Hej, vi har gjort om badrummet i ett 70 tals hus. Gamla bastu kabel är 3x vit (fas).
Fråga 1: spela det en roll hur jag anslden nya kabel (grå,brun, svart) till den gamla (3x vit)
Problem nummer 2- aggregat har anslutning L1, L2, L3 och P.
Fråga 2: vad är P och vilken kabel använda jag här?
Eller är det bäst att ta in en elektriker?
Tack för hjälpen! Elanslutningsblock i renoverat badrum med tre vita kablar och en jordledning ansluten, etiketterade L1, L2, L3, P.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsschema med märkningar för GRD, N, L1, L2, L3, P och en motor symboliserad av ett (M).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Normalt brukar man ha L1 brun, L2 svart och L3 grå. I ditt fall med ett bastuaggregat spelar det dock ingen roll vilken fasföljden är.

2. Jag tycker att det ser ut som att man kan styra ett aggregat till från samma termostat med utgången P. Fanns det något anslutet där tidigare? Om det inte fanns förr så behöver du det nog inte nu heller.
 
På bilden ser det ut som skyddsjord inte är ansluten?
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
På bilden ser det ut som skyddsjord inte är ansluten?
Stämmer, hela blocket är av skruven så jag kunde ta ett bättre bild
 
A Avemo skrev:
1. Normalt brukar man ha L1 brun, L2 svart och L3 grå. I ditt fall med ett bastuaggregat spelar det dock ingen roll vilken fasföljden är.

2. Jag tycker att det ser ut som att man kan styra ett aggregat till från samma termostat med utgången P. Fanns det något anslutet där tidigare? Om det inte fanns förr så behöver du det nog inte nu heller.

Tack, det stämmer det funkar faktiskt, vad konstigt att det inte gick i gång i går. Men nu blir den i alla fall varmt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.