A
J Johnsson 56 skrev:
Jag har kanske fatta fel på något vis, men för mig låter att de inte får "avge mer än 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft" väldigt flummigt. Det måste väl ha betydelse hur MYCKET spånskiva det finns i rummet ?
J Johnsson 56 skrev:
Tycker ändå att gränsvärdet är flummigt. Om det nu är per skiva så borde det ju stå vilken storlek och tjocklek de avser. En anledning till att jag funderar över detta är om det är rimligt att försäkringsbolaget ersätter mina hyllor, där ingen var spånskiva, med spånskivehyllor
Det mäts rimligtvis i en viktenhet. Men det är irrelevant hur kemikalieinspektionen gör, deras uppgift är att se till upprätta ett gränsvärde som följs av leverantörerna. Som ngn sa, det är ju ingen som vet hur mkt spånskiva du tänker fylla ditt rum med. Det som är intressant i TS fall är att Witre inte kan uppge klassning på skivan som använts.
 
hur kan det vara flummigt? Gränsvärdet gäller ju om det så är en liten bit eller tretton ton skivor i ett utrymme.
Uppnås gränsvärdet väldigt tidigt så betyder det ju bara att skivorna innehåller mycket av det och är olämpliga. Jag tror nog att de mesta byggmaterialet som finns att tillgå i sverige håller sig på rätt sida med marginal.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
hur kan det vara flummigt? Gränsvärdet gäller ju om det så är en liten bit eller tretton ton skivor i ett utrymme.
Uppnås gränsvärdet väldigt tidigt så betyder det ju bara att skivorna innehåller mycket av det och är olämpliga. Jag tror nog att de mesta byggmaterialet som finns att tillgå i sverige håller sig på rätt sida med marginal.
Byggmaterialet gör ju det. Färdiga produkter i bästa fall. Jag tycker hur som helst att om TS ska göra det till en försäkringsfråga, bör han/hon driva det som att produkten isf inte motsvarar den ersatta. Inte som en fråga om FH.
 
En fråga som är relevant är oxå hur högt luftutbyte du har i källaren. Formaldehyd är en gas och beter sig som en sådan. Den bekämpas då också effektivast med luftutbyte genom utspädning eller oxidation.

Sen tror jag det är ett icke problem då det avger mest vid bearbetning. Men för att veta ska man mäta.

Edit.
VM i stavfel....
 
En helt annan sak:
Om spånskivehyllorna endast är 10 mm tjocka med en bredd på 90 cm så är det en tidsfråga innan de bågnar om du t.ex. ställer böcker på dem. Även med underlägg på c/c 45 cm är 10 mm rena skräpet. Du bör ha c/c 30 cm.

Jag har själv begagnade golvspånskivor (22 mm tjocka och kantskurna ned till 45 cm djup) med underlägg med c/c 60 cm och vid extremt höga laster så kan man faktiskt se nedböjning även hos dessa.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Magnus E K
Man blir också lite nyfiken på hur det ser ut. Bilder? Varför en sån enorm mängd hyllor?

Jag "håller på" (började 2019 och har fått upp en halv typ) att sätta upp hyllor i källaren men gillar inte spånskiva av både estetiska och tekniska skäl. Kommer använda råspont och lite andra överblivna brädor av riktigt trä.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag insåg att jag är överkänslig mot formaldehyd när vi byggde en bokhylla i mdf. Snickaren sågade upp skivorna inne i huset. Det tog lång tid och otaliga dammsugningar och våttorkningar innan jag slutade känna av det. Efter att vi hade målat bokhyllorna så kändes det bra igen. Så ska ni vistas nere i källaren och det ibland blir förhöjd fukthalt, så hade i alla fall jag målat dem.
formaldehyd är en gas som lämnar skivan. Dagens nivåer är knappt mätbara. Vad det gäller MDF är det ännu mindre formaldehyd i. Sedan går det inte att dammsuga upp formaldehyd. Det är högst troligt att det det fina trädammet du inte tål. Allt trä innehåller formaldehyd. Även alla grönsaker, kosmetika, öl, mediciner och allt som lever o växer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Vad bra att jag kan byta till plåthyllor, det kostar väl på sin höjd 50000 kr. Men nu var min fråga : "Det finns ju ett svenskt krav på att skivor som förs in i Sverige får inte avge mer än 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft. Men vad händer när man har så stor yta helt obehandlad ?"
Tänk vilka svin det finns, som har mage att försöka hjälpa dig på fel sätt.

Det är ett återkommande tema i dina trådar att du blir otrevlig när du inte får den precis input du tydligen tycker du är berättigad till. Rätt ocharmigt faktiskt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
S senap skrev:
En helt annan sak:
Om spånskivehyllorna endast är 10 mm tjocka med en bredd på 90 cm så är det en tidsfråga innan de bågnar om du t.ex. ställer böcker på dem. Även med underlägg på c/c 45 cm är 10 mm rena skräpet. Du bör ha c/c 30 cm.

