikon mer lätt missfärgad än hårdfog..). Väggen lär ju inte flytta på sig.

Jag har redan skaffat dörr med 93mm karm, så där blir ett foder runt.
Jag har inte problemet med tätskikt, då aktuell källare har oisolerad betongplatta, och alltså bara har tätskikt i duschdel och runt golvbrunn.
 
nizzehult
Tydligen så är dörrar till en ångbastu både tätare och har mindre karmdjup. Denna hade bra pris och har 50mm karm helt i alu:
https://spaprof.com/sv/category/sauna-dorrar-duschhorn/bastudorrar/matrix-angbastu-dorr

Jag har inte plats att regla mer än 45x45, var det möjligt skulle jag gå ner ännu mer. Funderar även om jag i stället ska fästa dörren i två fyrkantsbalkar av alu i samma tjocklek, en dörr väger en hel del och 45x45 i trä känns klenare än samma dimension i alu.

Jag har också klinker över om jag skulle vilja bygga en kant men det känns lite onödigt.
 
Bra pris på den dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.