H
Hej!
Insåg nu lite sent att vi klantat oss vid vid monteringen av ytterdörren under byggandet av vårt attefallshus.
Inget urtag gjordes i syllbrädan för att dörrtröskeln ska hamna i nivå med färdigt golv.
Tanken är att lägga ett trägolv 28mm direkt på golvreglarna.
Vi får då 45mm - 28mm golv = 17mm glapp till tröskel.
Hade ni brytt er om detta?
Enklaste lösningen jag ser är att sala på typ 16mm panel på golvreglarna.
Golvet är redan isolerat. Är det ok att lämna ett hålrum på 16mm eller kommer det bli som en "trumma" under när man går?

Bifogar bild.
 
  • Felmonterad ytterdörrtröskel ovanför för hög syllbräda i ett attefallshus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte enklare och bättre att justera dörrens höjd nu när ni upptäckt misstaget?
 
H
Är tre dörrar in till huset, alla med samma fel.
Då måste varje karm, över och underbleck samt dörrfoder monteras ner, urtag göras, och sedan montera tillbaka allt. Slipper gärna det.
 
Den enklaste lösningen är väl att välja ett tillräckligt tjockt golv? Jag tvivlar dock på att det är den billigaste lösningen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Isoleringen sjunker väl ihop med tiden så dina 16 mm kommer inte spela så stor roll.
 
Är golvet redan inköpt?
Det går ju att lägga 22mm golvspån och sedan ett tunnare golv
 
Lättast är väl om du inte tycker tröskeln blir för hög, att ta bort den del av syllbrädan som sticker ut in i rummet och lägga golvet ut till tröskeln och sätta en stående eklist mellan golv och tröskel.
 
H
Tack för alla svar.
Skulle behöva ett 45mm golv om jag ska lägga det direkt vilket känns både dyrt och överdrivet. Kan möjligtvis gå upp till 34mm.

Har övervägt golvspån men det blir typ 3-4000 kronor jag kunnat lagt på något roligare, inte så mycket i sammanhanget men tänkte försöka undvika det.

Ska testa lite med en låtsaströskel och se ifall det känns ok. Bra ide att kapa bort en del av syllbrädan!
 
H halj skrev:
Tack för alla svar.
Skulle behöva ett 45mm golv om jag ska lägga det direkt vilket känns både dyrt och överdrivet. Kan möjligtvis gå upp till 34mm.

Har övervägt golvspån men det blir typ 3-4000 kronor jag kunnat lagt på något roligare, inte så mycket i sammanhanget men tänkte försöka undvika det.

Ska testa lite med en låtsaströskel och se ifall det känns ok. Bra ide att kapa bort en del av syllbrädan!
Att sänka dörrarna är ju bara arbete och behöver väl inte innebära några kostnader om du gör det själv?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Så här ser det ut hos mig, fast vi inte gjorde något fel :D Går hur bra som helst så jag tror inte du behöver göra något åt dina 17 mm.
Tröskel mellan två golvtyper med litet glapp intill en vit dörrpost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Att sänka dörrarna är ju bara arbete och behöver väl inte innebära några kostnader om du gör det själv?
Dygnet har inte oändligt med timmar!

K Kurtivan skrev:
Så här ser det ut hos mig, fast vi inte gjorde något fel :D Går hur bra som helst så jag tror inte du behöver göra något åt dina 17 mm.
[bild]
Såg inte så dumt ut!
 
Välj en tjock dörrmatta och problemet är löst.
 
H halj skrev:
Dygnet har inte oändligt med timmar!


Såg inte så dumt ut!
När planeringen felar är det tid och kraft man får sätta till, vill du ha det rätt får du göra om det.
 
Düsseldorff
Jag har omvänt problem. Mina trösklar är från 1800-talet och spikade med brutala järnspikar. De går alltså inte att få upp utan att förstöra dem. La ny klinker i hallen inklusive värme vilket ju bygger mer än det gjorde på 1800-talet så hos mig är det snarare att trösklarna sitter lite lågt. Men vafan, det är sånt som händer och sånt man får ta. Vad spelar det för roll i långa loppet?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
H halj skrev:
Hej!
Insåg nu lite sent att vi klantat oss vid vid monteringen av ytterdörren under byggandet av vårt attefallshus.
Inget urtag gjordes i syllbrädan för att dörrtröskeln ska hamna i nivå med färdigt golv.
Tanken är att lägga ett trägolv 28mm direkt på golvreglarna.
Vi får då 45mm - 28mm golv = 17mm glapp till tröskel.
Hade ni brytt er om detta?
Enklaste lösningen jag ser är att sala på typ 16mm panel på golvreglarna.
Golvet är redan isolerat. Är det ok att lämna ett hålrum på 16mm eller kommer det bli som en "trumma" under när man går?

Bifogar bild.
17 mm glapp är ingenting! Lägg golvet och kör vidare med nästa projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.