Hej, jag har signat på ett offert om jordvärme pump förra veckan. Vår gamla pump fungerar inte längre och vi vill gärna ha pumpan klar i år men firman har lång leveranstid på pumpen (IVT HE C9) och de är tveksamma om de hinner installera pumpen i år. Jag har hittat två andra firma som erbjöd mig jordvärme installerat och klart i år med en annan värmepump (Daikin Altherma 2.5)
Jag har hört att inverters är dyr att reparera och därför ville ha en on/off lösning, men vi har en nyfödd på G och vill gärna ha värmen fixat tills bebisen kommer.
Kan jag avbryta offerten(avtalet) som jag skev på i torsdags och anlita en av dem andra som hinner fixa klart allt inom 2-3 veckor?
 
Framgår det i avtalet eller av andra omständigheter att installationen skulle dröja, eller är det något som ni har blivit varse efteråt?

Om det var så sent som i förra veckan antar jag att det är det förstnämnda som gäller.

Då är det Konsumenttjänstlagens § 42 som är aktuell som bl.a. säger

42 § Avbeställer konsumenten tjänsten innan den har slutförts, har näringsidkaren rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen.
Ersättningen skall motsvara det pris som skulle ha gällt, om avtalet endast hade avsett vad som har utförts.

Näringsidkaren har vidare rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förluster i övrigt på grund av att han har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att han på annat sätt har inrättat sig efter uppdraget.
Om du vill häva det är det smartast att göra det så fort som möjligt. Det som du då kan behöva betala är eventuella kostnader som företaget har dragit på sig samt ersättning för andra uppdrag som hen har tackat nej till pga ert avtal, eller motsvarande.

Hör av dig till företaget och fråga. Har du tur kan du häva avtalet utan kostnad.
 
tttomten tttomten skrev:
Är det köpt i butik eller kan du häva avtalet med hjälp av lagen om distansavtal?
[länk]
Nej tyvärr han var hos mig och det var bara efteråt det blev mer tydligt att det kanske inte kommer att bli färdigt i år, jag borde ha varit mer tydligt och ställt krav på dom, han säger nu att det är tveksamt att dom hinner...
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Framgår det i avtalet eller av andra omständigheter att installationen skulle dröja, eller är det något som ni har blivit varse efteråt?

Om det var så sent som i förra veckan antar jag att det är det förstnämnda som gäller.

Då är det Konsumenttjänstlagens § 42 som är aktuell som bl.a. säger



Om du vill häva det är det smartast att göra det så fort som möjligt. Det som du då kan behöva betala är eventuella kostnader som företaget har dragit på sig samt ersättning för andra uppdrag som hen har tackat nej till pga ert avtal, eller motsvarande.

Hör av dig till företaget och fråga. Har du tur kan du häva avtalet utan kostnad.
Han har beställt plöjning och pump, de inväntar svar från Kommunen och lång leverans tid på alla pumper, tror inte att det går bara att avbryta allt. Har man inte en vecka ångerrätt?
 
Om avtalet skrevs på hemma hos dig gäller distansavtalslagen.

Då har du 14 dagars ångerrätt. Om entreprenören inte upplyste dig om din ångerrätt har du hux flux 54 veckors ångerrätt.

Edit:

Det finns en del undantag och i vissa fall går det som konsument att samtycka till att ångerrätten avtalas bort. Det är därför viktigt att du noga läser ditt avtal och även tittar i lagtexten:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om avtalet skrevs på hemma hos dig gäller distansavtalslagen.

Då har du 14 dagars ångerrätt. Om entreprenören inte upplyste dig om din ångerrätt har du hux flux 54 veckors ångerrätt.

Edit:

Det finns en del undantag och i vissa fall går det som konsument att samtycka till att ångerrätten avtalas bort. Det är därför viktigt att du noga läser ditt avtal och även tittar i lagtexten:

[länk][/QU

Min skrivare funkade inte och han skrev ut avtalet och la in min brevlåda som jag skrev på och la i hans brevlåda ... det var inget snack om ångerrätt alls och jag trodde 100% att jag kommer att få jordvärme i år.
 
Har du ingen egen kopia på avtalet?

Då kanske du i första hand ska be om det så du kan granska det i detalj innan du häver avtalet med stöd av Distansavtalslagen.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Har du ingen egen kopia på avtalet?