Jag har själv begagnade golvspånskivor (22 mm tjocka och kantskurna ned till 45 cm djup) med underlägg med c/c 60 cm och vid extremt höga laster så kan man faktiskt se nedböjning även hos dessa.
Vad jag förstått är det av typen lagerhylla. https://www.witre.se/sv/wsw/hylla-budget-ii-1720-x-900-mm
 
mowatom skrev:
Vad jag förstått är det av typen lagerhylla. [länk]
Ja, exakt den är det. Det är ju inte jag som har valt den, det var den de föreslog och jag hade inte tid att kolla upp allt så noga i röran efter branden. De ville beställa allt så fort som möjligt och jag såg bara en bild på dem och tyckte de såg bra ut. Dessutom står det att ett hyllplan ska klara 175 kg. Innan hade jag mest IKEA-hyllor i trä och elfa-systemet.
 
Redigerat:
mowatom skrev:
Vad jag förstått är det av typen lagerhylla. [länk]
Du har säkert rätt där. Svårt att dra slutsats då man läser ursprungliga inlägget av TS. Själv gissade jag på klassiska elfakonsoler med spånskivor som hyllplan vilket jag själv har i garaget (då med 22 mm) vilket har fördelen att golvet är fritt. Jag har även lagerhyllor (från Jula) liknande de du länkar till men Julas lagerhyllor har väldigt tjocka masoniteskivor men jag ser på din länk att det finns motsvarande lagerhyllor även som spånskiva.Om det är fristående lagerhyllor med bäring i alla kanter så kan TS bortse från min kommentar ovan, då räcker 10 mm.

EDIT: Ser nu att TS för någon minut sedan bekräftat att det är "lagerhyllor" enligt din länk. Då kan man bortse från mina inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag insåg att jag är överkänslig mot formaldehyd när vi byggde en bokhylla i mdf. Snickaren sågade upp skivorna inne i huset. Det tog lång tid och otaliga dammsugningar och våttorkningar innan jag slutade känna av det. Efter att vi hade målat bokhyllorna så kändes det bra igen. Så ska ni vistas nere i källaren och det ibland blir förhöjd fukthalt, så hade i alla fall jag målat dem.
Ser att du är överkänslig mot formaldehyd.. Det är jag med och inte tidigare stött på någon som är det. Så hur reagerar du och på vad? I brf jag bor så har vi förråd (av spånplattor) i källaren där vi hade översvämning. Jag vill att de byter ut dem med tanke på mögel/formaldehyd avges mer när de blivit våta. Det är bara jag som reagerar men min åsikt är att det inte är hälsosamt för någon.
 
Bergn Bergn skrev:
formaldehyd är en gas som lämnar skivan. Dagens nivåer är knappt mätbara. Vad det gäller MDF är det ännu mindre formaldehyd i. Sedan går det inte att dammsuga upp formaldehyd. Det är högst troligt att det det fina trädammet du inte tål. Allt trä innehåller formaldehyd. Även alla grönsaker, kosmetika, öl, mediciner och allt som lever o växer.
Jag får en upplevelse av att "det rusar" i kroppen, lätt hjärtklappning och lätt huvudvärk. Helt omöjligt att sova. Jag reagerar på det sättet av mdf, hårfärg hos hårfrisörskan, nya kläder som inte tvättats (inte alla, men väldigt många nya plagg), en ny soffa och kuddar från Ikea vi köpte till sommarstugan. Det tog väldigt lång tid innan jag hittade att det var kuddarna jag reagerade på.
 
  • Gilla
Tina Nordström
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Tycker ändå att gränsvärdet är flummigt. Om det nu är per skiva så borde det ju stå vilken storlek och tjocklek de avser.
Det framgår av metodbeskrivningen (punkt 7) i standarden att det är 1 m² skiva per 1 m³ luft som ska mätas. Den går att köpa här, men kostar 995 kr (det går dock att provläsa sid 1-11, vilket inkluderar punkt 7): https://www.sis.se/api/document/preview/38083/
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johnsson 56 skrev:
Tycker ändå att gränsvärdet är flummigt. Om det nu är per skiva så borde det ju stå vilken storlek och tjocklek de avser. En anledning till att jag funderar över detta är om det är rimligt att försäkringsbolaget ersätter mina hyllor, där ingen var spånskiva, med spånskivehyllor
Det framgår av standarden (SS-EN 717- 1:2004) som hänvisas till i 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 2017:7) om kemiska produkter och biotekniska organismer.

Standarden föreskriver i sin tur att en viss mängd skiva ska placeras i en kammare utformad på ett bestämt sätt, av bestämda material och med ett visst luftflöde, viss temperatur, viss luftfuktighet och så vidare, under viss tid. Utluften vattenfiltreras och mängden formaldehyd mäts i vattnet. Om gränsvärdet överstigs får skivan inte tillverkas eller föras in i Sverige.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.