Hur gör man i golv? Boden står på plintar. Och golvet är isolerat mellan golvbjälkarna. Ska man ha plast eller ångspärr även i golvbjälklaget? Eller bara i vägg och tak?
 
R roggabear skrev:
hur gör jag i golv, plast där med? Vart isåfall? kommer lägga golvspån och laminat på det.
Enklast är uppe på golvspånet. Du får göra så det sticker ut i nederkant av väggarna så du kan tejpa ihop golv och vägg.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Inser nu att det inte finns möjlighet att enkelt få till ventilerad luftspalt i ytterväggarna. Syllen är spikad ovanpå golvspånet och ligger dikt an mot vindpapp som i sin tur ligger an mot ytterpanel. Bör jag ändå ordna en spalt mellan vindpapp/isolering och ytterpanel, även om inte denna blir ventilerad?

Inre hörn av en byggkonstruktion med syll spikad på golvspån och vindpapp intill isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R roggabear skrev:
Det låter vettigt. Krävs det då cellulosabaserad isolering? Har mineralull hemma redan men måste kanske tänka om då?
Då har du ändrat förutsättningarna fullständigt. Antingen så är stugan permanent uppvärmd eller så är den inte permanent uppvärmd.

Om den är permanent uppvärmd kan du ha en bra isolering, men du måste se till att den är skyddad från att den varma inneluften kan leta sig in i isoleringen. Det går heller inte att förhandla med naturlagarna; stugan måste alltid vara varmare inuti än vad det är utanför.

Om du tänker använda stugan på ett sådant sätt så att det under perioder är kallare inne i stugan än utanför kan du inte förhindra kondens i isoleringen. Du får då välja en typ av isolering som inte påverkas så mycket av fukt. Cellulosa anses ha de egenskaperna. (Jag har själv ingen erfarenhet av det.) Annars finns ju cellplast.

Ett annat sätt är att använda den s.k. ångbromsen. Då tillåter man fukt att komma in i isoleringen, men man hoppas att den senare ska torka ut.

Om huset ska vara ouppvärmt långa tider kan det vara lika bra att strunta i isolering. Bygg av tjockt trä i stället och se till att det i alla fall är vindtätt. Då får du kosta på mer energi vid de tillfällen då stugan ska värmas, men du behöver i alla fall inte oroa dig för att isoleringen ska mögla.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Magnus E K
Datumstämpeln ger ett tidigaste datum när boden kan vara byggd, men du kan inte veta säkert att de inte använt spånskiva som legat på lagret i ett halvdecennium eller mer. Även VP-rör för el kan vara datumstämplade, hittade sådana i min bod.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Datumstämpeln ger ett tidigaste datum när boden kan vara byggd, men du kan inte veta säkert att de inte använt spånskiva som legat på lagret i ett halvdecennium eller mer. Även VP-rör för el kan vara datumstämplade, hittade sådana i min bod.
Har inte detta inlägg hamnat i fel tråd? Skulle tro att det är den ändlösa scrollfunktionen som lurat dig.
 
A andersmc skrev:
Har inte detta inlägg hamnat i fel tråd? Skulle tro att det är den ändlösa scrollfunktionen som lurat dig.
Nä, kom upp en fråga om datumstämplat golvspån tidigare i tråden, därav svaret.
 
  • Gilla
roggabear och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Datumstämpeln ger ett tidigaste datum när boden kan vara byggd, men du kan inte veta säkert att de inte använt spånskiva som legat på lagret i ett halvdecennium eller mer. Även VP-rör för el kan vara datumstämplade, hittade sådana i min bod.
Då kan vi iallafall känna oss säkra på att det svarta på spånskivorna (som låg under plyfan på golvet) inte är asbesthaltigt svartlim.
 
A andersmc skrev:
Då har du ändrat förutsättningarna fullständigt. Antingen så är stugan permanent uppvärmd eller så är den inte permanent uppvärmd.

