Hej,
Är denna golvläggning bra, eller ska jag be dem komma tillbaka och rätta till?
Det är under köksstommarna som ska sättas på plats i helgen. Jag hade en bild av att golvet skulle gå ända till väggen och att det skulle läggas tätt utan glipor. Tänkte att man gör det för att vatten inte ska rinna ner under golvet + för att stommarna ska stå stadigt.
 
  • Nyinstallerat laminatgolv med glipa mellan sista plankan och vägg under pågående köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
där ska vara minst 8mm spricka mellan golv och vägg eftersom det är ett flytande golv
 
T tergo skrev:
där ska vara minst 8mm spricka mellan golv och vägg eftersom det är ett flytande golv
ok, det låter rimligt med 8 mm. Här är nog 3-4 cm + springor mellan några plankor. Jag undrar så hur blir det att ställa tunga kökstommar här på detta? Kommer jag att kunna dra ut t ex diskmaskinen smidigt utan att plankorna rör sig, eller diskmaskinens fötter fastnar? Sen ska den ju in igen lika smidigt. Det känns också som att det är en större risk att ev läckande vatten rinner ner under golvet än ut på golvet. Har du några tankar om det?
 
S SandyP skrev:
ok, det låter rimligt med 8 mm. Här är nog 3-4 cm + springor mellan några plankor. Jag undrar så hur blir det att ställa tunga kökstommar här på detta? Kommer jag att kunna dra ut t ex diskmaskinen smidigt utan att plankorna rör sig, eller diskmaskinens fötter fastnar? Sen ska den ju in igen lika smidigt. Det känns också som att det är en större risk att ev läckande vatten rinner ner under golvet än ut på golvet. Har du några tankar om det?
man skall ha diskmaskinsunderlägg tex NYTTIG Golvskydd - IKEA
och även skydda bottnen i vaskskåpet
 
T tergo skrev:
man skall ha diskmaskinsunderlägg tex NYTTIG Golvskydd - IKEA
och även skydda bottnen i vaskskåpet
Jag har både och. Men sist hjälpte inte det, utan vattnet droppade utanför ändå och låg istället instängt under skyddet. Har även skydd i vaskskåp. Förstår jag dig rätt med att du hade varit nöjd med golvläggarens arbete på bilden?
 
BirgitS
T tergo skrev:
och även skydda bottnen i vaskskåpet
Eller under diskbänksskåpet.
https://www.sakervatten.se/download...7E7013DDD0DB/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf

S SandyP skrev:
Tänkte att man gör det för att vatten inte ska rinna ner under golvet + för att stommarna ska stå stadigt.
De flesta köksstommar är gjorda så att de hänger på väggen och sen bara har fötter framtill, vilket gör att det inte spelar någon roll om det är något mellanrum längs väggen.

S SandyP skrev:
Kommer jag att kunna dra ut t ex diskmaskinen smidigt utan att plankorna rör sig, eller diskmaskinens fötter fastnar?
Det beror ju på var hjulen sitter på din diskmaskin.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller under diskbänksskåpet.
[länk]


De flesta köksstommar är gjorda så att de hänger på väggen och sen bara har fötter framtill, vilket gör att det inte spelar någon roll om det är något mellanrum längs väggen.


Det beror ju på var hjulen sitter på din diskmaskin.
Tänker att det ska funka för vilken placering som helst, och inte avgöras av nuvarande diskmaskin, skåp e dyl. Vill ha det proffsigt och pålitligt gjort så att det inte ställer till problem.
 
S SandyP skrev:
Förstår jag dig rätt med att du hade varit nöjd med golvläggarens arbete på bilden?
kunde se lite bättre ut, men även om du har 8 mm spricka hela vägen så finns ju risk att vattnet går under golvet
 
  • Gilla
SandyP
  • Laddar…
Är de i bakkant hade jag nöjt mig med det där.
ett sådant golv får man ju ändå inte vattentätt. Kör på klassiska skydd enligt säker vatten och lägg gärna till ett läckagelarm så kan du vara lugn.

Köksskåp har oftast inte några ben i bakkant. Har inte heller sett några diskmaskiner som har fötter så långt bak. Ofta är det luft bakom diskmaskinen. Extra mycket i nederkant där det ska finnas utrymme för kablar och slangar. Det är lätt 15-20cm kvar från bakre fötterna och bak till väggen.
Med golvskydd under diskmaskinen så glider den fint på det ändå och ingen risk för golvet. Ett klickgolv kommer du ju ändå inte att dra isär av misstag när det är ihopklickat och brädorna ligger plant
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.