Vid byte av Thermavent 20 till VPL15 med FU fick rör dras om. P.g.a. en undermålig installation (av vent. företag) måste bl.a.rör flyttas.

VPL15 har filter inne i aggregatet, och Termavent hade externa filterlådor som finns tillgängliga.
Efter att en granne bla. borrade berg och dammet helt satte igen ett filter vill vi gärna skydda vår VPL så gott det går.

Fördelar och nackdelar med extra filter/filterlådor efterfrågas.


Jag ser

Fördelar:
Filter som är mer lättåtkomliga att kontrollera och byta
Kan ev användas som ett "grovt" förfilter före filtret i aggregatet

Nackdel
Ev påverkan på luftflöde/motstånd. (Vi har överkapacitet)
Fler filter att hålla koll på och byta
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
R Rapps skrev:
Vid byte av Thermavent 20 till VPL15 med FU fick rör dras om. P.g.a. en undermålig installation (av vent. företag) måste bl.a.rör flyttas.

VPL15 har filter inne i aggregatet, och Termavent hade externa filterlådor som finns tillgängliga.
Efter att en granne bla. borrade berg och dammet helt satte igen ett filter vill vi gärna skydda vår VPL så gott det går.

Fördelar och nackdelar med extra filter/filterlådor efterfrågas.


Jag ser

Fördelar:
Filter som är mer lättåtkomliga att kontrollera och byta
Kan ev användas som ett "grovt" förfilter före filtret i aggregatet

Nackdel
Ev påverkan på luftflöde/motstånd. (Vi har överkapacitet)
Fler filter att hålla koll på och byta
Jag använder bara externa filterlådor. De interna tog jag bort då de har mindre area samt är grövre. Uteluften går genom F7 påsfilter, frånluft genom ett dammsugbart planfilter. Ingen smuts når värmeväxlare. Att ha dubbla filter att byta känns onödigt. Se till att det är 1 bra för uteluften. F7 el bättre.
 
  • Gilla
Rapps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.