Hej, vet inte hur jag ska beskriva det bättre än rubriken, har ni sett såna exempel? Man lägger en smal mässinglist längst friskanterna som ger en snygg inramning. Har ni gjort sånt? Är det fräsning som gäller och var får man tag på listen?
 
M Michal Stankov skrev:
Hej, vet inte hur jag ska beskriva det bättre än rubriken, har ni sett såna exempel? Man lägger en smal mässinglist längst friskanterna som ger en snygg inramning. Har ni gjort sånt? Är det fräsning som gäller och var får man tag på listen?
Googla på golvlist metall mässing (eller guld):
https://www.google.com/search?q=gol...hUKEwjypIWUkvjzAhVFkMMKHb9TDnUQ4dUDCA0&uact=5
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Googla på golvlist metall mässing (eller guld):
[länk]
Nja när jag söker i sverige får jag bara upp skarvlister och det är inte riktigt vad jag söker. Bilder kanske visar bättre… Detaljbild på ett hörn av ett rum med fiskbensparkett och en distinkt guldlist som avgränsar två sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
intarsia är det du ska söka på även om jag nog måste säga att mässing är rätt ovanligt. I princip är förfarandet lika som med ett tunt inlägg av mörkt ädelträ där man antingen en list när man rensågar för att sätta frisen. Jag inbillar mig att det blir jobbigare att slipa ner till plant med parketten och man måste vara försiktig där. Listen är i princip klippta bitar av mässingsplåt
 
M Michal Stankov skrev:
Nja när jag söker i sverige får jag bara upp skarvlister och det är inte riktigt vad jag söker. Bilder kanske visar bättre…[bild]
Väldigt snyggt!
Har sett många varianter på kontrasterande intarsia men aldrig tidigare sett mässing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.