Har en Wilopump i en IVT HT6 plus som gett upp. DVS cirkulationspumpen till värmebärarkretsen.

Jag har listat ut vilken ersättningspump jag ska köpa en, men har ändå lite frågor eftersom huset svalnar av fort nu.

När man skruvar bort den stora skruven på drivsidan så kommer det ut vatten, detta borde väl inte vara speciellt bra ? antar nästan att packboxen get upp och det därför pumpen läcker ?
det vara även fuktigt inne i kopplingslådan när jag öppna den antar jag oxå kommer där ifrån.

kan man få isär drivsidan på något sätt ?

tack på förhand
 
  • Defekt Wilo-cirkulationspump i ett värmesystem, läckande med möjliga packboxskador och fukt inuti kopplingslådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lossar du stora skruven, skall det komma vatten, pumphjulet sitter där. men har du vatten i kopplingsboxen är det inte bra.
Snurrar cirkulationspumpen? om du lossar centrumskruv och känner med mejsel, snurrar den, eller står den still?
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
lossar du stora skruven, skall det komma vatten, pumphjulet sitter där. men har du vatten i kopplingsboxen är det inte bra.
Snurrar cirkulationspumpen? om du lossar centrumskruv och känner med mejsel, snurrar den, eller står den still?
Pumpen snurrar som ofta, den fastnar ibland, så jag kanske borde bytt den innan det blev akut. Nu är i alla fall ny pump beställd och kommer förhoppningsvis imorgon.

men den gamla läcker mellan drivsidan och skovelhuset/pumphuset packningen ser okej ut så vetefan vart det eg läcker.

som tillägg för den som läser detta för framtida problem så har wilo en väldigt bra sida där man kan slå in numret på sin gamla pump och få fram ersättningspumpar. www.pumplotsen.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.