F
BengtH BengtH skrev:
Försöker igen: Dags att öppna en ny "PC:n som vi glömt bort att de funnits"-tråd ?? :confused:
Instämmer. Det finns väl nåt annat som hänt förr än alla datorer..
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Nu kommer jag definitivt avslöja min ålder… Fler än jag som samlade på dessa?

[bild]

[bild]



[bild]

Fler bilder (inte mina) [länk]
Dem har jag ett vagt minne av. Undra om man inte hade en pärm eller två i min hylla…
 
Magnus E K
B Besiman skrev:
Ingen koppar i de mynten..
De är magnetiska .o sist jag kolla så är inte koppar magnetiskt.
En brun plåtbricka...
Allt för att slippa samla in dem när de inte ska användas längre...
Fel. Det är 5% koppar i en- och tvåkronorsmynten från 2016 och framåt (95% stål).
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Gasdriven ( karbid + vatten) framstrålkastare för cykel.
Gammal gasdriven cykelframstrålkastare i metall på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 9 till
  • Laddar…
Kolla på de små facetterade sidoöppningar för ljuset!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla på de små facetterade sidoöppningar för ljuset!
Och den fjädrande upphängningen, den graderade nålventilen för vattenmängden från vattentanken och den fina skorstenslösningen.........
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var inte länge sedan jag köpte lite spänningsregulatorer från butiken i Solna. Eller hmm, när jag tänker var det nog 2017 när jag skulle bygga en egen z wave device för att styra duken till min projektor. Men nästan igår :) sjukt dyrt köpa komponenter styckvis där. Men bra sortiment.
Vårt smeknamn på ELFA var "DYRFA" för satans va dyrt det var att köpa komponenter där innan man hittade andra butiker under tonåren på 70-80 talet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och den fjädrande upphängningen, den graderade nålventilen för vattenmängden från vattentanken och den fina skorstenslösningen.........
Den fjädrande upphängningen har jag inte förstått ännu: var den för att lampan kunde brinna ojämt vid stötar? Eller var det någon slags låsanordning?
 

Såna hade vi som varningslyktor vid gatubyggarbetsplatser, öppna diken mm. Dom var röda. Tänk att det kan utmana till pojkstreck. Men konstigt nog gjorde det sällan det.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
F
F fusion skrev:
Vårt smeknamn på ELFA var "DYRFA" för satans va dyrt det var att köpa komponenter där innan man hittade andra butiker under tonåren på 70-80 talet.
Ja ELFA besökte man bara när man måste. Kommer ihåg att man våndades över priset när man handlade i butiken på Holländargatan där de låg först. Det var ju svårare att jämföra priser mellan olika affärer på den tiden. Man var ju tvungen att åka runt för att kolla.
 
hsd
F fusion skrev:
Vårt smeknamn på ELFA var "DYRFA" för satans va dyrt det var att köpa komponenter där innan man hittade andra butiker under tonåren på 70-80 talet.
Men helt oslagbara på snabba leveranser
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den fjädrande upphängningen har jag inte förstått ännu: var den för att lampan kunde brinna ojämt vid stötar? Eller var det någon slags låsanordning?
Jag gissar att det var för att stabilisera. Kan ju ha med vattentillförseln att göra också. Fastsättningen sker med klämmorna, som träs på den, för dåtidens cyklar obligatoriska lamphållaren, och spändes fast med vingmutter. Tvåledad fjädring med en fjäder i var led.
Hand som håller en gammal rostig cykellamphållare fastsatt med vingmutter och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Från Wikipedia:

Karbidlampor blev även snabbt populära som bil-, motorcykel- och cykelbelysning. För att skakningar vid färd på ojämn vägbana inte skulle störa jämn gasbildning var lyktorna förbundna med fordonet i en fjädrande anordning.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helt annan körteknik på dessa bilar

[bild]

Vi fick bygga om ratten också btw. Så den kunde göra större utslag än 90 grader åt båda hållen. Blev för svårt köra då den svängde på en femöring :p

edit: Att köra med ställ är ju kul, men det ger inte bäst bantid. :D Det gäller ta kortaste vägen.
Den på bilden är re-releasen som släpptes i augusti i år och som precis börjat gå att köpa.

Hade också originalet som första byggsatsbil. Stod i valet och kvalet mellan Kyosho USA-1 och Tamiya Clod Buster och valde till sist Kyoshon eftersom den hade Mega Monster-motorer. Ångrade mig i efterhand och fick till sist en Re-re Clod Buster i 40-årspresent.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Den på bilden är re-releasen som släpptes i augusti i år och som precis börjat gå att köpa.

Hade också originalet som första byggsatsbil. Stod i valet och kvalet mellan Kyosho USA-1 och Tamiya Clod Buster och valde till sist Kyoshon eftersom den hade Mega Monster-motorer. Ångrade mig i efterhand och fick till sist en Re-re Clod Buster i 40-årspresent.
Min var totalt ombyggd :) körde även elektronisk gasreglage vilket var helt nytt då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.