Jag håller på att klura på lösning för trådat larm till ett nybygge (på landet) med ambitionen att få all kanalisering rätt från början. I en offert jag har fått från en larmfirma (gällande SPC - dock inte säkert att vi väljer det) så ingår två sirener, en utomhus och en i hallen på bottenvåningen.

Huset har två våningar med alla sovrum på övervåningen och jag funderar nu på om det räcker med en siren på bottenvåningen. Jag tänker framförallt på brandlarm. Jag förbereder för att sätta rökdetektorer i alla sovrum, men dessa har ju (vanligen) inga inbyggda sirener.

Hur många sirener är lämpligt i en tvåplansvilla på knappt 230 kvadrat, och hur bör man lämpligen placera dem?
 
Kabelanslutna sirener är billiga, så varför inte två stycken inomhus.
Exakt placering är nog inte så viktigt, jag hade funderat på det estetiska och valt platser där de inte syns.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kabelanslutna sirener är billiga, så varför inte två stycken inomhus.
Exakt placering är nog inte så viktigt, jag hade funderat på det estetiska och valt platser där de inte syns.
Ja, det är mer en avvägning mellan funktion och estetik. Jag har tänkt att de ska monteras i taket, precis som rökdetektorer och accesspunkter (tror att de blir minst iögonfallande då - vita enheter i vitt tak). Jag förmodar dock att de helst ska sitta i ett öppet utrymme och då är det svårt att sätta dem så att de inte syns.

Jag har dålig uppfattning om hur starka såna här sirener brukar vara och om det går att ha olika styra beroende på om man är hemma eller inte. Vid inbrott vill man ju att ljudnivån ska vara "outhärdlig" men vid brandlarm så ska det ju vara lagom för att väcka alla som sover ...
 
En sirén i hallen utanför sovrummen och en på nedervåningen blir bra. Det spelar inte så stor roll vart du placerar dessa då frekvensen på ljudet är så att det blir obehagligt ändå.
Det "brukar" vara fast tjut vid inbrottslarm och pulserande vid brandlarm.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
RilleRock
De lär sätta Sp203 så kolla upp om du verkligen vill ha de mitt i taket.
Ljudnivån blir inte outhärdlig med standard sirener dock kommer ni vakna.
1 utanför sovrummen och ev 1 på bv.
Skall ni ha siren ute så programmera den som bekräftat larm om ni har grannar.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
De lär sätta Sp203 så kolla upp om du verkligen vill ha de mitt i taket.
I offerten vi har fått så är sirenen inomhus en SP 1000 från Alarmtech. Givetvis skulle vi helst gömma dem (i nån garderob eller liknande), men det påverkar väl funktionen på ett negativt sätt ...
 
RilleRock
M mlindsten skrev:
I offerten vi har fått så är sirenen inomhus en SP 1000 från Alarmtech. Givetvis skulle vi helst gömma dem (i nån garderob eller liknande), men det påverkar väl funktionen på ett negativt sätt ...
SP1000 är ett ok val att sätta i taket då den är rund eller i någon annan hörna där den inte är så iögonfallande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.