Hej!

Jag har plockat bort vår toalett som läckt skitigt vatten under stolen på golvet och dessutom har det luktat avlopp i olika hög grad.
Jag har tätat avloppet med en plastpåse och nu är avloppslukten borta.

Men vad kan vara felet som orsakat läckaget och vad behöver jag byta?

Avloppsröret verkar vara en plastmuff som är 120-125 mm som sitter på ett gjutjärnsrör och, efter vad jag lyckats googla, så verkar det vara grövre än standard. Är 110 mm standard för WC anslutningar?

Här har vi några bilder. Stolen är en IFÖ Sign.

Avloppsrör utan toalettstol, synlig smuts och tecken på tidigare läckage på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit plastmuff som ansluter till ett svart gjutjärnsrör, för WC-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettstol utan sits som visar en synlig plastmuff och anslutning till avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

//Patrik
 
Du ska ha en gummimuff eller vad det heter på det vita muffen också som du trycker ner toaletten i.
 
T TheGame skrev:
Du ska ha en gummimuff eller vad det heter på det vita muffen också som du trycker ner toaletten i.
Ah, okej! Är det den tätningsmuffen som sitter på toalettstolen? Den ser skitig ut på ovansidan, kan det vara där som det läckt?

//Patrik
 
Troligen ör det den som läcker. Den kan komma lite på ”sned” när stolen tryck ned i den. Den skall sitta på röret upp ur golvet, och så trycker man ned stolen i den. Smörj ytan innan du trycker ned stolen. Om det går för trögt, kan den ”lossna” från röret från golvet.

Granska också att den inte är skadad. Samma med den svarta gummimuffen. Smörj alla ytor innan du trycker ned packningarna. Det finns speciellt smörjmedel för avloppspackningar (glider), men det kan gå lika bra med diskmedel.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Troligen ör det den som läcker. Den kan komma lite på ”sned” när stolen tryck ned i den. Den skall sitta på röret upp ur golvet, och så trycker man ned stolen i den. Smörj ytan innan du trycker ned stolen. Om det går för trögt, kan den ”lossna” från röret från golvet.

Granska också att den inte är skadad. Samma med den svarta gummimuffen. Smörj alla ytor innan du trycker ned packningarna. Det finns speciellt smörjmedel för avloppspackningar (glider), men det kan gå lika bra med diskmedel.
Toppen, tack för svar! Jag testar!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.