Om den är permanent uppvärmd kan du ha en bra isolering, men du måste se till att den är skyddad från att den varma inneluften kan leta sig in i isoleringen. Det går heller inte att förhandla med naturlagarna; stugan måste alltid vara varmare inuti än vad det är utanför.

Om du tänker använda stugan på ett sådant sätt så att det under perioder är kallare inne i stugan än utanför kan du inte förhindra kondens i isoleringen. Du får då välja en typ av isolering som inte påverkas så mycket av fukt. Cellulosa anses ha de egenskaperna. (Jag har själv ingen erfarenhet av det.) Annars finns ju cellplast.

Ett annat sätt är att använda den s.k. ångbromsen. Då tillåter man fukt att komma in i isoleringen, men man hoppas att den senare ska torka ut.

Om huset ska vara ouppvärmt långa tider kan det vara lika bra att strunta i isolering. Bygg av tjockt trä i stället och se till att det i alla fall är vindtätt. Då får du kosta på mer energi vid de tillfällen då stugan ska värmas, men du behöver i alla fall inte oroa dig för att isoleringen ska mögla.
tack. Vi siktar på att ha utrymmet uppvärmt inom överskådlig framtid. Ändrar vi oss i framtiden så får vi hitta lämplig åtgärd för det då (öppna upp väggarna och ta bort plast).

Men är fortfarande osäker på hur vi ska lösa det i golv. Enl träguidens principskisser så är det ångspärr i vägg men inte ut över golv i fallet uteluftsventilerad krypgrund.
 
R roggabear skrev:
tack. Vi siktar på att ha utrymmet uppvärmt inom överskådlig framtid. Ändrar vi oss i framtiden så får vi hitta lämplig åtgärd för det då (öppna upp väggarna och ta bort plast).

Men är fortfarande osäker på hur vi ska lösa det i golv. Enl träguidens principskisser så är det ångspärr i vägg men inte ut över golv i fallet uteluftsventilerad krypgrund.
Vore det inte lämpligt att följa träguidens principskisser?
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
R roggabear skrev:
tack. Vi siktar på att ha utrymmet uppvärmt inom överskådlig framtid. Ändrar vi oss i framtiden så får vi hitta lämplig åtgärd för det då (öppna upp väggarna och ta bort plast).

Men är fortfarande osäker på hur vi ska lösa det i golv. Enl träguidens principskisser så är det ångspärr i vägg men inte ut över golv i fallet uteluftsventilerad krypgrund.
Man kanske räknar med att golvspånskivorna i sig är diffussionstäta? I så fall kan du bara låta plasten inne i väggarna gå ut nån decimeter och tejpa den i golvet.

Sen är det inte så farligt mycket jobb att rulla ut plasten på golvet också, och tejp platsen från väggarna mot den i stället.

Du tänkte lägga nåt laminatgolv? Då lägger du sån där stegljudsdämpning uppe på plasten och sedan laminatet på den.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore det inte lämpligt att följa träguidens principskisser?
Japp, så blir det
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kommer även fixa ventilerad luftspalt i väggen genom att borra hål i syllen, snett neråt ut genom ytterpanel. Sätter kopparnät eller montageband över hålen som blir i ytterpanel för att hindra möss från att ta sig in där. Skär ner den nuvarande vindpappen och skruvar sedan 22 mm brädor i vinkeln mellan väggregel och ytterpanel och sedan häftar jag vindduk invändigt på brädorna så en 22 mm ventilerad luftspalt erhålles. Tror det kan vara bra att få till ventilation av väggen.
 
Eller finns det något bättre sätt att ordna ventilation i väggen?
För visst bör jag tillse ventilation om jag sätter plast inne på varma sidan?
 
Vi tänkte sätta innepanel som ytskikt i friggeboden, både på väggar och i tak. Behöver man ha ngn skiva typ OSb/Spån innanför panelen? Tänker för att stabilisera konstruktionen, eller gör innepanelen konstruktionen tillräckligt styv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.