Skämtsam seriestripp om hur 14 konkurrerande standarder blir 15 efter ett försök att skapa en universell standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Tack för tipset av laddaren att ha i bilen. Köpte igår en till bil och behöver en sådan i vil 2 också. Perfekt med en som stödjer olika former av snabbladdning då vi har olika telefoner med olika system. Att det andra uttaget laddar långsamt gör inte så mycket, det laddar ändå och oftast är det vara en telefon som det är panik med.
 
oooh en krysslaser för 300 spänn näsa vecka (från måndag 8/11)
Nån som har den?
Det borde väl vara ytterst prisvärd eller???
 
M MrDizzy skrev:
oooh en krysslaser för 300 spänn näsa vecka (från måndag 8/11)
Nån som har den?
Det borde väl vara ytterst prisvärd eller???
Det låter intressant. Vad använder man ens en sån till?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Det låter intressant. Vad använder man ens en sån till?
Man använder den för projicera lod/våg-räta linjer.
Mao som ett vattenpass ungefär.
Perfekt till att få allt från tavlor och hyllor vågräta till kakling och altanbyggen.

https://www.proffsmagasinet.se/kunskapsportalen/guider/guide-valj-ratt-korslaser

För de 300 kommer jag ju inte att förvänta mig underverk, men den ser ju trevlig ut och har trebensstativ.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Perfekt till att få allt från tavlor och hyllor vågräta till kakling och altanbyggen.
Jag tror kanske inte att man ska räkna med att denna fungerar utomhus annat än möjligen nattetid även om jag inte vet alls egentligen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror kanske inte att man ska räkna med att denna fungerar utomhus annat än möjligen nattetid även om jag inte vet alls egentligen.
Nä, troligen inte, det var därför jag frågade från början om nån som har den och kan delge lite om hur bra den fungerar.
Fast jag kommer nog att chansa och köpa den ändå. 300 spänn är det ju värt att prova liksom.
(om nu den inte är totalt värdelös även innomhus)
 
M MrDizzy skrev:
Fast jag kommer nog att chansa och köpa den ändå. 300 spänn är det ju värt att prova liksom.
Ja är bara stativet någorlunda stabilt så är kanske bara det värt pengarna.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
T
M MrDizzy skrev:
oooh en krysslaser för 300 spänn näsa vecka (från måndag 8/11)
Nån som har den?
Det borde väl vara ytterst prisvärd eller???
Jag har en som ja köpte för ca 1 år sen?
Har bara provat den lite och inte använt den på "riktigt" ännu. Men verkar helt ok inomhus iaf.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Var det inte denna som diskuterades tidigare i tråden och inte alls var ett "vattenpass" utan bara just ett ljus-kryss, alltså att man behövde rikta den i lod och våg själv?

Jag kan ha blandat ihop det. Finns visserligen användningsområden för det också, men ska man nyttja den för att att få våg och lodräta linjer blir det ju ett extra moment.
 
T
Det jag har räcker att det står ditåt rakt bara så ställer det lasern i våg själv
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är just jag lite speciell.
Jag laddar pannlampa, bluetooth-högtalare, bluetooth-headset, en batteridriven mejsel, Bosch lasermätare och lite annat via microUSB och miniUSB för några av sakerna.
Så än ett tag är jag mer hjälpt av ett USB-A uttag. Det är endast en av telefonerna som har USB-C.

Men jag är medveten om att detta kommer förändras, det kommer ju vad det lider bli mer USB-C för mig, men just nu är det inte mycket.
Det finns ju en lösning på ditt "problem" med en usb-c till micro-usb kabel



https://se.rs-online.com/web/p/usb-...+Cables-_-1924734&matchtype=&pla-306759893888
 
Mikael_L
Nu tror jag billiga C-> C kommer dyka upp rätt snart. Just nu kan jag släntra in på netonnet och hugga en A->C för typ 19:90 (tror jag det var de kostade när jag köpte) och slippa frakt och sånt.
Visst kommer det dyka upp C->C också, så småningom.
Så det var inget riktigt argument, mest ett konstaterande att ifall jag köper en sådan laddare kommer det ta några månader eller kanske ett år, innan jag börjar använda den laddporten.

Men nåja, för att återgå till lidl, jag stannar och tjackar mig en sån där laddare om jag passerar butiken någon dag. Jag fick svaret jag sökte, och det var dessutom ett bra svar.
 
T Trunk skrev:
Nu låter det som att jag har ett väldigt starkt intresse av att konvertera alla byggahusare till en ny standard, men riktigt så illa är det inte.


Det är sant men köper du en sådan så skjuter du ju bara upp problemet. När sladden går sönder sitter du fortfarande med en laddare som endast stödjer usb-a och du blir tvungen att köpa en ny a till c-sladd istället för att en usb-c till usb-c som du troligen kommer ha liggandes hemma.


Om laddaren har båda utgångarna så kan du ju fortsätta med usb-a tills du gått över till usb-c. Köper du en laddare med enbart usb-a så måste du ju köpa en ny laddare när du väl går över till c.

Dessutom måste de inte vara så väldans dyra. Fördelarna med usb-c är samma som nackdelarna; standarden klarar av väldigt många olika saker. Ska du ha en sladd som klarar av tung snabbladdning samt högsta överföringshastigheterna så kommer det kosta. Men ska du bara ha en sladd för att ladda saker i makligt tempo behöver det inte vara så dyrt.


Jojo, jag vet att problemet inte är så stort som jag kanske får det att verka, men ändå.

Ja, det lär ta många år innan usb-a försvinner men om man kollar på saker man kan tänkas ladda i en bil så är usb-a redan en gammal standard. Surfplattor, laptops och mobiler har till största del redan gått över till usb-c och det är väl mest det man laddar i en bil? Det är väl egentligen bara iPhone där usb-a fortfarande används (i form av usb-a till lightning) men även där är det ändring på gång. De senaste modellerna skickas med usb-c till lightning samt att eftersom alla andra apple-produkter numera kör usb-c så är det en lågoddsare att även deras mobiler kommer göra det redan nästa år (om de inte går över till trådlöst på en gång).

Ja, 40 kronor är inte mycket att kasta i sjön men det är å andra sidan den mentaliteten som lett till vissa av de problemen vi idag.

Å tredje sidan har väl nästintill alla halvmoderna bilar usb-uttag idag? Så om du hinner köpa en ny bil innan laddaren går sönder, vilket du bör hinna med, ja då blir allt en ickefråga eftersom du ändå måste göra dig av med laddaren.
Min bil har usbc uttag. Alla usbc sladdar jag hittat är väldigt tjocka och osmidiga och risken för att bryta sönder kontakten är stor. Jag misstänker jag pga detta har fått glapp i min telefon.

Anledningen misstänker jag är för att den måste kunna leverera mycket ström; min laptop drivs helt av en usbc.

Jag gillar USB c men det borde finnas något bättre sätt att lösa uttaget i bilen. I min bil sitter dessutom uttagen så att det är extremt lätt att knäcka dem när sladd är inkopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.