Jag skulle vilja såga till plank på ett enkelt sätt av träd jag fällt på tomten. Har fått tillsågat förr, men blir dyrt i längden. Tanken slog mig att köpa en enkel variant till motorsågen. Googlade lite, men inser att det är en helt ny marknad för mig. Har någon köpt och kan ge köpråd?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Jag skulle vilja såga till plank på ett enkelt sätt av träd jag fällt på tomten. Har fått tillsågat förr, men blir dyrt i längden. Tanken slog mig att köpa en enkel variant till motorsågen. Googlade lite, men inser att det är en helt ny marknad för mig. Har någon köpt och kan ge köpråd?
ska du köpa sågverk till sågen, vad har du för såg?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Hur ofta / mycket tänker du att du ska använda det?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Bara en Husqvarna 135. Räcker för husbehov. Kan tänka mig att köpa längre svärd om det behövs också? Tyckte att marknaden var lite svårnavigerad. Tack för svar.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur ofta / mycket tänker du att du ska använda det?
Ett par gånger om året kanske? Kommer nog inte bli mer än så. Verkar så kul att såga eget virke. Om det är relevant, jag har ek och björk att såga.
 
135. Jag kör en logosol med stihl 660 och den är inte stor så det stör när man sågarnplank men ungefär 3 ggr så stor. Har du nära till grannar skulle jag definitivt säga elmotor. Jag funderar på att byta till elmotor ändå. Titta på logosol.se med elmotor ev sk alskan sawmill med typ en jigg du sätter runt stocken, ingen erfarenhet och det är efter att ha sett då orkar jag inte ens pröva
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Bara en Husqvarna 135. Räcker för husbehov. Kan tänka mig att köpa längre svärd om det behövs också? Tyckte att marknaden var lite svårnavigerad. Tack för svar.
135:an kommer du att ta livet av...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
V Vardon skrev:
135. Jag kör en logosol med stihl 660 och den är inte stor så det stör när man sågarnplank men ungefär 3 ggr så stor. Har du nära till grannar skulle jag definitivt säga elmotor. Jag funderar på att byta till elmotor ändå. Titta på logosol.se med elmotor ev sk alskan sawmill med typ en jigg du sätter runt stocken, ingen erfarenhet och det är efter att ha sett då orkar jag inte ens pröva
vardon... :thinking:
skogsforum?
 
skoge skoge skrev:
135:an kommer du att ta livet av...
Är det så? Är det för klen motor? En kraftigare såg kan jag nog hyra eftersom det är så sällan jag ska ha den tänker jag.
 
Skulle denna funka? Är.det stor skillnad på varumärken?

Minisågverk monterat på stock framför gröna buskar på Redskapsboden.se's produktsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En apelsin En apelsin skrev:
Är det så? Är det för klen motor? En kraftigare såg kan jag nog hyra eftersom det är så sällan jag ska ha den tänker jag.
ja...såga plank / bräder är tufft för en motorsåg.
du har inte mer än 38 cc och 1,6 kw i din & du behöver MINST 60 cc om du tar det väldigt lugnt å fint
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…

Bästa svaret

A
En apelsin En apelsin skrev:
Är det så? Är det för klen motor? En kraftigare såg kan jag nog hyra eftersom det är så sällan jag ska ha den tänker jag.
Det som sker är att sågens motor inte hinner kyla.. den måste isåfall ur kapet och få gasas obelastat några gånger på varje kap..

Och jag ser helst även isåfall att du byter bränsle.. alla bränslen med höga energi värden kan ge en spikning i motorn vilket resulterar i en skärning..
etanol kan vara en lösning då det sänker motorns värme temperatur..
Men förbrukningen ökar...

Dock gör alkoholen att oktanhalten stiger så sågen blir roligare att jobba med..
Men vid klyvning så skulle den dricka rejält..
Men det är ett sätt att slippa hyra eller köpa nytt...
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En eldriven kedjesåg skulle väl också kunna vara ett bra alternativ? Att tänka på med ett sågverk av alaskan modell är att den delen av sågsvärdet som du kan använda blir omkring 2tum kortare än svärdslängden. Dessutom så behöver du en klyvkedja.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Kontakta logsol de kan nog ge tips på lämplig såg
 
Maskintok skrev:
Det som sker är att sågens motor inte hinner kyla.. den måste isåfall ur kapet och få gasas obelastat några gånger på varje kap..

Och jag ser helst även isåfall att du byter bränsle.. alla bränslen med höga energi värden kan ge en spikning i motorn vilket resulterar i en skärning..
etanol kan vara en lösning då det sänker motorns värme temperatur..
Men förbrukningen ökar...

Dock gör alkoholen att oktanhalten stiger så sågen blir roligare att jobba med..
Men vid klyvning så skulle den dricka rejält..
Men det är ett sätt att slippa hyra eller köpa nytt...
Oktanhalten stiger definitivt inte. Oktantalet blir högre, men det påverkar knappast hur rolig motorn blir.
Däremot håller jag med om att den ökade kylningen och högre oktantal med etanol minskar risken för spikning och motorskador i den typen av applikation. Men man måste då anpassa inställningarna och ha en olja som löser sig i spriten. Avgaserna kan bli jobbigare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.