Hej,

Har sett att det är en hel del fukt på insidan av dörren till ett förråd. Även på själva karmen nedtill är det väldigt mycket vatten.

På vintern brukar dörren svälla och den skrapar emot karmen, antar att det kan bero på fukten.

Bifogar bilder på det blöta
Vill veta vad som kan göras?
 
  • Fuktig dörrbotten och karm med synliga vattendroppar och svullnad på en förrådsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt och vatten på en träkarm nedtill vid en dörrtröskel till ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en dörr som inte ska sitta som ytterdörr då, ser nästan ut som en gabondörr. i åtanke på att den ser ut att bara vara fanerad. Ytterdörrar har en helt annan isolering/konstruktion i sig för att det inte ska bli köldbrygga igenom och kondens på insidan, lika med karmarna, dom är tjockare på en ytterdörr
 
Fixa ett litet tak över dörren?
Som ovan, denna dörr verkar inte tåla att regn slår emot den.
 
J jonaserik skrev:
Kanske en dörr som inte ska sitta som ytterdörr då, ser nästan ut som en gabondörr. i åtanke på att den ser ut att bara vara fanerad. Ytterdörrar har en helt annan isolering/konstruktion i sig för att det inte ska bli köldbrygga igenom och kondens på insidan, lika med karmarna, dom är tjockare på en ytterdörr
Samma med tröskeln, på en ytterdörr ska tröskeln luta tydligt utåt och det ska vara tillräckligt med utrymme mellan dörr och tröskel så att regn som rinner ner utefter dörren inte sugs in och blir kvar mellan dörr och tröskel.
 
  • Gilla
Lasselano
  • Laddar…
Det skulle inte gå att lösa med ett tröskelbleck?
Gabondörr är det nog inte. Kan ta en hel bild på dörren.
 
Bild på hela dörren. Ser inte att det skulle vara en gabondörr. Vet inte hur regnet tar sig
på tröskeln. Dörren hänger lite snett om det kan bero på det.

Enklast lösning? Undviker helst att byta ut dörr
 
  • Vit ytterdörr med vertikala paneler, dörrhandtag och gångjärn, hängande snett i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kan du ta en bild på
- hela insidan
- bättre bild på karmen
- bild på tätningen mellan dörr och karm


Dörren ser eventuellt ut som en omålad, obehandlad dörr som har målats på utsidan men inte på insidan.

Jag skulle gissa att karmen är äldre och inte är till den sortens dörrblad som köpts. Därav försöken till att sätta kvartsstav för att få dem att stänga till mot tätningen.


Om den inte är behandlad suger den åt sig fukt och det renar inte alltid bara rakt ner utan vattnet kan tryckas in…
 
Börja med att ta bort kvartsstaven och kapa dörrbladet några mm. Då ökar du avståndet mellan dörr och tröskel samt ventilationen. Ev inrinnande vatten borde då kunna torka upp.
Stannar vatten på tröskeln kan du alltid lägga dit en plåt för att skydda. Och på samma sätt kan du sätta sparkplåt på dörren.

Edit, glöm inte olja in dörren nertill.
 
K kennyr skrev:
Bild på hela dörren. Ser inte att det skulle vara en gabondörr. Vet inte hur regnet tar sig
på tröskeln. Dörren hänger lite snett om det kan bero på det.

Enklast lösning? Undviker helst att byta ut dörr
Jag fortsätter på min teori som jag skrev i förra inlägget - om det är för liten springa i nederkant så kommer regnvatten sugas in av kapilärkraften mellan tröskel och dörr, och insidan av dörren tål bevisligen inte vattnet. En idé är att kolla om det finns utrymme att höja dörrbladet, dvs hur stor är glipan i överkant? Får du plats med slitringar på gångjärnen?Jag skulle höja dörrbladet så mycket som är möjligt.
Sen kanske det kan vara värt att lacka underkanten av dörren för att den ska tåla den fukt som ändå kan ta sig in men då måste dörren vara helt torr först.
 
D Dublin skrev:
Jag fortsätter på min teori som jag skrev i förra inlägget - om det är för liten springa i nederkant så kommer regnvatten sugas in av kapilärkraften mellan tröskel och dörr, och insidan av dörren tål bevisligen inte vattnet. En idé är att kolla om det finns utrymme att höja dörrbladet, dvs hur stor är glipan i överkant? Får du plats med slitringar på gångjärnen?Jag skulle höja dörrbladet så mycket som är möjligt.
Sen kanske det kan vara värt att lacka underkanten av dörren för att den ska tåla den fukt som ändå kan ta sig in men då måste dörren vara helt torr först.
Tog lite bilder.
Testar lägga dit några brickor på gångjärnen för o höja dörren och sen rikta då den hänger åt vänster en hel del.

Drog på lite olja under dörren i nedkant.
 
  • Vit ytterdörr med handtag och gångjärn som justeras med brickor för att rikta dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrtröskel med en träbit placerad under gångjärnet för att justera dörrens position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädörr placerad utomhus mot en byggnad med gångjärn och dörrhandtag synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på etikett vid dörrens gångjärn med text om byggregler för förvaringsdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Sen kanske ett enkelt skärmtak kan göra skillnad, lite beroende på hur det ser ut ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.