Då kanske du i första hand ska be om det så du kan granska det i detalj innan du häver avtalet med stöd av Distansavtalslagen.
Vi tackar för er förfrågan och har härmed nöjet att offerera en värmepumpinstallation innehållande bilagt specificerade produkter. Anslutningen av värmepumpen sker till befintligt värmesystem. Samtliga priser är inklusive moms. Totalt pris: Inkl. avdrag för preliminärt ROT-avdrag med 15 564 kr I priset ingår följande: Borttagning av befintlig panna 1 st. IVT Greenline HE C9 1 st. 100 liters volymtank 1st ventilrör med säkerhetsventil till varmvattenberedare Expansionskärl på varma och kalla sidan Isolering av köldbärarsidan Plöjning av ca. 2x250 m ytjord inkl. köldbärarvätska Håltagning 1 st., radiator i pannrummet Installation av befintlig radiator i rum jämte pannrum Elinstallation till värmepumpen Installation och installationsmaterial till ovanstående Övrigt: Använd yta lämnas grovplanerad, bortkörning av överblivet material såsom stenar och stubbar eller byte av massor ingår ej. Offerten gäller förutsatt att det inte dyker upp något oväntat hinder vid plöjningen av slangen. Kunden ansvarar själv för tillstånd från kommun (vi hjälper gärna till med att fylla i papperen) och märkning av kablar, rör och ledningar samt borttagning av hinder såsom staket, häck, buskar, träd, plattgång, lekstuga etc. Täcka de golv som behöver skyddas under arbetet ansvarar kunden för. Önskas följande tillval/extraarbeten i samband med värmepumpinstallationen tillkommer/avgår inkl. prel. ROT-avdrag: □ 2 719 kr tillkommer ifall ni vill att vi monterar ett magnetitfilter på värmesystemet (prel. ROT-avdrag 319 kr). □ 31 847 kr tillkommer ifall ni vill att vi monterar en IVT GEO 512 C (med vit metallfrontplåt) med 2x300 m ytjord istället för HE C9 modellen (prel. ROT 3 704 kr). □ 9 599 kr tillkommer ifall ni vill att vi monterar en HE C11 Vänligen kryssa för de arbeten/tillval som önskas utförda. Info: Enligt mina beräkningar så kommer en HE C9 förbruka ca 7 500- 8 500 kWh/år, en HE C11 förbrukar ca 300 kWh mindre än en HE C9 och en GEO 512 förbrukar ca 650 kWh mindre än en HE C9. Betalnings- Vartefter material har levererats och arbete utförts med 30 dagar netto. Dröjsmålsränta 17%. villkor: Vi förbehåller oss äganderätten av levererat material och produkter tills full betalning har skett. Ifall ni inte är, helt eller delvis, berättigade för ansökt ROT-avdrag kommer vi att fakturera er resterande belopp. Garanti: På levererat material och utfört arbete gäller tre års garanti, räknat från igångkörningsdatum. För värmepumpen från IVT gäller även utökad garanti enl. bifogat garantivillkor. Telefon hem: ______________________ Giltighetstid: Offerten är giltig i 30 dagar ifrån rubricerat datum. Telefon arb: ______________________ Vänligen återsänd detta exemplar underskrivet om offerten accepteras. Mobil: ______________________ Offerten accepteras av:_____________________________ Ev. mailadress: ______________________ Datum: Namnförtydligande: Fastighetsbet. ______________________ Genom min underskrift godkänner jag även att ni utöver lagstadgade Personnr för ROT-ansökan: _____________________ krav sparar mina personuppgifter för framtida service samt lämnar dem vidare till era samarbetspartners vid installationen samt IVT och dess Personnr 2 för ROT-ansökan: _____________________ samarbetspartners för garantier och försäkringserbjudanden. Detta enligt nya personhanteringslagen GDPR. Namn nr 2 och fördelning för ROT-ansökan:_
 
A Alexiee skrev:
Nej tyvärr han var hos mig och det var bara efteråt det blev mer tydligt att det kanske inte kommer att bli färdigt i år, jag borde ha varit mer tydligt och ställt krav på dom, han säger nu att det är tveksamt att dom hinner...
Han var hos dig, då gäller lagen.
 
Som sagt, distansavtslslagen gäller och ångerrätten har inte gått ut. Säg omgående upp avtalet skriftligen och se till att själv ha någon form av bevis på att uppsägningen är gjord, exempelvis ett mejl till firman om att avtalet sägs upp samt information i det mejlet om att ett underskrivet brev med samma innehåll är skickat.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A Alexiee skrev:
Vi tackar för er förfrågan
Om du inte fick något mer än detta torde saken vara klar. Distansavtalslagen gäller och eftersom de inte har informerat dig om ångerrätten är den förlängd med ett år.

Nu rekommenderar jag det inte men du kan till och med vänta tills din värmepump är installerad innan du utnyttjar din ångerrätt. Det finns ett fall med balkonginglasning där tjänsten avtalades över telefon utan information om ångerrätt. Kunden fick rätt att häva avtalet efter att inglasningen var klar.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.