Hej! Hur är det med att rensa eternittak från mossa och asbest risk?

Jag känner emellanåt en del ångest över tidigare arbeten jag gjorde för ett par år sedan då jag hade en liten firma. Jag blev vid 5 tillfällen anlitad till att skrapa mossa från eternit tak på uthus/längor. På den tiden hade jag tyvärr ingen som helst aning om dem eventuella riskerna med asbest/eternit, utan ställde mig gladeligen hos kunderna på stege och skrapade loss.

Jag har läst genom en hel del trådar här på forumet vilket ofta lugnar ner mig, men någonstans kan jag känna en viss oro. Samtidigt kan jag tänka att jag kanske är löjlig, och att rensa eternittak från mossa med ett teleskopskaft kanske inte är det minsta farligt, speciellt inte när det hände så få gånger.

Vad tror ni, hur stora är riskerna?
 
Jag skulle inte tro att det är speciellt farligt. Och som du säger, det var så få tillfällen.
Men oavsett så är det gjort och inget du kan påverka. Oro över det är nog troligen värre isåfall. :heart:
 
S SHT1923 skrev:
Vad tror ni, hur stora är riskerna?
små
 
Väldigt små men för att göra det lite säkrare och mindre nervöst, införskaffa en bra skyddsmask med filter och använd en "vattenborste". Jag förstår att man är lite orolig men kan ju med enkla medel minimerar riskerna.
 
Plattorna är inte farliga så länge dom är intakta. Om man river sönder plattor så blir det farligt.
 
Släpp det.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Det är väl troligt att lite fibrer kan ha frigjorts vid skrapning av taket. Men du har haft ventilation, om du står ute och gör det.

Handlar det om bara 5 tillfällen så är det ofarligt även om du hade stått inomhus och kört vinkelslip i skivorna ( dock inte att rekommendera). Låter du en miljon människor stå och köra vinkelslip i eternit inomhus, så skulle det troligen att gå att hitta någon blivit sjuk av det.
Men handlar det om att utomhus riva loss lite fibrer, så får man ta alla människor som levt på jorden sedan neandertalarna, och om alla dessa skulle rivit lite fibrer, kanske du kunde hitta någon som blev sjuk av det.
Att arbeta från stege är däremot farligt.
 
Det finns ingenting du behöver vara orolig över. Du kan lita på mig. Jag är väl påläst och kunnig inom cancersjukdomar, speciellt sambandet mellan asbestexponering och relaterade sjukdomar. Jag ska doktorera mig och forska. Mycket som står på internet, exempelvis arbetsmiljöverket, riktar sig till yrkesmångfalden. Detta eftersom många av dessa dagligen kan få i sig finkornen.

Som du förmodligen vet kan asbestexponering orsaka en rad "worst case senario" sjukdomar som lungcancer, mesoteliom och asbestios. Den enda cancertypen som allmänheten i övrigt kan få är mesoteliom, med andra ord lungsäckcancer. Sambandet mellan denna cancertyp vid korttidsexponeringar är välkänt, du kan hitta det på nätet. Majoriteten av de som drabbas av detta, på grund av korttidsexponering, har tidigare blivit utsatta för faror. Till exempel bor vissa i närheten där rivningar av asbest sker konstant, medan vissa bor i ett radonhus. Lungsäckscancer kan lättare uppstå om du har problem med lungorna, eftersom lungornas kapacitet att "bryta" ner asbestdamm fungerar sämre. Kroppen har faktiskt förmågan kunna att bryta ner asbest, framförallt den vita typen (Chrysotile). Därtill handlar det också om generna, enligt forskning. Det har visat sig att vissa människor har den genvarianten som lättare kan resultera i mesoteliom. Men, den genvarianten har inte många av populationen. 90 % av lungsäckscancer sjukdomarna är yrkesrelaterade medan 10 % är från allmänheten, kom ihåg vad jag nämnde ovanför.

Att bli utsatt någon enstaka gång, utan "arbetsmiljö", enligt forskning, är risken att under sin livstid att kunna utveckla lungsäckscancer 0.003 %. Anledningen är att det oftast är för lite "små korn" som kan tränga sig igenom och förändra DNA:et. Den ena risken kan vara att det uppstår skador i lungorna, men kroppen har den fantastiska förmågan att reparera. Eternittak består av vit asbest om du undrar.

Det finns så mycket rädslor om eternitplattor och onödig oro. Eternitplatta består ca 90 % cement och 10 % asbest, (den vita sorten, minst farligast bland brun och blå). Det spelar, vetenskapligt sätt, ingen roll om en eller fem plattor går sönder eftersom du kommer aldrig att kunna komma upp i den mängd då de finaste kornen i asbestdammen kan skada dig. Det finns mycket farligare material som består av andra sorterna av asbest, vilket var mer förekommande under 50- och 60 talet. När ni är ute "späds" asbestdammet ut i luften och blåser iväg, vilket gör det mindre ofarligt jämfört med en renovering inomhus.

Asbest är farligt OM: Du arbetar och det bildar ett stort moln av cement/sågar, borrar och andas in dammet/andas in blå asbest, krokodile (finns knappt i Sverige utan mer i Australien). Naturligtvis finns det ingen säker mängd av asbest på grund av att risken ökar att du kan ha fått i dig de "finkorn" som kan påverka din hälsa. Men den risken är obefintligt liten. Jag tycker att du ska släppa oron omedelbart eftersom risken är noll. Det finns ett skäl att vara orolig om du skulle arbeta inom en asbestfabrik och tillverka
asbestmaterialet. Dessutom dog inte alla av dessa cancertyper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.