Har redan ändrat den ingången till badet.. vi tyckte också det var dumt.
Samt flyttat Stora sovrummet och ökat barnens rum till ca 10-11m2 genom att minska hallen.
Är uppvuxen i 1-pansvilla och har alltid tyckt att det är skönt att slippa trappa i huset, det blir lite dyrare att bygga men betydligt enklare att kontrollera värme och därmed energiåtgången. Samt en stor bekvämlighet.

Trappan som ses i huset ska bli en spiraltrappa men det fanns inte ett bra ritverktyg för det så jag har ritat vanlig trappa tillsvidare..
Den leder upp till ett rum som vi har tänkt använda som gästrum eller arbetsrum och sen vidare till ett förråd. Tanken är att vi vill utnyttja halvplanet men då till ett rum som vi inte behöver använda varje dag (dock inte säker på att trappan kommer att finnas där vid slutlig skiss)

Ska posta mer bilder när jag modifierat skissen...

Mvh Henke
 
Flytta gärna garaget så du får en utsikt från matplatsen. Inte kul att sitta där och äta om det finns en vägg två meter bort.
Har du ritat fasaderna? Fönsterplaceringen är viktig för utseendets skull.
Ändra och fixa så mycket du kan tills du är nöjd. Lämna sedan till en arkitekt som får ge sina synpunkter. De ser direkt om det finns "felaktigheter" eller andra detaljer som är tokiga.
 
Fasaderna är ritade och fönsterplacering känns ok.
Finns även 3Dbild av huset som jag tänkte posta när jag är lite mer klar..
 
fn76 skrev:
Flytta gärna garaget så du får en utsikt från matplatsen. Inte kul att sitta där och äta om det finns en vägg två meter bort.
Ännu mindre kul att sitta där när man har en annan matplats med troligtvis vackrare utsikt ....reserverat enbart för fina gäster? Lite gammaldags planlösning med köksbord till vardags och en matbord till i det fina rummet, tycker jag ;). Skulle satsa på ett stor, robust matbord som duger till vardags och till fest och njuta av utsikten varje dag.
gaia
 
HenkeE skrev:
Är uppvuxen i 1-pansvilla och har alltid tyckt att det är skönt att slippa trappa i huset, det blir lite dyrare att bygga men betydligt enklare att kontrollera värme och därmed energiåtgången.
På vilket sätt är det lättare att kontrollera värme och energiåtgång i ett enplanshus?

Andelen klimatskal ökar ju mot golvarean i ett enplanshus jämfört med ett i två plan.
Bäst är väl en liksidig kub.

Det är viss skillnad i värme behov mellan planen i en tvåplans villa men det är inget som påverkar energiåtgången

/Patrik
 
Då jag ska ha golvvärme i detta huset blir det en behagligare miljö och
Värmen är enklare att kontrollera i ett enplanshus då du inte behöver tänka på termiska effekten att värmen vandra upp på övervåningen.
Håller dock med dig om att andelen klimatskal ökar ju mot golvarean.... Felformulerat av mig att energiåtgången är enklare att kontrollera..
Men min uppfattning är att det blir lättare att kontrollera värmen i ett enplanshus.

/Henke
 
Vi behåller denna planlösningen men har nu justerat vissa rumsvolymer och flyttat diverse dörrar m.m.

Garaget kan komma att flyttas och arean på köket kommer
kanske ökas men inget klart än.

Ge gärna kommentarer om vad som behövs ändras.
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Loft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lite svårt att ta sig in i Wc men det är dörr dit om nån undrar, blev nått lurt där.
 
Spontant så är tycker jag första lösningen i sovrumsdelen av huset är bättre. Dock hade jag gjort om och planerat badrummet med två dörrar. En mot sovrummet och en mot korridoren. Och liten info om att badrumsdörr öppnas utåt för möjliggöra våtrumströskel med hög bakkant.

Sedan tycker jag det är mycket dödyta i huset. Antrén, korridoren mot uteplatsen samt trapprummet är många dyra outnyttjade kvm.
 
Jag håller inte med om att det är feltänkt att ha en separat föräldraavdelning. Det handlar bara om att få rum med ett separat badrum för resten av sovrummen. Det kan vara värt många timmar om man räknar på sparad tid under en hel barnuppväxttid och kan också vara trevligt för både föräldrar och barn när de blir större.
 
Linnex skrev:
Sedan tycker jag det är mycket dödyta i huset. Antrén, korridoren mot uteplatsen samt trapprummet är många dyra outnyttjade kvm.
Jag håller med. Även i vardagsrummet/matrummet blir det mycket döyta. Det går inte att vinkla köket på nåt sätt och på vis utnyttja lite av denna döyta?!
 
  • plan.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag håller med er, det blir mycket döutrymmen där.
Ska klura lite på hur jag ska lösa den biten.

Återkommer inom kort

Tack för alla svar och tips!
 
De vinklade dörrarna skapar också döutrymmen. Har ingen bra lösning på att få bort dem men det är något att funderar på
 
Karl_Malmqvist skrev:
Jag håller inte med om att det är feltänkt att ha en separat föräldraavdelning. Det handlar bara om att få rum med ett separat badrum för resten av sovrummen. Det kan vara värt många timmar om man räknar på sparad tid under en hel barnuppväxttid och kan också vara trevligt för både föräldrar och barn när de blir större.
Håller med :). Man bör ha lite lyxutrymme i eget hus fast man delar det med barn under en tid.
Det som är allt annat än lyxig är 2 st matplatser i ett normalstor hus. En till gäster och en till tjänstefolk? Tycker att det bör räcka med en fin matplats som duger till båda ;). Sparar utrymme och utgifter för möblemanget ....
gaia
 
Har lagt vår planlösning på ís och funderat lite och gjorde ett alternativ till föregående...
Ska ordna lite bättre med allrummet men har inte riktigt kommit på hur än och möjligtvis justera korridoren lite.
Tanken är att det ska vara öppet tak i Vardagsrum/Kök.

Kom gärna med kritik och ideer.

Mvh Henke
 
  • Planlösning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.